جدی شدن اصلاحات بیمه ای در دهه اخیر

جدی شدن اصلاحات بیمه ای در دهه اخیر

به گزارش انجمن پارسیان نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینكه انجام اصلاحات بیمه ای سیستماتیك، پارامتریك و ساختاری در دهه اخیر جدی شده است اظهار داشت: در حوزه كارشناسی اجماع كاملی بر روی این مساله وجود دارد. از منظر سیاسی و اقتصادی، با وجود اینكه هم سازمان و هم كارشناسان حوزه اهتمام كردند كه اصلاحات را در لوایح دولت یا طرح های مجلس بگنجانند، اما به مرحله تصویب نرسید كه یكی از دلیلهای آن می تواند بحث اقتصادی و سیاسی باشد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، علی حیدری در وبینار تخصصی با موضوع «بررسی و ارائه اصلاحات پیشنهادی درباب شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی» ضمن ارائه گزارش درباره اصلاحات پیشنهادی درباب شرایط بازنشستگی اظهار داشت: در کشور ما اصلاحات بیمه ای در حدود دو دهه می شود که مطرح است و ما تجربه موفقی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ داشتیم.

نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از خاصیت های این پژوهش این است که تلاش شده با کشور ایران همخوانی داشته باشد، برای اینکه بعضی از نسخه های ترجمه ای اصلاحات که به ایران سفارش می شود با شرایط ایران همخوانی ندارد، اظهار داشت: تورم بالا، نرخ مشارکت پایین، بیکاری بالا، سن پایین بازنشستگی مختصاتی بوده است که در کشورهایی که مورد مطالعه قرار گرفته وجود داشته است و این می تواند راهکارها را برای ایران به لحاظ قرابتی که از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی با ایران دارند، عملی کنند.
حیدری در ادامه به تمهیدات و مقدماتی که باید وجود داشته باشد تا بتوان اصلاحات را اعمال کرد پرداخت و اظهار داشت: باید به اجماع ملی در مقام نظر و عمل برسیم؛ این اجماع ملی باید اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه باید الگوی مطلوبی را ترسیم نماییم، اظهار داشت: بطور مثال باید به جامعه در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری و به مردم باید تصویر بزرگی را نشان دهیم که این اصلاحات بیمه ای مقرر است به کجا منجر شود و از کجا آغاز می شود.
وی افزود: همین طور بسته خدمتی که مقرر است در این سیستم بیمه ای ارائه دهیم و تعیین دامنه شمول یا جامعه هدف باید مشخص شود. باید دوره گذار تدریجی و با تاملی را برای اصلاحات انتخاب نماییم و این دوره گذار تدریجی باید شرایط را برای همه افراد مشمول این نظام به غیر از بیمه شدگان جدید نشان دهد، یعنی باید نظام نوین بیمه ای را بر طبق اصلاحات برای بیمه شدگان جدید و بیمه شدگانی که رابطه ای بیمه ای خودرا با نظام قطع می کنند برای وصل مجدد شان، طراحی نماییم.
حیدری اظهار داشت: اما برای افرادی که حالا مستمری بگیر هستند و یا مدتی بیمه پرداز بودند و الان جزو بیمه شدگان محسوب می شوند، باید دوره گذر تدریجی طراحی شود. همین طور باید پایگاه اطلاعات دقیق و پرونده الکترونیک جامعی داشته باشیم که خوشبختانه در وزارت رفاه چند سالی است که به آن توجه شده است.
نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برای برقراری اصلاحات بیمه ای و رسیدن به نظام چند لایه و چند سطحی در تامین اجتماعی چند اصل اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نظام بیمه ای فعلی ما قسمتی از افرادی که دارای توان مالی و یا شغل غیر رسمی و پنهان هستند را از شمول بیمه ای خود خارج می کند که طبیعتا باید برای رسیدن به فراگیری، الزامی کردن یا شبه الزامی کردن را ایجاد نماییم و موانع بیمه شدن افراد را حذف نماییم. همین طور باید انگیزه هایی ایجاد شود تا افراد بیمه شوند.
وی با اشاره به حوزه جامعیت نیز خاطرنشان کرد: در حوزه جامعیت باید سطح بندی خدمات صورت گیرد، متاسفانه کف و سقف خدمات در لایه پایه مکمل را در کشور نداریم و مرجع و متولی لازم به جهت اینکه اینها را تعریف کند، نداریم.
حیدری با اشاره به اینکه باید بر طبق عدالت منطقه ای تصمیم بگیریم، اضافه کرد: بطور مثال نظام دستمزد ما در قانون کار نظامی است که در بطن خود ظرفیت این را دارد که ما دستمزد را به صورت منطقه ای اجرا نماییم اما ما دستمزد را به صورت کشوری می دهیم که این خود مانع اشتغال و بیمه شدن برخی افراد در جوامع محروم می شود و باید برای این مساله نیز فکری اندیشید.
حیدری همین طور با اشاره به حوزه کفایت اظهار داشت: در حوزه کفایت باید عدالت در ایجاد دسترسی و خدمات و برخورداری از منابع عمومی ایجاد شود. متاسفانه به علت عدم سطح بندی و عدم وجود نظام چند لایه، ما عدالت در بهره مندی از منابع عمومی را نداریم؛ گاهی مشاهده می شود که افراد برخوردارتر یارانه بیمه ای بیشتری را دریافت می کنند و باید در حوزه کفایت به آن توجه گردد.
حیدری با اشاره به اصلاحات بیمه ای اظهار داشت: ما به مقدمات و زیرساختهایی نیاز داریم که بحث پایگاه اطلاعات و پنجره واحد خدمت و تنظیم گری یا قاعده گذاری است که باید صورت گیرد. اگر نظام تنظیم گری و قاعده گذاری فراهم گردد برای رسیدن به نظام نوین، این نظام نوین را با اصلاحات پارامتریک، سیستماتیک و فنی و مهندسی برای بیمه شدگان جدید و بیمه شدگانی که قطع ارتباط می کنند، طراحی می نماییم.
او همینطور اظهار نمود: نکته ای که باید در طراحی پروسه اصلاحات بیمه ای به آن توجه گردد این است که در تصمیم گیری برای صندوقها و ارائه چاره باید به نوع آن صندوق نیز توجه گردد.
نایب رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما حدود هشت نوع سازمان بیمه ای داریم که از نظر سطح بندی، شکل ساختاری و رابطه با دولت متفاوت هستند و نمی توانیم نسخه واحد بچینیم.
وی با اشاره به انواع سازمان های بیمه گر اجتماعی تصریح کرد: در کشور ما دو سازمان حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد داریم که کار بیمه ای می کنند، به این معنا که دولت حق بیمه چند هزار نفر از مددجویان آنها را به دو نهاد حمایتی می دهد و این سازمانها مددجویان را نزد تامین اجتماعی یا بیمه روستایی بیمه می کنند که باید به آن توجه کرد که اگر لایه بندی نظام تامین اجتماعی رخ دهد طبیعتا ما این کار را نباید بوسیله نهاد حمایتی انجام دهیم. ضمن اینکه بخشها و اقشاری از جامعه هستند که بار مالی کامل حق بیمه آنها را دولت می دهد، اما نهادهای واسطی وجود دارند که آنها واسط دولت و سازمان بیمه گیر قرار می گیرند.
ایشان در ادامه با اشاره به گزینه های ساختاری قابل طرح و امکان سنجی ادامه داد و اظهار داشت: یکی از رویکردها این است که ما ادغام و انحلال صندوقها را نداشته باشیم و ساختار متکثر داشته باشیم اما ساز و کارمان واحد باشد. گزینه دیگر این است که ما یک سازمان بیمه گر داشته باشیم. گزینه دیگر دو سازمانی است که دو سازمان می تواند بر طبق رابطه شمولی باشد، یعنی افراد دولتی و حاکمیتی در یک سازمان و غیردولتی ها در یک سازمان قرار گیرند و یا بر طبق توان مالی و درآمدی باشد. نوع دیگر سه سازمانی و نوع دیگر نیز چهارسازمانی است. برای اصلاحات بیمه ای باید بر روی سناریوها بحث شود.




منبع:

1399/06/17
19:48:43
5.0 / 5
1663
تگهای خبر: الكترونیك , تخصص , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum