نخستین خودرویی که چراغ راهنما را به جاده آورد!
انجمن پارسیان: به گزارش انجمن پارسیان، با بررسی تاریخچه دنیای خودرو شاید باور این مورد کمی دشوار باشد اما تالبوت نخستین خودرویی بود که از چراغ راهنما استفاده نمود.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، از زمان ورود خودرو ها به جاده ها بیشتر از یک قرن می گذرد و ده ها پیشرفت، ایمنی رانندگان را بهبود بخشیده است. کمربند ایمنی، کیسه های هوا و سیستم های ترمز ضد قفل معمولا در صدر بحث ها درباره ی پیشرفت های تاریخ خودرو قرار دارند، درحالی که خیلی از خاصیت های ایمنی مدرن از فناوری پیشرفته تری برخوردارند؛ اما میان خاصیت های ایمنی که کمتر موردتوجه قرار گرفته اند، بدون شک چراغ های راهنما جایگاه بالایی دارند.
در ایام ابتدایی خودرو، رانندگان برای اطلاع رسانی به سایر رانندگان درباره ی تغییر جهت، از علایم دستی استفاده می کردند. بااینکه این شیوه تا حدی مؤثر بود، اما ایده آل نبود، برای اینکه بشدت به دانش و استفاده صحیح رانندگان از این علایم در جاده و همین طور تشخیص آنها توسط رانندگان دیگر بستگی داشت. به صورت طبیعی، روش علایم دستی می توانست حرکت در خیابان های شهر را کمی پیچیده کند، ازاین رو روشی ظریف تر ضروری به نظر می رسید.
این شیوه، چراغ های راهنما بودند که ابتدا با نصب چراغ های کوچک در پایان عقب خودرو توسط توسعه دهندگان، امکان فعال سازی توسط راننده برای نشان دادن قصد تغییر جهت به چپ یا راست فراهم گردید. نخستین نسخه های این خاصیت که به صورت مشخص سر و صدای زیادی داشتند، در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسعه یافتند. با این وجود، اسکار جی سیملر به شکل گسترده بعنوان مخترع چراغ راهنما شناخته می شود و پتنت اختراع وی در سال ۱۹۲۹ به ثبت رسید. حتی بعد از آن، سال ها طول کشید تا چراغ های راهنما به صورت واقعی در خودرو ها استفاده شوند.
بحثی وجود دارد که کدام خودروساز ابتدا از چراغ های راهنمای برقی در خودرو های خود استفاده کرد. درحالی که بسیاری موفقیت تاریخی را به شرکت آمریکایی بیوک نسبت می دهند، در واقع شرکتی بریتانیایی-فرانسوی نخستین بار این خاصیت را در یک خودروی تولیدی به کار برد.
این شرکت با نام تالبوت شناخته می شد که در سال ۱۹۰۳ توسط سر چارلز چتوایند تالبوت و کارآفرین فرانسوی آدولف کلمنت-بایر تأسیس شد؛ اما زمانیکه خودرویی از تالبوت با چراغ راهنمای کارآمد در خیابان ها ظاهر شد، این شرکت تحت مالکیت شرکتی فرانسوی به نام داراک بود که یکی از شاهکارهای الهام گرفته از سبک آرت دکو آن زمان، یعنی تالبوت ۱۵۰ C کوپه را توسعه داده بود.
با کنار گذاشتن تغییرات مالکیت، تالبوت ها از ابتدای دهه ۱۹۳۰ با چراغ های راهنما در جلو و عقب در شهرها درحال عبور بودند و این چراغ ها حتی در مدل ۱۹۳۱ AM ۷۵ نیز دیده شدند. با این وجود، برخی منابع ادعا می کنند که تالبوت ۱۰۵ سال ۱۹۳۲ نخستین خودروی تولیدی بود که چراغ های راهنما را به شکل کارخانه ای نصب داشت. درهرصورت، بنظر می رسد تالبوت پیشگام واقعی در استفاده از چراغ های راهنمای برقی در خودرو ها بود.
با اشاره مجدد به بحث درباره ی بیوک شاید بد نباشد یادآوری نماییم که چراغ های راهنما در تالبوت ها تنها به شکل آپشن ارائه می شدند. در واقع بیوک نخستین خودروسازی بود که چراغ های راهنما را بعنوان یک خاصیت استاندارد در خودروی خود قرار داد که این نکته ای مهم در تاریخ توسعه آن است. این خودروساز آمریکایی چنین اقدامی را در سال ۱۹۳۹ با نصب چراغ های راهنما در مدل بیوک ایت انجام داد که در بروشورهای خود به صورت رسمی آنها را سیگنال های جهت دار نامید.
به طور خلاصه، بااینکه این شیوه تا حدی مؤثر بود، اما ایده آل نبود، به جهت اینکه بشدت به دانش و استفاده صحیح رانندگان از این علائم در جاده و همینطور تشخیص آنها توسط رانندگان دیگر بستگی داشت. این شرکت با نام تالبوت شناخته می شد که در سال ۱۹۰۳ توسط سر چارلز چتوایند تالبوت و کارآفرین فرانسوی آدولف کلمنت-بایر تأسیس شد؛ اما زمانیکه خودرویی از تالبوت با چراغ راهنمای کارآمد در خیابان ها ظاهر شد، این شرکت تحت مالکیت شرکتی فرانسوی به نام داراک بود که یکی از شاهکارهای الهام گرفته از سبک آرت دکو آن زمان، یعنی تالبوت ۱۵۰ C کوپه را توسعه داده بود.
منبع: انجمن پارسیان
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست