موافقت سازمان محیط زیست با شماره گذاری تاكسی های یورو ۴

موافقت سازمان محیط زیست با شماره گذاری تاكسی های یورو ۴

به گزارش انجمن پارسیان بر مبنای قانون هوای پاك ورود خودرو های یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع می باشد اما سازمان حفاظت محیط زیست كه پیش از این بر ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو۵ اصرار داشت با شماره گذاری حدود ۲۲۰۰ تاكسی نوساز یورو۴ موافقت كرده است. معاون محیط زیست انسانی این سازمان می گوید ما برای كار سه دلیل مهم داشتیم.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، در حالی که بر مبنای قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودرو های یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان قبل از مبادرت به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام نمایند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد.

با این وجود حالا سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درخواست شماره گذاری تاکسی های دارای استاندارد یورو ۴ را کرده است. آن هم در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده بود که جلوی شماره گذاری خودرو های یورو ۴ در سال ۹۹ را خواهد گرفت. جالب اینجاست که این سازمان از قول مساعد سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره گذاری ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده با استاندارد یورو ۴ اطلاع داده است.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به اینکه این تاکسی های یورو ۴ شرکت ایران خودرو تولید سال قبل هستند و قرار بود که طی اواخر سال قبل هم شماره گذاری شوند، به ایسنا اظهار داشت: متاسفانه به علت کامل نبودن یک قطعه از آنها و شرایط گسترش بیماری کووید-۱۹ در کشور تحقق این امر میسر نشد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست با شماره گذاری این تاکسی های یورو ۴ که تعداد آنها ۲۲۰۰ دستگاه گزارش شده است به سه دلیل مخالفت نکرده و تاکید کرده ایم که در صورت موافقت دولت مجوزهای لازم برای شماره گذاری آنها را صادر می نماییم.

وی درباره علل سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره گذاری تاکسی های یورو ۴ توضیح داد: در درجه اول این تاکسی ها دوگانه سوز هستند و صرفاً از سوخت بنزین استفاده نمی کنند همینطور تعداد آنها محدود است و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که جایگزینی این خودرو ها با خودرو های فرسوده در حال تردد می تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

تجریشی با اشاره به اینکه عمر مفید تاکسی ها ۱۰ سال است و برخی از آنها در سال ۹۵ ثبت نام شده بودند، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز سال ۹۸ تصمیم گرفت تاکسی های فرسوده ای که در خیابان تردد می کنند را جریمه کند اما به علت نبودن تاکسی های نو برای جایگزینی نتوانستیم این کار را انجام دهیم اما حالا تعدادی تاکسی نو تولید شده است که اگر بخواهیم آنها را به علت رعایت نکردن استانداردهای یورو۵ نگه داریم از عمر مفید آنها کم می شود و در این فرایند صاحب تاکسی ضرر خواهد نمود و تاکسی ها عمر فرسودگی خویش را بدون آنکه از آنها استفاده گردد سپری خواهند کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در اینباره می توانیم به خودروسازان و مبحث عدم تکمیل این تاکسی ها تا آخر سال ۹۸ اعتماد نماییم، اظهار نمود: درحال حاضر با شرایط کنونی کشور، عرضه این تاکسی های نو با تعداد محدود و جایگزینی آنها با خودرو های فرسوده می تواند به نفع ما باشد.

وی در انتها تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر ارتقای استانداردهای خودرو های تولیدی کشور به یورو۵ اصرار دارد و ما مجوزهای لازم برای شماره گذاری خودرو های یورو ۴ در سال ۹۹ را صادر نخواهیم کرد.

به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، درحالی بر مبنای قانون هوای پاک تولید خودرو ها با استاندارد یورو ۵ از آغاز سال ۹۸ الزامی شده است که دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو از دولت خواسته اند که اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ تا شش ماه پس از تحریم ها ضد ایران به تعویق افتد. علل آنها برای این درخواست، تحریم ها و افزایش شدید قیمت کاتالیست و اثر کم استاندارد یورو۵ در مقایسه با یورو۴ بر کاهش آلودگی هوا عنوان شده است اما سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان بارها توضیح داده اند که این موارد بهانه ای بیش نیست و در گذر از استاندارد یورو۴ به یورو۵ تغییرات بسیار مثبت و مهمی در زمینه کنترل و کاهش آلایندگی خودرو ها اتفاق می افتد.




1399/03/21
21:01:00
5.0 / 5
2402
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه , شركت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum