سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

اهمیت پژوهش های نوآورانه و همكاری بین المللی در رتبه بندی جهانی

اهمیت پژوهش های نوآورانه و همكاری بین المللی در رتبه بندی جهانی

به گزارش انجمن پارسیان سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، میزان همكاری بین المللی دانشگاه ها، بكارگیری پژوهش های نوآوری و فناوری و استنادات بیشتر به تولیدات علمی را مهمترین شاخص رتبه بندی های جهانی برشمرد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، كارگاه یك روزه آشنایی با نظام های رتبه بندی در سطح ملی و بین المللی با حضور دكتر محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مدیر گروه رتبه بندی ISC و با شركت اعضای هیئت رئیسه و بعضی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند برگزار گردید. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برنامه های حمایتی مختلف این پایگاه همچون كیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازبینی اساسی در شیوه نامه ثبت همایش های علمی و نمایه سازی آنها در سامانه ثبت همایش ها و هم ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی در سه بخش دانشگاه های ملی، دانشگاه های كشورهای اسلامی و هم رتبه بندی جهانی ISC را شرح داد. دهقانی اظهار داشت: از آنجائیكه افزایش اثرگذاری یا كیفیت تحقیقات یكی از مسایل مهم برای دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی در جهان به حساب می آید، در این سلسله كارگاه ها، راهكارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی عرضه می شود. سرپرست ISC تصریح كرد: موارد یاد شده به صورت مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام های رتبه بندی و همینطور جایگاه دانشگاه در عرصه های بین المللی اثر می گذارد. هم اكنون بعضی از مهمترین شاخص ها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همكاریهای بین المللی دانشگاه ها، بكارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فنآوری و هم استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در دنیاست. در ابتدای مراسم، دكتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند درباره برنامه های دانشگاه همچون توجه به زیر ساخت های مهم از قبیل به روز كردن آئین نامه ها و بخش نامه های دانشگاه، ارتقای سطح فنآوری اطلاعات، تامین نیازمندی های پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبكه كتابخانه ای، پشتیبانی از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین المللی كردن فعالیت های مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی مطالبی را ارائه نمود. این كارگاه توسط مدیر گروه رتبه بندی دكتر منصوره صراطی به همراه كارشناس ارشد گروه، سینا صفایی در دو بخش مختلف عرضه شد. در بخش اول ضمن بیان ضرورت توجه به مأموریت گرایی دانشگاه ها در تدوین شاخصهای رتبه بندی، روش شناسی، معیارها و شاخصهای رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی كشور بر مبنای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسه ای مشخص شد. در بخش دوم، برخی مباحث در رابطه با دانشگاه های تراز جهانی و شاخصهای مختلف نظام بندی های بین المللی معتبر مانند رتبه بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد. همچنین، در این كارگاه عرضه وضعیت دانشگاه های كشور در رتبه بندی های بین المللی و حضور ۲۹ دانشگاه كشور در رتبه بندی تایمز و هم ۲۶ دانشگاه كشور در مجموع دانشگاه های برتر دنیا در رتبه بندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن تبادل نظر، سؤالات خویش را در مورد معیارها و شاخصهای رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح نمودند كه مدرسین كارگاه به پاسخگویی و عرضه توضیحات لازم پرداختند. در انتها این كارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیئت رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهكارهای ایجاد ارتباط با مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همه جانبه از دانشگاه مورد بررسی و برنامه ریزی لازم برای این كار در دستور كار آنها قرار گرفت.

1398/04/28
11:17:22
5.0 / 5
3242
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , شركت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum