رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور خبر داد

جذب ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز

جذب ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز

به گزارش انجمن پارسیان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور با اشاره به طرح ˮآجر به آجرˮ كه در امتداد جذب مشاركت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، عنوان كرد: امیدواریم بتوانیم با كمك جامعه خیرین مدرسه ساز سرمایه های خرد مردمی از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یك آجر جذب كرده و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی كشور برداریم.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، مهراله رخشانی مهر در نخستین سالروز درگذشت مرحوم محمدرضا حافظی، خیّر عرصه مدرسه سازی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی اظهار داشت: نام دکتر حافظی با جامعه خیرین مدرسه ساز عجین شده است. از سال ۱۳۷۷ که هسته اولیه این نهاد مردمی شکل گرفت از همان ابتدا دکتر حافظی در تاسیس این نهاد نقش محوری و کلیدی داشت.
وی اضافه کرد: او متاثر از غم از دست دادن فرزند برومند خود در سال ۷۴ که شاید امتحان الهی بوده است، چهار سال بعد سنگ بنای راه اندازی یک دبیرستان پسرانه در شهر بروجرد را بنا نهاد، به قول خودش او بااینکه یک فرزند از دست داد اما با راه اندازی مدرسه صدها فرزند به دست آورد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلان اینکه احساس مسئولیت و درد مندی دکتر حافظی سبب شد که او به ساخت یک مدرسه بسنده نکند اظهار داشت: گویی وی راه را پیدا کرده بود. او همزمان با افزایش نیازهای کشور به مدارس جدید، در کنار آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس مبادرت به تأسیس نهاد مردمی خیرین مدرسه ساز کرد و برای اولین بار در سطح کشور جامعه خیرین مدرسه ساز را شکل داد که تشکیل این نهاد مقدس، مدرسه سازی را دستخوش تغییر و تحول جدی کرد.
رخشانی مهر با اشاره به دستاورهای تاسیس جامعه خیرین مدرسه ساز اضافه کرد: اگر نهاد خیرین مدرسه ساز نبود، امروز درصد زیادی از مدارس کشورمان چند شیفته بود. از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، تابحال حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاس های درس را دولت به تنهایی راه اندازی نماید بطور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، بدین سبب یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت بوده است.
وی اضافه کرد: دستاورد دیگر شکل گیری این نهاد، تاثیرگذاری فرهنگی این نهاد است. تابحال بیش از ۳۰ هزار خیّر حقیقی و حقوقی شناسایی و جذب شده اند که ۶۰۰۰ نفر از آنان بعنوان خیرین حقوقی شامل نهادهای حقوقی، بنیادها و خیریه ها بودند.
وی با اشاره به اینکه بدون تردید شناسایی و جذب این تعداد خیرین مدرسه ساز بیان کننده آن است که جامعه نوعدوست ایرانی دغدغه آینده و تامین فضای آینده سازان کشورمان را دارد اظهار نمود: این سرمایه کم نظیر یک سرمایه اجتماعی باارزش به شمار می آید که آینده کشورمان را در این بخش تضمین می نماید. بدون تردید تاثیر فرهنگی این مهم کمتر از دستاوردهای اقتصادی مشارکت خیرین مدرسه ساز نیست و چه بسا از آن مهمتر است.
وی افزود: نقش دکتر حافظی در تحقق تمام موفقیت ها، نقش محوری بوده است که در تمام این سال ها آن مرحوم با خاصیت های منحصر به فرد خود به خوبی سکان اداره این نهاد را برعهده گرفت و آنرا به خوبی هدایت کرد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلان اینکه خاصیت هایی چون دغدغه مندی، احساس مسئولیت، خستگی ناپذیر، مردمی بودن و تواضع و فروتنی دکتر حافظی از مهم ترین عوامل موفقیت در مدیریت نهاد جامعه خیرین مدرسه ساز بود اظهار داشت: دکتر حافظی نسبت به آینده دانش آموزان و فرهنگ تعلیم و تربیت بی تفاوت نبود و احساس مسئولیت کرد. در شرایطی که فضاهای آموزشی کشور نیاز مبرم به حمایت داشت، وارد میدان شد و طی دو دهه گذشته عمر گرانبها و سرمایه خودرا صرف این کار بزرگ کرد و همین عامل نیروی محرکه حرکت وی در این راه پر فراز و نشیب بود.
وی افزود: مرحوم حافظی انسان دردمندی بود و بنا بر این انگیزه و نیروی کافی برای حرکت در این راه را به دست آورد و موفق شد. خستگی ناپذیری و مصمم بودن وی موجب شد ۲۰ سال در تمام استان های کشور و در صدها شهرستان و منطقه مجامع شهرستانی خیرین مدرسه ساز را تشکیل داد.
رخشانی مهر اضافه کرد: وی به تنهایی در بیشتر جلسات مجامع و برنامه های افتتاح و کلنگ زنی پروژه ها در دورترین نقاط کشور و روستاها و شهرها حضور داشت و با کمترین تشکیلات اداری بهترین کارنامه را در این حوزه بر جای گذاشت. وی در وسط میدان جهاد مقدس مدرسه سازی حضور پیدا کرد و نامی جاودان از خود برجای گذاشت.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اعلان اینکه مرحوم حافظی مدیری توانمند بود که مثلث مدرسه سازی را در کشورمان تشکیل و آنرا تقویت کرد، مثلثی که شامل مجامع استانی خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بود اظهار داشت: او این مثلث را از سطح کلان کشور تا سطوح شهرستانی و استانی پیش برد و این مساله امروز به صورت یک الگوی مدیریتی قابل توجه و قابل پیروی است.
وی با اشاره به عمل نیکی که خیرین مدرسه ساز انجام می دهند اظهار داشت: بهجت راستین به این نیک اندیشان و خیرین مدرسه سازی متعلق می باشد که سرافرازی و نیک نامی این دنیا و سعادت جاودان عقبی را توأمان احراز می کنند. نیکوکارانی که متاع دنیا را با رضای باری تعالی معاوضه کردند و چه زیبا شهدکلام را ائمه اطهار علیهم السلام با رساترین بیان فرموده اند که چه تجارتی و چه معامله ای سودآورتر از این که فرصت و توشه دنیا را وسیله آبادانی آخرت قرار می دهند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: تمام شهرها و روستاهای دور و نزدیک، همیشه به یاد خواهند آورد قدم های خستگی ناپذیر مردی از جنس حماسه و ایثار را، فرهنگیان و آینده سازان ایران اسلامی از یاد نخواهند برد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه نهال نوپای خیرین الان به یک درخت تناور تبدیل گشته است اظهار داشت: ثمرات باارزش این درخت امروز در عرصه های مختلف ظاهر شده است و باید این راه مقدس تداوم یابد
وی با اشاره به طرح "آجر به آجر" که در امتداد جذب مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک جامعه خیرین مدرسه ساز سرمایه های خرد مردمی از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یک آجر جذب کرده و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی کشور برداریم. با اجرای این بسته تحولی علاوه بر توسعه فرهنگ مشارکت و کار خیر، همه مردم را در عمران و آبادانی خانه دوم آینده سازان سهیم می نماییم.




منبع:

1399/03/20
21:04:22
5.0 / 5
2390
تگهای خبر: آموزش , توسعه , حقوق , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum