رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری:

72 نشریه علمی بین المللی در كشور وجود دارد

72 نشریه علمی بین المللی در كشور وجود دارد

به گزارش انجمن پارسیان رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اظهار داشت: نتیجه ارزیابی نشریات علمی كشور نشان داد از 1132 عنوان نشریه تعداد 72 نشریه عنوان بین المللی و 102 عنوان رتبه الف دارند.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)، وبینار سراسری سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی توسط حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اجرا شد. دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی و دبیر کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم اظهار داشت: کمیسیون نشریات وزارت علوم که هم اکنون بیش از ۱۳۰۰ نشریه علمی کشور را مدیریت می کند، نظارت، ارزیابی و تدوین سیاست ها و چارچوب های نشریات را انجام می دهد. وی ادامه داد: کمیسیون نشریات علمی، ساماندهی و ارتقای کیفیت نشریات علمی را بوسیله هدفمندسازی توسعه کمی نشریات علمی با رویکرد پایش عملکرد بجای صدور مجوز علمی، ارتقای کیفیت محتوای نشریات علمی و ایجاد ساز وکار ارزیابی، ایجاد نشریات داخلی با رویکرد بین المللی شدن و حضور در نمایه های معتبر و همین طور تشویق و حمایت مالی از نشریات انجام می دهد. در ادامه، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: نشریات علمی در نظام علمی کشور جایگاهی ویژه دارد. نخستین اثربخشی آن در بخشنامه ارتقا، سپس دوره های تحصیلات تکمیلی و همین طور نقش بی بدیل آن در انعکاس نتایج حاصل از کارهای علمی کشور مشاهده می شود. وی ادامه داد: نشریات در سطح دنیا اهمیت بسیاری دارد و یکی از مهمترین عواملی است که موجب امتیاز گذاری و امتیاز دهی و رتبه بندی علمی کشورهای دنیا شده است که بر همین اساس، سازمان های بزرگ بین المللی تأسیس شده اند و از بازار آن بهره می برند. رحیمی افزود: هدف اصلی توسعه کمی و کیفی نشریات است. از بعد کمی هر مجموعه ای که حائز شرایط بود، آمادگی بررسی انتشار مجله آنها را داریم. در بعد کیفیت چون نشریات درجه بندی می شوند، این خود عاملی برای ارتقای کیفی نشریه به درجات بالاتر است که دراین زمینه به شدت باید کوشید تا کیفیت نشریات بالاتر برود. وی ادامه داد: نکته ای که بر انجام آن تاکید دارم این است که تمام نشریات علمی که کیفیت علمی خوبی دارند و امکان نمایه شدن در بسترهای بین المللی را دارند باید دراین زمینه اقدام نمایند. معاون پژوهشی وزارت علوم اشاره کرد: سلامت اخلاقی مجلات بسیار حائز اهمیت می باشد و ایجاد چنین فضای سالم علمی در کشور باید در سطح بین المللی نیز منعکس شود. در داوری ها باید به این نکات توجه گردد که کپی برداری یا ترجمه مقالات سایرین انجام نشده باشد که البته شورای اخلاق در پژوهش در وزارتخانه به همین دلیل تشکیل شده است و این امور را بررسی می کند. وی اظهار داشت: باید بستر توسعه مقالات و مجلات علمی – ترویجی را گسترش دهیم چونکه آنها حلقه ای هستند که محیط علمی اجتماعی را کامل می کنند. در ادامه این وبینار، دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اظهار داشت: بخشنامه ارزیابی نشریات بمنظور سیاستگذاری و برنامه ریزی برای ارتقای کیفی نشریات علمی و نظارت بر عملکرد و اعتبار علمی آنها تدوین شده است و جهت تسهیل در انجام امور نشریات و اجرای سیاست های دولت در خصوص تمرکز زدائی از تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸ بخشنامه جدید تدوین و جایگزین بخشنامه تعیین اعتبار علمی نشریات، مصوب سال ۸ بهمن ۹۰ شد. وی ادامه داد: بر این اساس، از این پس بجای صدور گواهی اعتبار علمی برای نشریات، رتبه نشریه در ارزیابی ها به عنوان «اعتبار علمی نشریه» قلمداد می شود. همین طور از تاریخ ابلاغ، بجای دسته بندی نشریات به صورت علمی- پژوهشی یا علمی- ترویجی، تمامی نشریات مشمول بخشنامه تحت عنوان یکسان «نشریه علمی» شناخته می شوند. دهقانی گفت: ارزیابی بخش جدایی ناپذیری از نظام علمی بوده و باتوجه به اهمیت جایگاه نشریات در عصر جهانی شدن، لزوم انجام ارزیابی کمی و کیفی وبگاه نشریات، به صورت دوره ای بمنظور شناخت نقاط قوت و ضعف و ارتقا جایگاه علمی کشور ضروری به نظر می آید. وی تصریح کرد: کمیت و کیفیت نشریات علمی در سطح وب، نشانگر رشد دانش در سطح ملی و بین المللی و بعنوان یکی از فاکتورهای توسعه جوامع در نظر گرفته می شود. در این راستا طی نامه ۱۱ دیماه ۹۸ این مهم به مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری (RICeST) ابلاغ و مسئولیت ارزیابی نشریات در سال ۱۳۹۸ به مرکز منطقه ای واگذار شد. رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) افزود: طی این پروسه تعداد ۱۱۳۲ عنوان نشریه به لحاظ کمی توسط کارشناسان تیم مرکز منطقه ای ارزیابی و به لحاظ کیفی توسط بیش از ۳۳۰۰ داور متخصص موضوعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. وی اظهار داشت: بررسی ها برمبنای ۷ شاخص تعیین شده مطابق با بخشنامه کمیسیون شامل انتشار منظم و رعایت ضوابط بخشنامه نشریات، دارا بودن سامانه استاندارد، زیرساخت ها و اطلاعات شناسنامه ای نشریه، رعایت آئین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات، پروسه پذیرش مقالات و داوری تخصصی، وضعیت نشریه در نمایه های استنادی، تخصصی و اجتماعی و بکارگیری مقررات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای رعایت اخلاق نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی انجام شد. دهقانی اظهار داشت: ۷ شاخص مذکور جمعاً ۵۲ معیار را دربرداشتند. در پروسه ارزیابی با مراجعه و بررسی وبگاه نشریات میزان تبعیت نشریات از هر یک از معیارها تعیین و امتیاز دهی شدند. با توجه به این که در بخشنامه نشریات علمی مسئولیت سیاستگذاری و نظارت بر ارزیابی نشریات بر عهده کمیسیون نشریات علمی است و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به عنوان مجری ارزیابی بوده است؛ بدین جهت کمیسیون نشریات، نتایج نهایی را تأیید و اعلام نمود. وی تصریح کرد: طبق بخشنامه و برمبنای امتیازات کسب شده توسط هر نشریه از مجموع شاخص ها، رتبه بندی نشریات بدین شرح بود: نشریات نمایه شده در پایگاه های جی. سی.آر (Q۱-Q۴)، وب او ساینس و اسکوپوس (Q۱-Q۴): نشریات بین المللی؛ نشریات با کسب ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ امتیاز: برجسته (الف)؛ نشریات با کسب ۶۰۱ تا ۸۰۰ امتیاز: خوب (ب)؛ نشریات با کسب ۴۰۱ تا ۶۰۰ امتیاز متوسط (ج)؛نشریات با کسب ۴۰۰ امتیاز و پایین تر ضعیف (د).
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) اظهار داشت: بر این اساس، نتیجه ارزیابی نشان داد از ۱۱۳۲ عنوان نشریه مورد بررسی تعداد ۷۲ نشریه عنوان «بین المللی»، تعداد ۱۰۲ عنوان رتبه «الف»، ۸۰۳ عنوان رتبه «ب»، ۱۳۴ عنوان رتبه «ج» و ۲۱ عنوان رتبه «دال» را کسب کردند. حوزه موضوعیعلوم انسانیفنی و مهندسیکشاورزی و منابع طبیعیدامپزشکیعلوم پایههنر و معماریجمعرتبهبین المللی۹۲۳۹۳۲۸۰۷۲الف۴۲۳۱۸۲۱۵۴۱۰۲ب۵۰۲۹۰۱۱۷۵۵۹۳۰۸۰۳ج۷۷۲۱۱۹۱۱۳۳۱۳۴د۱۱۴-۱۴۱۲۱جمع۶۴۱۱۶۹۱۵۳۱۲۱۱۹۳۸۱۱۳۲این وبینار بمنظور رویکردها و برنامه های ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی با ثبت نام حدود ۹۸۰ نفر متقاضی برگزار شده است. محورهای موضوعی وبینار شامل سیاست های کلی و برنامه های وزارت علوم برای ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۸ نشریات علمی، فاکتورهای ارزیابی و شیوه نامه اجرائی رتبه بندی نشریات علمی، برنامه و اقدامات ارزیابی و رتبه بندی سال ۱۳۹۹ نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی در نظام های ارزیابی آموزش عالی شامل ارتقا، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، پشتیبانی و حمایت های وزارت عتف از نشریات برتر برمبنای رتبه بندی نشریات علمی است.


منبع:

1399/09/01
16:17:00
5.0 / 5
381
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum