معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاكید كرد:

توسعه زیست بوم نوآوری در گرو انسجام فكری و عملی

توسعه زیست بوم نوآوری در گرو انسجام فكری و عملی

انجمن پارسیان: تهران- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت توسعه زیست بوم نوآوری، آن را رمز موفقیت در انسجام برنامه ریزی فكری و عملی همه دستگاه های اجرایی و حتی بنیان های جامعه دانست.


دكتر مسعود برومند كه 20 آبان 96 مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده گرفت و سابقه بیش از یك دهه ای در مسئولیت های اجرایی در كنار فعالیت های دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی دارد؛ در مصاحبه ای اختصاصی و تفصیلی با ایرنا از دغدغه های خود برای توسعه زیست بوم نواوری، حل چالش های ملی و همراهی دانشگاه ها با معضلات استانی گفت و مسیر رسیدن به دانشگاه های نسل سوم را با عنایت به اهمیت و توسعه پژوهش تشریح كرد؛ این گفت وگو در دو بخش منتشر می گردد.

***نوآوری فرآیندی است كه با پژوهش آغاز می شود
ایرنا: با عنایت به تاكید وزارت علوم و دولت بر توسعه دانشگاه های نسل سوم نقش پژوهش در توسعه این نوع دانشگاه ها از نظر شما چیست و این كه آیا مؤلفه اصلی آن پژوهش و ارتباط دانشگاه ها با صنعت است یا مؤلفه های دیگری هم دارد؟
دكتر برومند: با تمركز بر فرایند نوآوری به این سؤال پاسخ می دهم؛ همه فعالیت ها در دانشگاه ها برای درك بهتر از عالم هستی از یك باور و از سوی دیگر تولید محیط زندگی مناسب برای مردم در همه جای دنیا انجام می گردد. پژوهش در چنین راستایی انجام می گردد كه منطبق با دیدگاه های شرعی ما هم هست.
من همیشه كل فرایند نوآوری را در نظر دارم؛ فرایندی كه از ایده شروع می شود، ایده ها باید در گزارش های علمی نشان دهد از دقت لازم برخوردار هستند؛ به عبارت دیگر نظریه ها اثبات می گردد و خروجی به صورت مقالات علمی گزارش می گردد و این فرایند ادامه می یابد و در قالب فرایندهای پیچیده تر تبدیل به نمونه ای می گردد كه كارایی یا كاركرد خاص را نشان داده است كه به آن فناوری می گوییم.
سپس این سوال پیش می آید كه آیا از فناوری می توان محصول تولید كرد و اگر این امر محقق شود فرایند تجاری سازی و پس از آن فروش و تولید ثروت ملی و اشتغال پدید می آید. دانشگاه ها در بازه زمانی دوره تكامل را طی كرده اند؛ دانشگاه های نسل یك آموزش محور بودند، در نسل دو به سراغ پژوهش رفتند و پژوهش بعنوان فرایند مهم شكل گرفته و در دانشگاه نسل سه سؤال این است كه نتایج این پژوهش ها منجر به كارافرینی، تولید بازار و اشتغال مولد می گردد یا خیر.
البته الزاما همه دانشگاه های كشور نمی توانند با این تعریف و به سرعت كارافرین شوند، بلكه همه باید این درجات را طی كنند ولی سرعت همه بطور قطع یكسان نخواهد بود.

***پژوهشگران آموزش لازم را برای تجاری سازی دستاوردها ندیده اند
ایرنا: ازاین رو اهمیت پژوهش در رسیدن دانشگاه ها به كارافرینی چیست؟
دكتر برومند: پژوهش فرایند اساسی برای تبدیل ایده به گزارش علمی و بعد تبدیل آن به محصول و فرایندی است كه ایده را به محصول تبدیل می كند و پس از آن فرایندهای تجاری سازی و اقتصادی می باشد. از این جهت پیچیده است كه نوع افرادی كه در ابتدا در این فرایند پژوهشی كار می كنند، با نوع شخصیتی كه باید در بخش دوم فعالیت كند متفاوت می باشد و دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید ما برای قسمت دوم آموزش لازم را ندیده اند. ازاین رو فرایند پژوهش مهم است و باید با دقت بیشتر آن را انجام دهیم تا بعد توسعه یابد، در چنین روندی به تدریج دانشگاه كارافرین شكل می گیرد و دانشجوی كارآفرین از دانشگاه خارج می گردد كه برای رسیدن به این مرحله به تلاش نیاز داریم.

***رمز موفقیت؛ انسجام برنامه ریزی برای زیست بوم نوآوری
ایرنا: بسیاری پژوهشگران معتقدند نظام مالیاتی، بیمه و غیره آمادگی كمك به نواوران را ندارد، ضمن اینكه این افراد با بازار سرمایه آشنا نیستند و گاه در همكاری با سرمایه گذاران متضرر می شوند بعنوان معاون وزیر و در ارتباط با مسئولان و پژوهشگران چطور می توانید به نواوران در این زمینه كمك كنید؟
برومند: اگر فرایند نواوری خوب شكل بگیرد و اجرا شود؛ یعنی زیست بوم نواوری در كشور غلبه دارد و همه مراحل به سهولت شكل می گیرد، اهمیت فعالیت های دانش بنیان شناخته شده، سازمان های مالیاتی و بیمه می دانند باید با اعتبارات و آرامش بیشتر با آنها برخورد كنند و در حوزه بازار افراد زیادی درك می كنند ارزش افزوده ناشی از پشتیبانی این فعالیت ها زیاد است.
اكنون اینطور نیست همه این فعالیت ها با هم منسجم شكل نمی گیرد و هر بار بخشی از مسائل حل می گردد. رمز موفقیت، در انسجام برنامه ریزی فكری و عملی برای توسعه زیست بوم نواوری است. یعنی فرایند نواوری به تمام طرز تفكر و بنیان های فكری ما در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ارتباط دارد و همه مردم در آن نقش دارند، فقط دانشگاه و دانش آموخته دانشگاه ها نقش ایفا نمی كنند و برای نمونه ایده خوب از ارزش زیادی برخوردار می باشد كه آن را یك فرد عادی هم می تواند مطرح كند و نه فردی در سطح دانشگاهی.
بخش دوم فرایند نواوری به دستگاه های اجرایی برمی گردد و اگر آنها توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور كار خود پذیرفته باشند تلاش می كنند به گونه ای از آن حمایت كنند. البته پیچیدگی هایی وجود دارد؛ مثلا تشخیص یك فعالیت دانش بنیان از یك فعالیت سنتی و اینكه چطور می توان آن را با سرعت انجام داد. این روش ها در بعضی كشورها به علت بنیان های فرهنگی با بیان كارافرین صورت می گیرد و در جایی دیگر به صحه گذاری نیاز دارد و زمان می برد. در این بخش به انسجام كاری نیاز داریم، باید در گفت وگوها در جاهایی كه مسئولان مختلف كنار هم می نشینند این مشكلات را حل كنیم؛ یكی از این جاها شورای عالی عللوم، تحقیقات و فناوری (عتف) است و در شكل گیری مفهوم اقتصاد دانش بنیان كه بعد دانشگاه كارافرین را بوجود می آورد نقش اساسی دارد.

***اهمیت تقویت ارتباطات بین دستگاهی
دوم اینكه ارتباطات بین دستگاهی باید قوی شود؛ یعنی وزارت علوم به تنهایی نمی تواند فكر و كار كند باید با مسئولان مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و درمان، آموزش پزشكی وزارت نفت، وزارت امور اقتصاد و دارایی نزدیك و قوی كند. هر چه بتوانیم گفتمان های خویش را نزدیك تر نماییم، این امر بهتر شكل می گیرد. معتقدم باور اصلی بوجود آمده ولی در اجرا هنوز مشكلاتی داریم؛ زیرا بنیان های فرهنگی و اجتماعی روی اینكه بهترین روش كدام است، تاثیر می گذارد و باید با هماهنگی بیشتر حل شود ولی فكر می كنم این كار انجام می گردد.
پایان بخش اول...
علمی**9157*2017
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
انجمن پارسیانelm@
https: //telegram.me


1397/01/19
14:12:21
5.0 / 5
151
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum