عضو انجمن علمی استاندارد ایران مطرح كرد؛

بکارگیری استانداردهای مدیریت دانش برای بهره وری دانش بنیان ها

بکارگیری استانداردهای مدیریت دانش برای بهره وری دانش بنیان ها

انجمن پارسیان: عضو انجمن علمی استاندارد ایران، به کارگیری استانداردهای بین المللی مدیریت دانش را یکی از عوامل مغفول مانده در رشد پایدار بهره وری در شرکتهای دانش بنیان دانست.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مهر، میثم توکلی در اولین نشست مدیران و ممیزان بنگاه های اقتصادی دانش بنیان در مورد نقش راهبردی استانداردهای بین المللی در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل توسعه و پیشرفت شرکتهای دانش بنیان از محل ارتقا بهره وری آن محقق می شود و بنگاه های اقتصادی دانش محور از مدیریت منابع فیزیکی و دارایی های مشهود به سمت مدیریت راهبردی دانش و دارایی های نامشهود در جهت افزایش حداکثری بهره وری در حرکت هستند. عضو انجمن علمی استاندارد ایران اظهار داشت: با توجه به این که در اقتصاد دانش بنیان، دانش منبع استراتژیک توسعه معرفی می شود بنابراین مدیریت دانش بیشتر از آنکه تفکری در مورد چگونگی رشد کسب و کارهای خرد و کلان باشد، نوعی دارایی معنوی و مزیت رقابتی برای کشور در عرصه های بین المللی به حساب می آید. ازاین رو باآنکه با وجود منابع علمی، مسائل تئوریک مدیریت دانش در کشور نمود بیشتری پیدا کرده اما نتایج اجرای فرایند آن با خروجی های برنامه ریزی شده و استانداردهای جهانی، اختلاف زیادی دارد. وی ادامه داد: بنابراین اهتمام در به کارگیری استانداردهای بین المللی مدیریت دانش، می تواند نقش مغفول مانده این سیستم را در شرکتهای دانش بنیان اِحیا و تقویت کند و بعنوان یکی از مهم ترین ابزارهای رشد بهره وری، در خدمت کشور درآید. توکلی در معرفی و پاسخ به علل عدم کسب نتایج اثربخش فرایند مدیریت دانش علیرغم پیشینه طولانی مدت آن در کشور اضافه کرد: خوشبختانه امروزه با عنایت به نیاز مبرم به مدیریت دانش های بشری، سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) علاوه بر این که در نسخه ها و ویرایش های جدید استانداردهای مدیریتی خود، مدیریت دانش را بعنوان یکی از بندها و الزامات اساسی استانداردها در پیاده سازی و اجرای آن قرار داده، کمیته بین المللی TC/۲۶۰ نیز، مبادرت به انتشار استاندارد تخصصی مدیریت دانش به نام ISO۳۰۴۰۱ کرده است که بعنوان سنگ مبنایی جهت طرح ریزی سیستم های آتی معرفی می شود. وی افزود: از سویی دیگر باآنکه تفکر مبحث فوق سابقه طولانی مدت در کشور ما دارد اما امروزه بعنوان جامعه دانشی، عدم آگاهی صحیح و کافی مدیران و پرسنل از استانداردهای مدیریت دانش، مراحل اجرا، کنترل و منافع آن است که اجرای اثربخش و کسب نتایج موفقیت آمیز آنرا در کشور به سمت ناپایداری هدایت کرده است که اغلب با اتخاذ راهبردهای نامناسب مدیران در آموزش، فرهنگ سازی، استقرار و اجرای سیستم ها در کشور هم همراه بوده و شاهد اشاعه فرهنگ احتکار دانش هستیم؛ به صورتی که پرسنل، دانش را به مثابه یک منبع قدرت تلقی کرده و حاضر به ازدیاد و به اشتراک گذاری آن نیستند. ازاین رو به کارگیری استاندارهای مدیریت دانش می تواند به یکپارچگی نگرش ذی نفعان این فرایند، در جهت دریافت خروجی های برنامه ریزی شده، کمک شایانی کند. این ممیز و مدرس استانداردهای مدیریتی به منظور رسیدن به زبانی مشترک از تعریف فرایند مدیریت دانش، اضافه کرد: مدیریت دانش فرآیندی است که به شرکتهای دانش بنیان در شناسایی، انتخاب، سازماندهی و توزیع دانش و اطلاعات مهمی که حافظه سازمان است و معمولا به صورت ساختار نیافته و جزیره ای بوده، به صورت سیستماتیک و متمرکز در جهت کاهش هزینه ها، باردیگر کاری ها، افزایش بهره وری و انگیزه مند کردن پرسنل کمک کرده و بعنوان یک مزیت رقابتی در جهت اعتبار بخشی به سازمان در سطوح ملی و بین المللی محسوب شود. وی در جهت طبقه بندی کلاسیک تعریف دانش نیز، اضافه کرد: افراد بیشتر از آنکه صحبت کنند، می دانند. بنابراین میتوان دانشی که پرسنل می دانند را دانش ضمنی یا پنهان و دانشی که پرسنل مطرح می کنند را دانش صریح یا آشکار تعریف کرد و یکی از اصلی ترین اهداف فرایند مدیریت دانش را تلاش در جهت تبدیل دانش های پنهان به آشکار و به اشتراک گذاری آن برشمرد. در یک جمله دانش توانایی عمل کردن است. توکلی یکی از برجسته ترین دلایلی که مانع ثبت و مستند شدن بیشتر از ۷۰ درصد دانش های سازمان در سطوح فردی، گروهی، پروژه ای و سازمانی می شود را عدم سیستم سازی صحیح و مناسب جهت کسب، پالایش، نگهداری و به اشتراک گذاری آن برشمرد. وی ادامه داد: هرچند با رشد تکنولوژی و ترکیب آن با الزامات استاندارد مدیریت دانش (ISO۳۰۴۰۱) گام های امیدوارکننده ای جهت تسهیل در ثبت و به اشتراک گذاری آن صورت گرفته اما، تکنولوژی به تنهایی قادر به مدیریت و رشد آن نبوده و این فرایند بیشتر از پیش به مجموعه ای از ارزش ها، نگرش ها، اعتمادسازی هایی که با تعهد بالای مدیریت ارشد در جهت آموزش، فرهنگ سازی و تخصیص منابع همراه می باشد، نیازمند بوده تا تبادل دانش، اثرگذار عمل کرده و ماحصل آن به اعتلای بهره وری در شرکتهای دانش بنیان کمک نماید.


منبع:

1401/01/26
16:04:00
5.0 / 5
399
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تخصص , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
انجمن پارسیان Parsian Forum