قائم مقام وزیر علوم :

رشد مقالات مشترك با دانشگاههای دنیا از رشد مقالات ISI پیشی گرفت

رشد مقالات مشترك با دانشگاههای دنیا از رشد مقالات ISI پیشی گرفت

انجمن پارسیان: قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از پیشی گرفتن میزان رشد مقالات علمی مشترك با دانشگاه های دیگر دنیا نسبت به رشد مقالات ISI در 2 سال قبل آگاهی داد.



حسین سالار آملی در گفتگو با خبرنگار مهر به تعاملات علمی ایران و اتحادیه اروپا اشاره نمود و اظهار داشت: در سالهای اخیر حدود ۷ پروژه به ارزش یك میلیون یورو با اتحادیه اروپا انجام شده است.
وی افزود: در شورای تحقیقات اروپا نیز حدود ۴۰۰ نفر ایرانی حضور دارند، شركت ۳۶۷ عضو هیات علمی، پژوهشگر و دانشجوی دكتری ایرانی در همكاری با برنامه ماری كوری یكی دیگر از ابعاد همكاریهای علمی ایران و اتحادیه اروپا است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اضافه كرد: پروژه های مشترك دانشگاه های كشور در 4 سال اخیر، سالیانه۲۴ درصد رشد داشته و به ۴۶۶ مورد افزایش یافته است كه نشان از توانمندی بازیگری جامعه علمی در شبكه جهانی است.
سالار آملی اضافه كرد: در دو سال اخیر، میزان رشد سالیانه مقالات مشترك با دانشگاه های دیگر دنیا نسبت به رشد مقالات ISI پیشی گرفته است تعداد مقالات بین المللی از ۲۱ درصد كل مقالات در سال ۲۰۱۶ به ۲۵ درصد كل مقالات در سال ۲۰۱۸ رسیده است و این یكی از كلیدی ترین شاخص ها برای تحلیل ظرفیت های ایران برای حضور در شبكه جهانی است.
رئیس مركز همكاریهای علمی بین المللی اضافه كرد: كشورها در چرخه دانایی جهانی به سه دسته تقسیم می شوند، كشورهای پیشرو، كشورهای رهرو و كشورهای جا مانده، برای حفظ حقوق ملت و برای حضور در چرخه دانایی جهان ناگزیر هستیم كه در رده كشورهای پیشرو باشیم چونكه بازیگران اصلی صحنه دانایی جهانی، كشورهای پیشرو و رهرو خواهند بود.
سالار آملی در تحلیل فضای كنونی چرخه دانایی جهانی اشاره كرد: جامعه علمی و دانشگاهی بایستی به این مساله توجه كند كه در مرحله گذار از پارادایم های فعلی هستیم و الان در چرخه دانایی، شبكه ای شدن همكاریهای كشورها و جوامع علمی اهمیت ویژه پیدا می كند.
وی اضافه كرد: در این چرخه، كشورها با عنایت به ظرفیت های داخلی، توانمندی بازی در صحنه بین المللی را دارند و با هوشیاری ملی می توانند قسمتی از هنجارسازی بین المللی را بر عهده بگیرند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار داشت: ایران با داشتن چهار خصوصیت مهم شامل نیروی انسانی توانا، رشد علمی مناسب، علاقه فردی، جمعی و ملی به علم آموزی و دوری سیستم داخلی علمی از فساد، ظرفیت خوبی برای هنجارسازی های چرخه دانایی جهانی را دارد.


منبع:

1398/07/14
22:49:39
5.0 / 5
16
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum