در نخستین نشست كاشتن برای آینده مطرح شد:
پژوهش کاربردی باید به حل مسئله منجر شود
انجمن پارسیان: اولین نشست کاشتن برای آینده با موضوع پژوهش کاربردی برگزار و بر لزوم مسئله محور بودن پژوهش های کاربردی تاکید گردید.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست کاشتن برای آینده با موضوع پژوهش کاربردی با حضور شقایق حق جوی جوانمرد رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، دکتر آرش رشیدیان مدیرکل دفتر پژوهش های دفتر منطقه ای EMRO، دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت برگزار گردید. حق جوی با اشاره به اینکه تعالی در پژوهش بر سه پایه افزایش کیفیت، افزایش اثرگذاری پژوهش و شادابی و پویایی فضای پژوهش استوار است اظهار داشت: کاشتن بذر آگاهی و تفکر برای داشتن محیط پژوهشی شاداب ضروری می باشد. وی اظهار داشت: جامعه آکادمیک کشور برای رسیدن به همدلی درباره مسائل روز و دغدغه ها علمی کشور باید با یکدیگر گفت و گو کنند؛ برگزاری چنین رویدادهایی این فرصت را فراهم می سازد. در این جلسه چالش های پژوهش کاربردی چه از منظر پژوهشگر چه از منظر سیاست گذاران مورد بررسی نقادانه قرار خواهد گرفت. رشیدیان با اشاره به اینکه با اهمیت ترین نکته ای که تحقیق بنیادی را از تحقیق کاربردی تفکیک می کند مبحث انگیزه است، اظهار داشت: هدف اصلی تحقیق بنیادی، گسترش مرزهای دانش است. وقتی پژوهش درباره سوالاتی باشد که حالا وجود دارد و در رابطه با اقداماتی باشد که حالا درحال وقوع است مانند عملکرد نظام سلامت یا وضعیت درمان یک بیماری که چکار نماییم که بیمار درمان بهتری دریافت کند؟ آسان تر به داروهایش دسترسی داشته باشد؟ و غیره همه این موارد می تواند پژوهش کاربردی باشد. مسئله زمان، انگیزه ای است که برای آن به دنبال پاسخ به سوال هستید. وی ادامه داد: به رغم این که بر اهمیت مقاله تاکید دارم ولی پژوهشی که فقط به انتشار مقاله منجر شود به هیچ عنوان پژوهش کاربردی نیست. پژوهش کاربردی باید به حل مسئله منجر شود و باید به این نکته توجه گردد کسانیکه مسئولیت حل مسئله برعهده دارند مقاله نمی خوانند بدین سبب اگر پژوهشی انجام می شود که تنها خروجی آن انتشار مقاله است، باید بگویم بی فایده است. مدیر کل دفتر پژوهش های دفتر منطقه ای EMRO تصریح کرد: پژوهش کاربردی بدون سوالی که از بطن یک مشکل استخراج شده است معنا ندارد و اظهار داشت: اولویت گذاری و اعلام تقاضا برای پژوهش کاربردی یک اصل است. اگر سیاست گذار این سوال را مطرح نمی کند نباید انتظار پاسخ داشته باشد. باید بودجه و منابع تامین گردد و به درستی تخصیص منابع شود. همین طور سیستم انگیزشی برای پژوهشگران لازم است باید توجه داشت ساختار انگیزشی پژوهشگر با سیاست مدار متفاوت می باشد. استوار ضمن اشاره به این که تعاریف متفاوتی از پژوهش کاربردی وجود دارد، اظهار داشت: گروهی آنرا خلق ثروت می دانند و گروهی معتقدند پژوهش کاربردی باید بتواند به سوالات سیاست گذاران جواب بدهد. مشکل گروه اخیر شاید به ضعف نظام سیاستگذاری بازمی گردد که اصلا تصمیم گیری ها مبتنی بر مقاله نیست برای اینکه سیاست مدار اصلا مقاله مطالعه نمی کند و بدین سبب نظام سیاستگذاری مبتنی بر شواهد نیست. حق جوی ضمن اشاره به طیف وسیع برداشت ها از پژوهش های کاربردی اظهار داشت: پژوهشگران معتقدند مصرف کننده مقالات و پژوهش های آنها هوشمند نیست و مصرف کننده که اینجا سیاستگذاران هستند هم معتقدند پژوهش خوب و کاربردی نداریم در صورتی که شاید سیاست گذار نمی تواند جواب سوالاتش را از تحقیقات استخراج کند. ایشان در ادامه به طرح پرسش هایی پرداخت باید دید سوال پژوهشی از کجا می آید؟ پژوهشگر نتیجه پژوهش خودرا از چه طریقی باید به اطلاع سیاستگذاران برساند؟ نقش واسطه های میانی یا کارگزاران پژوهشی چیست؟ چه مشکلاتی از دو سمت تولیدکننده و مصرف کننده پژوهش وجود دارد؟ زرقی در پاسخ به این سوالات اظهار داشت: مسئله اصلی فرهنگ سازی است. در یک دانشگاه نسل سه انتظار داریم همه ارکان دانشگاه به مسئله پژوهش کاربردی اهتمام داشته باشند. دانشگاه ها نباید به دنبال تجارت باشند بلکه باید در جهت حمایت، هدایت و نظارت حرکت کنند و در این راستا باید چرخش منابع مالی برای تحقق این اهداف بسادگی صورت گیرد تا ارتباط میان دانشگاه و صنعت هموار باشد. استوار ضمن اشاره به این که باید تعهدی در خصوص سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در کشور ایجاد شود، اظهار داشت: ضرورت سرمایه گذاری هم حایز اهمیت است با کمتر از سه دهم درصد تولید ناخالص ملی چقدر می شود پژوهش، شواهد و محصول تولید کرد؟! دستاوردها نسبت به سرمایه گذاری خیلی هم بیشتر است با آنکه معتقدم ساختار نیازمند بهبود است و برای این مسئله ظرفیت سازی برای نیروی انسانی نیز اهمیت بسیاری دارد. زرقی هم با تایید این که نسبت به آنچه سرمایه گزاری نموده ایم خروجی پژوهش و فناوری بسیار بیشتری داشته ایم، اظهار داشت: در مقایسه با دیگر صنایع مانند خودروسازی نسبت به سرمایه گذاری انجام شده و خروجی کسب شده در جایگاه مطلوبی در دنیا و منطقه هستیم. دکتر فتوحی خاطرنشان کرد: مقاله ابزار گفت وگوی دانشمندان است مقاله می نویسیم تا ادعاهایمان را در معرض نقد بگذاریم و در نهایت دیگران بتوانند از آن استفاده کنند. کسانی که مقاله را زیر سوال می برند باید بدانند نظام علمی راه دیگری ندارد. همه پژوهش های کاربردی نیازمند مقاله هستند وقتی یکی کیت ایجاد می شود باید بتوان نشان داد که کارایی لازم را دارد راه علمی این است که پژوهش صورت گیرد و طی یک مقاله نتایج آن به اطلاع همگان رسانده شود. حق جویی در آخر نشست با جمع بندی مطالب مطرح شده، اظهار داشت: بیشترین شکایت پژوهشگران از مصرف کنندگان پژوهش هایشان این است که سوالات شفاف نیستند زیر ساخت ها و قوانین مهیا نیست بستر قانونی تعامل میان پژوهشگر و سیاستگذار برقرار نیست مشکل با راه اندازی سامانه های مختلف حل نمی گردد نیاز به سازوکار چابک و سیستماتیک داریم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا رساندن پژوهش به کاربرد وظیفه پژوهشگر است؟! اظهار داشت: در هیچ جای دنیا سیاستگذار مقاله نمی خواند برای همین مستنداتی متناسب با وقت و زمان سیاستگذاران تهیه و در اختیار ایشان قرار می گیرد. اینجا به نظر به جهت اینکه حاصل تحقیقات از پژوهشگر به سیاست مدار رسانده شود نیازمند کارگزاران پژوهشی است. حق جوی در پاسخ به درخواست گروهی از مدعوین آنلاین در حوزه اطلاح نظام ارزشیابی پژوهشی، اظهار داشت: اصلاح نظام ارزشیابی پژوهشی نیازمند جایگزین ساختن فاکتورهای جدیدی است که هوشمند و کاربردی باشد باید سنجه های جدیدی برای ارزیابی پژوهش کاربردی ایجاد شود.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست