مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

شركت های دانش بنیان نگاه صادراتی داشته باشند

شركت های دانش بنیان نگاه صادراتی داشته باشند

انجمن پارسیان: تهران – مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، تنها راه ورود و ماندگاری شركت های دانش بنیان به بازارهای داخلی و خارجی، داشتن نگاه صادراتی و كوشش برای دریافت مجوزها و استانداردهای بین المللی دانست.


دكتر علی وطنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره به اینكه شركت های دانش بنیان در كشور در آغاز راه هستند و با چالش ها و موانع مختلفی دست و پنجه نرم می كنند، یكی از این موانع را وجود چالش های قانونی و حقوقی دانست و اظهار داشت: در حقیقت وظیفه مرتفع ساختن این مشكل برعهده دولت و مجلس است كه معاونت علمی در این راستا پیگیری های خویش را تا رسیدن به حصول نتیجه انجام خواهد داد.
وی با اشاره به زمان یكساله مجوزهای دانش بنیان به شركت های ایده پرداز اظهار داشت: به هرحال مجوز هایی كه داده می شود یكساله است و این بدان مفهوم است كه این شركت ها باید در یك زمان محدود ایده های خویش را پرورش داده و یك نوآوری جدید ارائه نمایند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور یكی از دلائل اختصاص و درنظرگرفتن فرصت یكساله برای مجوزهای دانش بنیانی اظهار داشت: اگر این فرصت نباشد به طورحتم خیلی از شركت ها به تولید محصولات سنتی و تكراری روی خواهند آورد.
وی تصریح كرد: اگر می خواهیم حوزه دانش بنیان رقابتی تولید نماییم تنها راه آن حركت در لبه دانش و دستیابی به فناوری های جدید و در سطوح بالاتر است.
وطنی افزود: البته در این مسیر برخی شركت ها با فناوری های جدید وارد می شوند و برخی هم با كاهش قیمت و عرضه تسهیلات و خدمات بعد از فروش وارد بازار رقابت می شوند.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه، مشكل چگونگی تامین تسهیلات مالی را یكی از موانع فعلی گریبانگیر شركت های دانش بنیان در كشور دانست.
وی در ادامه همچنین، تنها راه ورود و ماندگاری شركت های دانش بنیان به بازار جهانی را داشتن نگاه صادراتی و كوشش برای دریافت دریافت مجوزها و استانداردها بین المللی دانست و اضافه كرد: در غیر اینصورت این شركت ها محكوم به شكست و حذف شدن از بازار هستند.
وطنی در عین حال عدم اشراف شركت های دانش بنیان به علم بازاریابی و فروش را یكی دیگر از مشكلات مبتلا به شركت های دانش بنیان در كشور عنوان نمود و اظهار داشت: بازاریابی در حقیقت یك علم است و هر شركتی برای موفقیت باید از این علم بهره ببرد.
وی افزود: امروز بسیاری ازشركت ها محصولات حتی خیلی خوب و با كیفیتی تولید می كنند اما به علت عدم اشراف به علم بازاریابی و فروش و جدی نگرفتن مباحث این علم قدرت برند شدن ندارند و حتی بعد از مدتی افت كرده و از سطح رقابت خارج می شوند.
وطنی با بیان اینكه، بهترین كفش های دست دوز در جهان در شهر تبریز تولید می شود، اصلی ترین دلیل ناتوانی در برند سازی این كفش در جهان و حفظ آن را، عدم بهره گیری از علم بازاریابی، فروش و استفاده ازتجربیات شركت های موفق در حوزه فروش و صادرات كشور دانست.
وی با اشاره به برند شدن فرش دستباف ایرانی در جهان با وجود تولید آن از جانب بافندگان كم سواد اما خوش ذوق اظهاركرد: به صورت حتم وجود تجربیات بین المللی و بهره گیری از دانش فنی بازاریابی و فروش دست اندركاران و برخی دیگر از شركت های صادراتی موفق یكی از دلائل اصلی موفقیت كشورمان در بازار جهانی فرش است.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه یكی دیگر از دلائل اصلی عدم موفقیت شركت های دانش بنیان را، جوانی و خام بودن دست اندركاران این شركت ها دانست و اظهار داشت: یك مسئله در شركت های دانش بنیان آن است كه آنها عموما از نسل جوان هستند و فاقد خیلی از تجارب برای تولید مناسبات اقتصادی، سیاسی و حتی بین المللی هستند.
علمی ** 1836 **1440


1397/08/28
13:01:30
5.0 / 5
94
تگهای خبر: خدمات , دانش بنیان , شركت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum