معاون سازمان تاكسیرانی شهرداری تهران خبر داد

ورود تاکسی ون های جدید با سقف بلند به ناوگان تهران

ورود تاکسی ون های جدید با سقف بلند به ناوگان تهران

انجمن پارسیان: معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از ورود ون های متفاوت به ناوگان حمل و نقل عمومی آگاهی داد.


علی محتشمی پور در گفت و گو با ایسنا، در مورد بازگشت ون ها به ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار داشت: موضوع حمل و نقل درون شهری در قالب شبکه ای از ناوگان خودرو های عمومی باید ساماندهی گردد و برای پاسخ دهی به تقاضای انواع سفر درون شهری باید خودرو های متفاوتی داشته باشیم و بنا بر این در ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس، مینی بوس، ون، مترو و خودروی سواری داریم که عناصر به ظاهر منفک از هم هستند اما شبکه بهم پیوسته ای هستند که یکدیگر را تغذیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه کمبود و فرسودگی در هر یک از مدهای حمل و نقل می تواند برکل ناوگان موثر باشد افزود: در سنوات گذشته خطوط مینی بوس و ون کاملا فعال بود و در کنار اتوبوس، مترو و تاکسی شبکه حمل و نقلی تهران به درستی عمل می کرد، اما از زمانی که گرفتار بحران در فرسودگی ناوگان شدیم این نظام از هم گسیخته شد و دیگر شاهد حضور و فعالیت مستمر ون ها و مینی بوس ها در تهران نیستیم.
معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در پی حذف این خودرو های میانی (ون و مینی بوس) شاهد می باشیم که در بعضی مناطق فشار بیش از اندازه بر روی تاکسی می آید افزود: از آنجا که ظرفیت هر تاکسی تنها چهار نفر است و تقاضای سفر در پهنه های مختلف ممکنست بیش از ظرفیت ناوگان حمل و نقل فعلی باشد، شاهد می باشیم که به تاکسی فشار وارد می شود و حتی در بعضی مواقع برای پاسخگویی به تقاضای سفر و کمبود ظرفیت تاکسی مجبور شدیم از اتوبوس برای جبران این مهم استفاده نمائیم و از طرف دیگر می بینیم که هیچگاه اتوبوس ها با ظرفیت کامل حرکت نمی کنند.
محتشمی پور افزود: اتوبوس و تاکسی جور ناوگان میانی یعنی ون و مینی بوس را می کشد و این در حالیست که ما نباید از تاثیر ون در شبکه حمل و نقل عمومی غافل شویم کما اینکه هم اکنون در شهر تهران بیش از ۷۰۰۰ ون داریم که بیش از ۱۰ سال از عمرشان گذشته و کاملا فرسوده شده اند.
وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش پیگیر نوسازی و توسعه ناوگان ون بودیم و شهردار تهران نیز بطور مستمر این مساله را پیگیری کرده و حتی با وزارت صمت نیز در این خصوص مکاتبه داشته است که فقط در شهر تهران به ۱۰ هزار ون احتیاج داریم، اشاره کرد: چونکه به غیر از این ۷۰۰۰ دستگاه ون فرسوده بر طبق تقاضای فعلی سفر در تهران که به شدت بالا رفته شاهد تجمع و تقاضای سفر هستیم، اما این تقاضا به میزانی نیست که با اتوبوس یا مترو پوشش داده شود و با خودرو های سواری نیز مشکل حل نمی گردد و نیاز به ون داریم که در این خصوص برنامه ریزی هایی انجام شده و برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان فراخوان داده ایم.
وی در مورد لطمه شناسی خودرو های ون قبلی که استفاده از آنها برای شهروندان سخت بود، اظهار داشت: وقتی در مورد نوسازی ون صحبت می نماییم باید نگاهی به وضعیت تامین ون در کشور داشته باشیم که هم اکنون مذاکراتی با وزارت صمت داشته و چندین تولیدکننده ون در کشور معرفی شده اند، اما سوال اینجاست که آیا هر ونی به درد شبکه حمل و نقل درون شهری می خورد؟ مشخصات فنی خودرو های ون چگونه باید باشد؟
وی افزود: ضوابط و مشخصات فنی خودروی ون قابل فعالیت در شبکه حمل و نقل درون شهری را شورای عالی هماهنگی تاکسی شهرهای کشور مصوب کرده و ابعاد و کیفیت آن نیز مشخص شده است البته ون های قبلی که در شبکه حمل و نقل عمومی شهر تهران به کار گرفته شده بودند نیز شرایط و ضوابط تعیین شده را پاس کردند اما در پروژه نوسازی ون ها و فراخوان جدیدی که صادر کردیم شرایط را سختگیرانه تر کردیم تا شاهد بهبود سطح استاندارد خدمات تاکسی ها باشیم چونکه لطمه شناسی ون های قبلی نشان داد که فارغ از کیفیت و قطعات خودرو، مساله اصلی بحث ارتفاع داخلی کابین ون ها است چونکه در سفرهای درون شهری فاصله زمانی که یک مسافر در داخل خودرو می نشیند در مقایسه با سفرهای خارج از شهر متفاوت می باشد و تعداد دفعات سوار یا پیاده شدن مسافران زیاد است و نباید فضای داخلی ون محصور یا محدود باشد پس موضوع ارتفاع داخلی کابین نقش کلیدی را ایفا می کند و ما در فراخوان جدید اعلام کردیم که ون های سقف بلند مدنظر ما است که ملاک اصلی ون ها نسبت به ون های قبلی سقف بلند بودن آنها است.
معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از اشکالات و موانع اصلی نوسازی ون ها و سواری ها عدم تناسب قیمت خودرو با کاربری است، اظهار داشت: تولیدکنندگان استراتژی خودرا متناسب با شرایط خودروسازی در کشور تغییر و تنظیم می کنند اما نکته ای که از آن غافل می شوند این است که ما این خودرو ها را برای تاکسی استفاده می نماییم و اگر قیمت نهایی خودرو متناسب با درآمد تاکسیران نباشد عملا فروش خودرو بدون مشتری خواهد بود و پروژه نوسازی ما نیز با مشکلاتی مواجه می شود. به شکلی که یکی از اشکالات ما قیمت های اعلامی از طرف خودروساز است که اساسا برای نوسازی ون ها توجیه پذیر نیست و باید تسهیلات ویژه ای برای این نوسازی دیده شود تا فاصله بین توان بخش خصوصی جهت خرید ون با قیمت های اعلامی را کم نماییم که در همین راستا شهرداری تهران مدتی پیش تفاهم نامه ای را با صندوق کارآفرینی امید منعقد کرد و منابع و اعتبارات لازم را نیز در صندوق واریز کرد تا تسهیلات قرض الحسنه به تامین کنندگان ون اختصاص داده شود و ما نیز فراخوانی برای تامین و تولیدکنندگان ون بر طبق ونی که مدنظرمان است را صادر کردیم.
وی افزود: پس از انتخاب تولید و تامین کنندگان در گام نهایی تسهیلات به آنها ارائه می شود و امیدواریم در ماه های آتی شاهد آن باشیم که پس از حدود ۱۰ سال ون های جدید با سقف بلند وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند که در فراخوان اولیه فعلا ۲۰۰ دستگاه ون مدنظر ما است که تا آخر سال باردیگر فراخوان تکرار می شود.



1401/06/27
11:22:45
5.0 / 5
276
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum