برای آینده توسعه یافته باید سیاستهای علمی را بازاندیشی نماییم
به گزارش انجمن پارسیان، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: اگر خواهان آینده ای توسعه یافته، عادلانه و پایدار هستیم، باید سیاستهای علمی خودرا بازاندیشی نماییم.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، نشست علمی تخصصی سیاست گذاری علم، الزام های اجتماعی حکمرانی علم و فناوری با سخنرانی دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور و دکتر هادی خانیکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران امروز در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اجرا شد.
در این جلسه معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور ضمن اشاره به الزام های اجتماعی حکمرانی علم و فناوری اظهار داشت: در روزگاری که مرز میان علم، سیاست و زندگی روزمره بالاتر از هر زمان دیگری در هم تنیده است، پرداختن به رابطه میان سیاست گذاری علم و حکمرانی فناوری، نه یک دغدغه تخصصی، بلکه یک ضرورت اجتماعی است.
وی اضافه کرد: اگر قرن بیستم، قرن صنایع سنگین و منابع طبیعی بود، قرن بیست ویکم بدون تردید قرن دانش و فناوری است. کشوری که نتواند علم را به سیاست، فناوری را به صنعت، و نوآوری را به اقتصاد و فرهنگ پیوند دهد، در حوزه بین المللی فقط مصرف کننده خواهد بود، نه کنشگر.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: سیاست گذاری علم، یعنی طراحی و جهت دهی به مسیرهای تولید دانش در سطح ملی یا فراملی. در خیلی از کشورها، نهادهای بالادستی مانند شورای ملی علم، وزارتخانه های پژوهش یا آژانس های تامین مالی، سیاستهای علم را شکل می دهند. در سطح جهانی، نهادهایی چون OECD و یونسکو، کشورها را به سوی سیاست گذاری مبتنی بر شواهد، تمرکز بر نوآوری مسئولانه، و سرمایه گذاری در علم برای توسعه پایدار سوق می دهند.
وی ضمن اشاره به این که علم و فناوری در خلاء رخ نمی دهد و قسمتی از ساختار قدرت و روابط اجتماعی هستند اضافه کرد: حکمرانی علم و فناوری یعنی سازوکارهایی که تعیین می کنند چه دانشی تولید شود، چه فناوری توسعه یابد و چه کسانی در این پروسه مشارکت داشته باشند.
هاشمی اظهار داشت: برای حکمرانی مؤثر، چند اصل کلیدی باید رعایت شود: پاسخگویی: پژوهش های علمی باید نسبت به نیازهای واقعی جامعه پاسخگو باشند، نه فقط معیارهای بین المللی. مشارکت اجتماعی: جامعه مدنی، دانشگاه ها، بخش خصوصی و حتی مردم عادی باید در تصمیم گیری های علم و فناوری نقش داشته باشند. عدالت اجتماعی: علم نباید نابرابری را بازتولید کند، بلکه باید در خدمت کاهش شکاف ها باشد.
ریشه علم در لابراتوار ها و میوه اش در بطن جامعه است
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور درباب علم اظهار داشت: علم، بااینکه ریشه در کنج لابراتوار ها دارد، اما میوه اش باید در بطن جامعه چیده شود. اگر خواهان آینده ای توسعه یافته، عادلانه و پایدار هستیم، باید سیاستهای علمی خودرا بازاندیشی نماییم. محققان باید فراتر از تولید مقاله، به عنوان بازیگران اجتماعی ایفای نقش کنند. ما نیاز به سیاست گذاری علمی داریم که مبتنی بر واقعیت، اما الهام گرفته از آرمان باشد.
دکتر هادی خانیکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سخنران دیگر این جلسه علمی تخصصی بود که به تاریخچه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و خدمات بهادار پرفسور نسرین معظمی اشاره و اضافه کرد: پروفسور معظمی الگوی یک بانوی علمی و کاردان است که تحولات فناورانه در دنیا و مسئولیت اجتماعی دانشگاه و پژوهشگاه ها را تغییر داده است.
وی ضمن اشاره به این که علم بدون جامعه بی مدلول و بی تاثیر است اضافه کرد: تنها با تعامل و پاسخگویی به نیازهای مردم می توان به پیشرفت واقعی و تحول اجتماعی رسید. ایشان خاصیت های مهم حکمرانی علم را مدیریت و جهت دهی نظام علم با مشارکت همه بازیگران، تعامل چندجانبه میان نهادهای علمی، دولت و جامعه، توجه به چالش های اخلاقی، سیاسی و مدیریتی، شفافیت و پاسخگویی در فرایندهای علمی، تاکید بر ارزش ها و فرهنگ بومی، تحول به حکمرانی شبکه ای و مشارکتی، تعادل میان علم، فناوری و نهادهای اجتماعی و نیاز به چارچوب های نظری قوی برای بهبود حکمرانی بر شمرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: حکمرانی علم و فناوری به شیوه های مدیریت و هدایت نظام های علمی و فناورانه در تعامل با نیازها و انتظارات جامعه اشاره می کند که الزام های اجتماعی این حکمرانی اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی، عدالت در دسترسی به فناوری و پاسخ گویی به مسایل و چالش ها دارد.
وی اضافه کرد: برای تحول در دانشگاه ها و حکم رانی علم و فناوری باید بازاندیشی نظری، تحول نهادی، هماهنگی و اولویت بندی تحقیقات و یکپارچگی علمی داشته باشیم.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست