مقایسه بودجه هوش مصنوعی ایران و اسرائیل دستور پژوهشی پوتین در جنگ
به گزارش انجمن پارسیان، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه جنگ ۱۲روزه نشان داد ما در فناوری با دشمن فاصله داریم، اظهار داشت: ما در فناوری سرمایه گذاری کمی کردیم و برداشت کمی انجام دادیم و دردناک تر اینکه هنوز درس نگرفته ایم.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مهر، شاهین آخوندزاده ضمن اشاره به انتشار چند مقاله در مورد جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: مجامع بین المللی همان گونه که در مورد کشته شدن بیشتر از ۶۰ هزار نفر در غزه سکوت کردند، در حمله ناجوانمردانه ۱۲ روزه به ایران هم هیچ اعتراضی نکردند. به این علت که مدیا و رسانه دنیا به دست صهیونیست ها است.
وی اظهار نمود: بخشی از این مدیا مجلات علوم پزشکی هستند که متعلق به ناشران بین المللی اند و این ناشران عموماً رگ و ریشه صهیونیستی دارند. ازاین رو اگر بخواهیم در آنها حرف حق بزنیم و در مورد مظلومیت ایران یا غزه بنویسیم کار بسیار بسیار سختی خواهد بود.
ارسال ۳۰ مقاله در مورد جنگ ۱۲ روزه به نشریات بین المللی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: پس از حادثه اخیر، با تعدادی از دوستان در اقصی نقاط ایران تصمیم گرفتیم هر طور که شده این مظلومیت را بخصوص در مورد کادر پزشکی و ایثار کادر بهداشت و درمان در این ۱۲ روز را در تاریخ علوم پزشکی دنیا ثبت نماییم. حدود ۳۰ مقاله به مجلات بین المللی داخلی و خارجی ارسال کردیم.
وی اشاره کرد: تا به این لحظه از این ۳۰ مقاله در دو مورد از آن من نویسنده بودم و به شکل ادیتوریال انتشار یافته است. یکی از آنها در مورد شهادت کادر پزشکی و پزشکان و ایثار کادر درمان بود. برای نمونه خانمی که با مادرش زندگی می کرد و کادر درمان بود، به سبب اینکه نمی توانست مادرش را تنها بگذارد، او را به بیمارستان آورده بود و ۲۴ ساعته خدمات عرضه می کرد. این یک کیس ریپورت و یک مورد نادر است که باید به دنیا گزارش شود.
حمله رژیم صهیونیستی به علم ایران
آخوندزاده در مورد دومین مقاله خود اظهار داشت: این مقاله در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به علم ایران بود. دپارتمان فیزیک دانشکده شهید بهشتی، دانشکده مربوطه و تعداد زیادی از اعضای هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در این حمله مورد تهاجم قرار گرفتند و شهید شدند. این هم مبحث نادری است و در دنیا چنین چیزی را ندیدیم که یک کشور به دانشمندان کشور دیگر حمله کند.
این مسئول با اشاره به اینکه این مقاله در نشریه Avicenna Journal of Medical Biotechnology که در پابمد و اسکوپوس نمایه می شود، انتشار یافته است، اظهار داشت: از این ۳۰ مقاله تاکنون دو مقاله انتشار یافته و امیدواریم با مشارکت سایر همکاران بتوانیم تعداد زیادی مقاله در این عرصه با جنبه های مختلف منتشر نماییم.
تا ماه پنجم سال تنها اختصاص ۵ درصد از بودجه پژوهشی محقق شده است
آخوندزاده در مورد بودجه های پژوهشی با تکیه بر اینکه هیچ رضایتی از بودجه های پژوهشی نداریم، اظهار داشت: هم اکنون ماه پنجم سال هستیم و من بعنوان معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تنها ۵ درصد از بودجه سال جاری را گرفته ام.
وی افزود: ضمن اینکه خود بودجه بسیار ناچیز است، نامرتب بودن پرداخت هم مشکل بوجود می آورد. یکی از مسایل مهمی که در پروژه های تحقیقاتی اهمیت زیادی دارد، نظم است و باید در زمان مقرر اعتبار مورد نیاز پرداخت گردد تا گام بعدی آغاز شود و اگر پرداخت نشود، پروژه متوقف خواهد شد. بودجه پژوهشی از نظر میزان و از نظر نظم در پرداخت هیچ وقت وضعیت مناسبی نداشته و هم اکنون شرایط بدتر است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به مقایسه بودجه پژوهشی در کشورهای خاورمیانه که از نظر علمی با آنها رقابت داریم، پرداخت و اظهار داشت: بودجه پژوهشی این کشورها بین یک تا یک و نیم درصد از تولید ناخالص آن هاست و در بعضی کشورها مانند عربستان این میزان به ۲.۵ درصد می رسد. در حالیکه سهم اعتبارات پژوهشی در ایران از تولید ناخالص ملی نیم درصد هم نیست و این اعتبارات به دو وزارت خانه مشخص هم پرداخت نمی شود و سبدهای مختلفی در کنار این دو وزارت خانه وجود دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه در دنیا یک وزارت خانه بعنوان آموزش عالی وجود دارد ولی در ایران دو وزارت علوم و بهداشت متولی این مورد هستند، اظهار داشت: در کنار این ها تعداد زیاد دیگری بخش در این اعتبار مالی شریک هستند و عملا به این دو وزارت خانه بودجه چندانی نمی رسد.
از نظر پژوهشی قابلیت رقابت با کشورهای خاورمیانه را نداریم
آخوندزاده ضمن تأکید بر اینکه ما از نظر پژوهشی قابلیت رقابت با کشورهای خاورمیانه را نداریم، اضافه کرد: مشکل دیگری که وجود دارد اینست که هر زمان در کشور ما بحرانی همانند بحران اخیر به وجود می آید، نخستین اعتباراتی که قطع می شود، اعتبارات پژوهشی است. در حالیکه روسیه وقتی وارد جنگ با اکراین شد، نخستین اقدامی که پوتین دستور داد این بود که اعتبارات پژوهشی نباید کاهش پیدا کند، بلکه باید افزایش یابد. چون که با تحقیقات راهکارهای جدید برای تاب آوری، بقا و موفقیت روسیه در جنگ پیدا می شود. پوتین این مسیر را می رود ولی ما معمولا مسیر بر عکس می رویم.
درس های جنگ ۱۲ روزه؛ ما در تکنولوژی و فناوری با دشمن فاصله داریم
این مسئول با اشاره به اینکه جنگ ۱۲ روزه نشان داد ما در تکنولوژی و فناوری با دشمن فاصله داریم، اظهار داشت: تکنولوژی و فناوری از دانش دانشگاهی بیرون می آید و ما در این بخش سرمایه گذاری کمی کردیم و برداشت کمی انجام دادیم و از تمام دردناک تر اینست که ما هنوز درس نگرفتیم که باید در این بخش سرمایه گذاری نماییم تا رشد نماییم.
وی به استفاده رژیم صهیونیستی از هوش مصنوعی اشاره نمود و افزود: در جنگ ۱۲ روزه شنیدیم که خیلی از حملات دشمن با استفاده از هوش مصنوعی بوده است. در چند سال قبل رژیم اشغال گر قدس ۲۰ میلیارد دلار در هوش مصنوعی سرمایه گزاری نموده، عربستان هم به همین میزان سرمایه گزاری نموده است. امارات متحده عربی ۱.۲ میلیارد دلار و سرمایه گذاری ایران ۱۰ میلیون دلار بوده است. با اختصاص ۱۰ میلیون دلار نمی توان با ۲۰ میلیارد دلار رقابت کرد و این اختلاف را در جنگ ۱۲ روزه در فناوری و هوش مصنوعی دیدیم.
هیچ تضادی بین مقاله و پژوهش مساله محور وجود ندارد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رابطه با جهت دهی پژوهشها بسمت مسایل جامعه توضیح داد: هیچ تضادی بین مقاله و پژوهشی که مساله محور باشد، وجود ندارد. کار دانشگاه باید تولید علم و حل مساله و فناوری باشد. این ها همه در کنار هم هستند.
وی افزود: در دنیا یک فرد، صنعت یا سازمان برای حل یک مساله سفارش پژوهش ثبت می کند تا محققین بر روی آن کار کنند و مشکل برطرف شود. مجری این پروژه در یک فرایند رقابتی مشخص می شود و اعتبار مالی پروژه را از سفارش دهنده پژوهش می گیرد و پروژه را انجام می دهد. مقالات پروژه منتشر می شود و نتیجه آن حل مشکل سازمان، صنعت و یا بخش دفاعی یک کشور می شود. ولی در ایران چنین فرآیندی دیده نمی گردد. در ایران کسی سفارش پروژه نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه استاد دانشگاه هیچ نقشی در پذیرش دانشجو ندارد و دولت دانشجوی او را جذب می کند، اظهار داشت: در کوریکولوم آموزشی برای دانشجویان رساله قرار داده اند و دانشجو باید آنرا انجام دهد.
پژوهشی که در کشورهای منطقه ۷۵ هزار دلار هزینه دارد را ما با ۲۰۰ دلار انجام می دهیم
آخوندزاده با ذکر مثالی افزود: برای نمونه دانشگاه تهران برای دانشجوی دکتری ۳۰۰ دلار بعنوان گرنت و اعتبار مالی رساله و رساله درنظر گرفته است که البته این ۳۰۰ دلار نیست و اصولاً ۲۰۰ دلار است؛ چون ما تحریم هستیم و همه چیز را باید گران تر بخریم. حالا یک دانشجو با ۲۰۰ دلار یک رساله را انجام می دهد که باید دید آیا حل مشکل انجام می دهد یا خیر. اصلاً کسی این پروژه تحقیقاتی را سفارش نداده بوده که مشکل بخشی را حل کند! این پروژه علاقه شخصی و قلبی استاد یا دانشجو بوده! با این ۲۰۰ دلار اگر بتوان یک مقاله منتشر کرد، باید برای دانشجو و استاد دست بزنیم! چون خیلی کار بزرگی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: یک رساله دکتری در کشورهای اطراف ۷۵ هزار دلار هزینه دارد و ما آنرا با ۲۰۰ دلار انجام می دهیم. انتظار داریم چه چیزی از آن بیرون بیاید؟! سوال باید این باشد که آیا این رساله بر مبنای دیتا و داده درست انجام شده یا خیر؟ با ۲۰۰ دلار میتوان یک پروژه درست انجام داد نه؟
این استاد دانشگاه به اهمیت رقابتی بودن صنایع اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی صنایع ما رقابتی باشند، آن زمان پژوهش سفارش می دهند. هم اکنون در صنعت داروسازی هر طوری دارو تولید شود، مشتری دارد؛ چون رقابتی وجود ندارد. آیا این صنعت نیازی دارد به یک عضو هیأت علمی در دانشگاه سفارش پژوهش دهد؟ خیر.
وی اضافه کرد: علیرغم همه این مشکلاتی که سیستم آموزش عالی ما بخصوص در تحصیلات تکمیلی دارد، ما اساتیدی داریم که به سبب اینکه خودشان تجربه کاری در صنعت داشته اند یا مسئولیت اجرایی داشتند با مشکلات آشنا هستند و درصدی از پروژه های تحقیقاتی آنها حل مشکلات صنعت و بیرون از دانشگاه است، بدون اینکه کسی آنها را سفارش داده باشد و با پول اندک آنرا انجام می دهد.
به گفته این مسئول؛ با منابع مالی که ما هزینه می نماییم، این سیستم بهینه است. ما با همین شرایط در مقاطعی کشور اول منطقه بودیم.
برای حل مشکلات پژوهش، اقتصاد ایران باید رقابتی باشد
آخوندزاده در مورد راهکارهای حل این مشکل، توضیح داد: یکی از طریق حل این مشکل اینست که اقتصاد ایران اقتصاد بخش خصوصی شود. یعنی بسمت اقتصاد رقابتی، فعال و شفاف برود. هم اکنون آیا ایران خودرو و سایپا صنعت رقابتی هستند؟ خیر. بنابراین هیچ وقت به دنبال دانشگاه برای ارتقاء خود نمی روند.
نیاز به سازمان های حامی مالی تحقیقات
وی چاره دیگر را ایجاد سازمان های حامی مالی تحقیقات دانست و اضافه کرد: چاره دیگر اینست که گرنتینگ بادی یا سازمان های حامی مالی تحقیقات مانند NIH آمریکا، مدیکال ریسرچ کانسیل انگلستان یا این سرم فرانسه داشته باشیم. ما در دو دوره جایی در وزارت بهداشت برای تحقیقات علوم پزشکی ساختیم که اول اسم آن مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی بود و سال ۸۴ منحل شد. یک مرتبه دیگر سال ۹۲، ۹۳ آنرا به نام مرکز نیماد احیا کردیم که باردیگر آنرا سال قبل به شکل بیمار مرگ مغزی تحویل گرفتیم و درحال احیای آن هستیم.
وی اشاره کرد: این مراکز می توانند سفارش تحقیقات بدهند و هرچه تعداد این سازمان ها بیشتر باشد، محقق دانشگاه برای علاقه قلبی خود کار نمی کند بلکه پژوهش آن برای حل مشکل یک بخش می شود.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به بنیاد علم ایران اظهار داشت: در کشور بخش دیگری هم وجود دارد به نام بنیاد علم یا صندوق پشتیبانی از محققان که زیر مجموعه معاونت علمی است و باید اعتبارات آنها افزایش پیدا کند. هم اکنون این مراکز در کشور به شکل نمادین فعالیت می نمایند چون اعتبارات چندانی ندارند که از دانشگاه ها به خوبی حمایت کنند.
نقش هوش مصنوعی در پژوهش های پزشکی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد نقش هوش مصنوعی و داده کاوی و تکنولوژی های جدید در پژوهش های پزشکی توضیح داد: همین هم اکنون و آینده بسیار نزدیک بخشی قابل توجهی از عرضه خدمات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد. از تفسیر لام پاتولوژی یا تصویر رادیولوژی تا خیلی از اقدامات تکنولوژیک با هوش مصنوعی صورت می گیرد. همین هم اکنون هم ما در این بخش بسیار عقب تر از کشورهای منطقه هستیم. ازاین رو باید به این سمت حرکت نماییم.
وی ضمن اشاره به تشکیل ستاد هوش مصنوعی اظهار داشت: از مهرماه سال قبل اقداماتی انجام شده و دکتر عارف یک ستاد هوش مصنوعی تشکیل داده و دبیری برای آن منصوب کرده است تا کمی سازمان یافته تر و با اعتبارات مالی بیشتر در این حوزه فعالیت کند؛ ولی هوش مصنوعی هنگامی می تواند در کشور پیشرفت داشته باشد که از آموزش و پرورش شروع شده باشد. هوش مصنوعی هم مانند علوم کامپیوتر از نسل جوان آغاز می شود و بعد به سایر نسل ها توسعه می یابد.
آخوندزاده اظهار نمود: اگر هوش مصنوعی را وارد کوریکولوم درسی دانش آموزان کردیم و ذهن خلاق آنها را وارد این حوزه کردیم، بخشی از آنها وارد این مسیر می شوند.
۲ واحد هوش مصنوعی برای دانشجویان عرضه شود
این مسئول با عرضه پیشنهادی در مورد وارد کردن هوش مصنوعی بعنوان یک واحد درسی اظهار داشت: برای دانشجویان حداقل در شروع ۲ واحد هوش مصنوعی به شکل اختیاری وجود داشته باشد تا حداقل با این زمینه آشنا گردند.
آخوندزاده اظهار نمود: برای حوزه های دیگر مثل ژن درمانی هم این شرایط وجود دارد که اگر در ژن درمانی سرمایه گذاری نکنیم در آینده بسیار بسیار نزدیک خواهیم دید که درمان خیلی از بیماری های صعب العلاج از این طریق انجام می گیرد و بیماران ما مجبور می شوند برای درمان به کشورها همسایه بروند چون که ما سرمایه گذاری در آن نکردیم.
منبع: انجمن پارسیان
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست