افزایش سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی

افزایش سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی

انجمن پارسیان: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش از شروع فعالیت 40 هنرستان جوار کارخانه از شروع مهرماه در کشور آگاهی داد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، مهدی کاظمی با اشاره به موضوع اجرائی کردن سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش اظهار داشت: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان یک دغدغه اصلی مقام معظم رهبری همیشه مورد تاکید بوده است هرچند تا به امروز، همه وزراء در این خصوص تلاش کردند اما همیشه نارضایتی در اجرائی سازی این سند مطرح بوده است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد ما در راه پیاده سازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم، با اهمیت ترین وجه آن دانش آموز است برای اینکه دانش آموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بی ‎نظیر در اختیار آموزش وپرورش است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانش آموزان طی ایام تحصیل ۱۲سال در اختیار آموزش وپرورش است و ما باید در این جهت احساس مسئولیت نماییم و در راستای رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش نماییم.
کاظمی اشاره کرد: یکی از بحث‎های مورد تاکید در سند تحول بنیادین تربیت چندساحتی است. در مقوله تربیت، این محورها و ساحت‎ها قبلا هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگی ها و ساحت‎هاست که باید با هم محقق شوند، برای اینکه نمی توانیم آموزش را از تربیت جدا نماییم بگویم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگر و تربیت فقط توسط مربی یا معاون پرورشی انجام می ‎شود.
وی افزود: تربیت با اهمیت ترین وجه آموزش است که در سرکلاس توسط معلم اتفاق می ‎افتد و اتفاقا معلمین دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند برای اینکه تلفیق این ساحت‎ها در سرکلاس درس و توسط معلم انجام می ‎شود، آن‎ها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر می‎گیرند، با تلفیق این ساحت‎ها است که می‎توانیم بگویم انسان چند بعدی تربیت کردیم و این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: با اهمیت ترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بدین سبب باتوجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات انجام شده باید برای تحقق آن تلاش نماییم و برنامه ‎ریزی اساسی و کاربردی صورت گیرد.
ایشان سپس به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در زمینه آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: در دولت سیزدهم باوجود همه محدودیت‎ها اتفاقاتی رخ داد که نخستین و با اهمیت ترین آن‎ها باوجود همه فشارها و هجمه‎ ها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس پس از قریب به ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش وپرورش در تاکید بر آموزش حضوری در فروردین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در صورتیکه این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانواده ‎ها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این مساله بود.
کاظمی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرائی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته و مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رییس جمهور پای کار ایستادند و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند. در دولت قبل اعلام گردید برای ۳ سال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرائی نمودن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعا بی‎نظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از طرف ستاد ملی مقابله کرونا
وی با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال اظهار داشت: در روزهای کرونا در آموزش دانش آموزان گرفتار بی نظمی شدیم ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین رو با پیگیری‎های مقام عالی وزارت و حمایت‎های رییس جمهور، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از طرف ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.

اختصاص ۲هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات مدارس
معاون آموزش متوسطه تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برشمرد و اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از شروع سال تا اختتام شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد هنرستان‎های در جوار کارخانه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود که تا حالا مجوز راه اندازی ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر گردیده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، وی به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و اظهار داشت: تا حالا ۳۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده‎ اند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش بسیار سنگین است اما آموزش وپرورش خودرا ملکف می داند در امتداد ایجاد عدالت آموزشی آنرا مدنظر قرار دهد.

سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد
کاظمی توجه به مقوله عدالت را یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این راه تاکید کرد و تصریح کرد: در بعضی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تصحیح آن اقدام نمایند که از آن جمله می ‎توان به تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره نمود. مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان روستایی مناطق کم برخودار به وجود آمده ‎اند اما کمتر از۱۰درصد دانش آموزان روستایی در این مدارس درحال تحصیل هستند، در صورتیکه ما اعلام نموده ‎ایم سهمیه دانش آموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به ۵۰ درصد برسد.
وی افزود: در قالب بخشنامه ‎ای که به استان‎ها ابلاغ شد؛ تاکید داشتیم دانش آموزان مناطق کم ‎برخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آن‎ها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده تحصیلی محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانش آموزان مناطق کم برخودار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ۳۳ درصد افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح تغذیه رایگان از شروع مهرماه با اولویت دانش آموزان دختر مناطق کم برخوردار
معاون آموزش متوسطه با تاکید بربسط و توسعه عدالت اشاره کرد: بعد از۱۰سال مبلغ یک هزار و۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته شد تا از شروع مهرماه امسال اجرائی شود. در پروسه بازگشایی مدارس از فروردین ماه تا ایام منتهی به امتحانات خرداد ماه این طرح در مدارس استان‎های البرز و سیستان و بلوچستان اجرائی شد.
وی افزود: با اجرائی سازی، موضوع هدفمندسازی یارانه‎ ها، کارکرد این اعتبار کاهش پیدا کرد، هدفگذاری اولیه ما تامین تغذیه رایگان برای ۹ میلیون دانش آموز مناطق کم‎ برخودار و محروم بود اما با افزایش قیمت اقلام خوراکی این هدف گذاری به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز با اولویت مناطق کمتر برخودار خصوصاً دانش آموزان روستایی دختر کم شد.



1401/06/14
11:04:51
5.0 / 5
248
تگهای خبر: آموزش , تخصص , توسعه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum