معاون بنیاد ملی نخبگان تاكید كرد؛

لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور

لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور

به گزارش انجمن پارسیان، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور اظهار داشت: متاسفانه جهت بردار برآیند فعالیت اغلب اساتید به سمت نیازها و چالش های کشورهای دیگر است.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از بنیاد ملی نخبگان، یاسین کیخا ضمن اشاره به برنامه های این بنیاد در حوزه اساتید اظهار داشت: در سالهای گذشته، مواجهه بنیاد با اساتید فقط در طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بود که در آن نیز اساتید جوان فقط در سه سال اول مورد حمایت قرار می گرفتند و پس از آن عملاً هیچ طرح و برنامه ای برای پشتیبانی از اساتید جوان نخبه وجود نداشت که این بزرگترین ایراد به این طرح است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن، حضور در این طرح فرایندی بسیار پیچیده و کارگروهی داشت؛ ازاین رو تعداد افراد مشمول ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با میزان فعالیت کارگروه داشت که این خود نوعی کنترل کنندگی به همراه می آورد.
تغییر روندها
کیخا افزود: در بخش حمایت نیز طرح مرحوم کاظمی آشتیانی پشتیبانی جدی از اساتید صورت نمی داد و حمایت ها به امور کوچکی مانند تجهیز لابراتوار ها خلاصه می شد. از جانب دیگر، در روند قبلی در بهترین حالت سالی ۱۰۰ نفر می توانستند در این طرح شرکت نمایند که عدد بسیار کمی است.
وی افزود: جامعه مخاطب معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان افرادی هستند که عمدتا در لایه اثرگذاری حضور دارند؛ بنابراین این معاونت باید شاخصهای مشخصی برای ارزیابی میزان اثربخشی افراد داشته باشد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در دور جدید، علاوه بر پسادکتری، تمام اساتید نخبه دانشگاه بعنوان جامعه مخاطب این معاونت می توانند در طرح های مرتبط شرکت نمایند.
وی ضمن اشاره به اجرای مصوبه جذب نخبگان در دستگاههای اجرائی عنوان کرد: فراخوان سومین دوره این جذب اخیرا منتشر گردید تا بستر لازم برای اثرگذاری نخبگان در دولت فراهم گردد.
برنامه ریزی برای لایه امیدآفرینان
کیخا برنامه ریزی برای لایه امید آفرینان که نخبگانی هستند که در شروع مسیر حرفه ای خود قرار دارند را مهم دانست و تصریح کرد: در برنامه های قبلی بنیاد ملی نخبگان، بخش زیادی از جامعه نخبگان در لایه امیدآفرینی بودند که اتفاقاً در طرح ها و برنامه ها حضور جدی نداشتند چونکه برنامه ها یا شامل اساتید جوان و دوره پسا دکتری می شد و یا در حوزه الگوسازی و تکریم مفاخر. در این دور اما تلاش می شود با پوشش لایه امیدآفرینان حلقه اساتید نخبه تکمیل شود که البته این مهم نیازمند تعیین شاخصهای اثرگذاری است.
لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور
وی ضمن اشاره به لزوم فعالیت اساتید نخبه حول مسائل واقعی کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه جهت بردار برآیند فعالیت اغلب اساتید به سمت نیازها چالش های کشورهای دیگر است. به بیان بهتر، خروجی و نتیجه اغلب فعالیتهای نخبگانی اساتید برای رفع نظام مسائل خارج از کشور کاربردی است. از جانب دیگر، برای موضوع حل مسائل داخلی هیچ شاخص ارزیابی وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن میزان اثربخشی افراد را تعیین کرد که البته تعیین همین شاخص ها خود یک فعالیت نخبگانی است.
شاخص فعالیت و شاخص اثرگذاری
کیخا افزود: بنیاد ملی نخبگان تمام موارد مندرج در آئین نامه ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاه و همین طور آئین نامه پایه تشویقی و صد البته مقررات دیگر ذی ربط را تجمیع کرده است و تلاش دارد این موارد را در دو بخش شاخص فعالیت و شاخص اثرگذاری تفکیک و دسته بندی کند. در این تعریف، مواردی مانند انتشار مقاله، شرکت در کنفرانس ها و سمینارها و برگزاری آنها و مواردی از این دست در بخش فعالیت و مواردی از جنس برندسازی و گشودن افق های جدید علمی و یا حل مسائل واقعی کشور در بخش اثرگذاری دسته بندی خواهند شد. نکته مهم این که برای ارزیابی این اثرگذاری چه از جنس برندسازی و چه از جنس حل مسائل کشور باید شاخصهای مشخصی تعیین شود تا بتوان بر اساس آن اقدامات و فعالیتهای انجام شده را کیفی سنجی کرد؛ این یعنی بنیاد ملی نخبگان برای ارزیابی اساتید در لایه اثرگذاری نیازمند تولید شاخص است.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در دور جدید اساتید جوان نخبه و امیدآفرین به علت نیاز بیشتری که به حمایت ها و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان دارند راحتتر می توانند از پشتیبانی های بنیاد بهره مند شوند؛ به ویژه اگر در زمینه حل مسائل واقعی کشور که صاحب مسئله مشخص دارند حضوری فعال داشته باشند.
ایجاد تناسب میان میزان اثرگذاری و بهره مندی از تسهیلات
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم اما این است که تمام حمایت ها به سطح فعالیت و مسئله و همین طور سطح هسته های حل مسئله بستگی دارد. در واقع بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد تناسب مشخصی بین میزان اثرگذاری و میزان بهره مندی از تسهیلات وجود داشته باشد.


منبع:

1402/11/25
09:28:07
5.0 / 5
297
تگهای خبر: دانشگاه , دستگاه , شركت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum