مشخصات اینووی، سدان جدید بازار، عکس

مشخصات اینووی، سدان جدید بازار، عکس

انجمن پارسیان: ایران خودرو برای مونتاژ یک سدان جدید با نام اینووی آماده می شود که با پیشرانه هیبرید بر طبق موتور TU۵، رقیب چری آریزو ۵ و جک j۵ خواهد بود.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، استفاده از پلت فرم خودرو های چینی برای ایران خودرو مزایای مختلفی دارد؛ از یک سو هزینه های سنگین مطالعه و توسعه می کاهد و امکان عرضه سریع تر محصولات جدید فراهم می شود، از طرف دیگر این پلت فرم ها انعطاف پذیرند و اجازه تولید مدلهای متنوع مانند سدان و کراس اور را می دهند. علاوه بر این، دسترسی به فناوری های روز چینی مانند موتورهای توربوشارژ، گیربکس های مدرن و سامانه های ایمنی پیشرفته، کیفیت و جذابیت محصولات ایران خودرو را بیشتر می کند. نتیجه ی این همکاری می تواند خودروهایی با قیمت رقابتی، امکانات بیشتر و استانداردهای بالاتر باشد که هم رضایت مشتریان داخلی را جلب نماید و هم شانس صادرات به بازارهای منطقه ای را بالا ببرد.
چانگان Eado DT پلت فرم مشترک با FMC ۵۱۱ فردا موتور دارد. محصول چانگان یک سدان کامپکت چینی است که میان سالیان ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ تولید شد و در ابتدا Alsvin V۷ نام داشت. بعد از فیس لیفت سال ۲۰۱۸، این خودرو با نام Eado DT وارد بازار شد و در رده ی سدان های اقتصادی و شهری قرار گرفت.
این خودرو توسط شرکت Changan Automobile ساخته شد و در کلاس سوپر مینی/کامپکت (B-Segment) عرضه گردید. طراحی آن چهاردر سدان با موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود. نسخه های مختلف آن به موتورهای ۱.۰ لیتری سه سیلندر توربو و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز بودند. گیربکس های ارایه شده شامل ۵ و ۶ سرعته دستی و همین طور ۴ سرعته اتوماتیک بودند.
ایران خودرو اینووی (ENOVY) محصول مشترک با همکاری بهمن موتور است. ظاهرا امتیاز استفاده از پلت فرم چانگان خریداری شده و فقط موتور ساخت داخل با گیربکس متناسب آن، برای بازار ایران متفاوت از چین خواهد بود. با این شرایط، محصول ایران خودرو، طراحی بیرونی و داخلی مشابه چانگان ایدو DT خواهد داشت.
طراحی بیرونی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT شباهت اینووی با FMC ۵۱۱ فردا موتور به سبب پلت فرم مشترک، طبیعی است. این خودرو ها در کلاس سدان اقتصادی ساخت چین، عامه پسند و قابل قبول محسوب می شوند. فرم اسپرت چراغ ها در جلو و عقب، همراه بدنه ی خوش فرم و حجم دهی بدنه، برتری ظاهری اینووی نسبت به تارا و دنا را نشان داده است.
چانگان ایدو DT در قسمت جلویی با طراحی ساده و هماهنگ ارائه می شود. جلوپنجره ی شش ضلعی با خطوط کرومی باریک، در مرکز قرار گرفته و چراغ های کشیده ی جلو با طراحی نسبتاً تیز به آن متصل شده اند. سپر جلو دارای ورودی های هوای کوچک و مه شکن های جانبی است که حس اسپرت را تقویت می کند، هرچند کلیت طراحی بیشتر بر کاهش هزینه و سادگی تاکید دارد.
در نمای کناری، بدنه ی ایدو DT با خطوط نرم و نسبتاً کلاسیک طراحی شده است. خط شانه ی ممتد از چراغ جلو تا چراغ عقب امتداد دارد و به خودرو حالت کشیده می دهد. رینگ های ساده و اندازه ی متناسب با کلاس خودرو، همراه با ستون های باریک و سقف کمی خمیده، نمایی متعادل و خانوادگی بوجود آورده اند. این طراحی بیشتر بر کاربری شهری و اقتصادی تمرکز دارد تا جذابیت اسپرت.
قسمت عقب خودرو با چراغ های افقی و ساده طراحی شده که به وسیله ی یک نوار کرومی باریک به هم متصل می شوند. سپر عقب طراحی مینیمال دارد و خروجی اگزوز در زیر آن پنهان شده است تا ظاهر خودرو تمیز و ساده باقی بماند. درب صندوق با ابعاد مناسب و خطوط افقی، کارآیی خوبی برای حمل بار روزمره فراهم می آورد. در مجموع، نمای عقب همانند جلو و کناره ها، بیشتر بر سادگی و هماهنگی تاکید دارد تا نمایش لوکس یا اسپرت بودن.
خودرو
طول (میلی متر)
عرض (میلی متر)
ارتفاع (میلی متر)
فاصله ی محورها (میلی متر)
اینووی (چانگان ایدو DT)
چری آریزو ۵
جک J۵
ایران خودرو تارا
ایران خودرو دنا
از جدول فوق میتوان فهمید اینووی (چانگان ایدو DT) حدودا هم اندازه ی چری آریزو ۵ است و نسبت به دنا، کمی کوچک تر شمرده می شود. محصول جدید ایران خودرو، در مقایسه با رقبای خود، کمی ارتفاع سقف بیشتر دارد.
طراحی داخلی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT باوجود این که بخش میانی داشبورد از چرم مصنوعی و مواد با کیفیت ساخته شده، دو نکته ی منفی در کابین چانگان ایدو DT وجود دارد که امیدواریم توسط طراحان ایران خودرو رفع گردد. ترمز دستی اهرمی و دسته دنده ی بزرگ، مواردی هستند که امروزه برای غالب سدان های چینی، مثل آریزو ۵ با نمونه ی الکترونیک، جای گزین شده اند.
سدان جدید در کابین خود از یک نمایشگر دیجیتال پشت فرمان با ابعاد حدود ۷ اینچ بهره می برد که اطلاعات رانندگی مانند سرعت، مصرف سوخت و هشدارها را به شکل گرافیکی نمایش می دهد. در قسمت میانی داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ۸ تا ۱۰ اینچی قرار دارد که برای کنترل سیستم چندرسانه ای، اتصال تلفن همراه و نمایش تصویر دوربین عقب استفاده می شود. طراحی داشبورد ساده و افقی است و نمایشگرها بگونه ای قرار گرفته اند که دسترسی راننده و سرنشین جلو راحت باشد.
داخل کابین تلفیقی از پلاستیک سخت و نرم به کار رفته است که در قسمت داشبورد و رودری ها دیده می شود. در تیپ های بالاتر، روکش صندلی ها از چرم مصنوعی با دوخت ساده ارایه می شود که حس لوکس بودن بیشتری نسبت به نسخه های پایه دارد. جزئیات کرومی در کنسول و دستگیره ها، همراه با نورپردازی داخلی، ظاهر کابین را مدرن تر کرده اند. در مجموع، طراحی داخی اینووی / چانگان ایدو DT ساده اما کاربردی است و کیفیت مواد آن متناسب با جایگاه اقتصادی خودرو در بازار چین ارزیابی می شود.
با فاصله ی محوری ۲۶۱۰ میلی متر، فضای داخلی اینووی / چانگان ایدو DT برای یک سدان اقتصادی مناسب می باشد. صندلی ها طراحی ارگونومیک دارند و در تیپ های بالاتر امکان تنظیم برقی برای صندلی راننده فراهم گشته است. فضای پای سرنشینان عقب جهت استفاده ی روزمره کافی است، هرچند در سفرهای طولانی ممکنست محدودیت هایی حس گردد. سقف نسبتاً بلند و طراحی ساده کابین سبب شده سرنشینان احساس راحتی نسبی داشته باشند. حجم صندوق عقب مشابه FMC ۵۱۱ فردا موتور، ۳۹۰ لیتر است.
مشخصات فنی ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT در چین برای ایدو DT پیشرانه های متنوع وجود دارد. موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۷۰ اسب بخار، گزینه های مناسب جهت استفاده ی عمومی هستند اما ایران خودرو در تلاش است تا پیشرانه ی هیبرید خویش را برپایه موتور TU۵ ارائه دهد. اگر این برنامه به عاقبت رسد، ایران خودرو اینووی ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۱۲ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. همچنین، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر، فراهم خواهد شد.
امکانات رفاهی مانیتور لمسی ۱۰ اینچی همراه با ۶ بلندگو تنظیم برقی صندلی راننده روکش چرمی صندلی ها دوربین ۳۶۰ درجه سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای سانروف آینه داخلی ضد تابش نور آینه های جانبی جمع شونده همراه با گرمکن و چراغ راهنما تنظیم تهویه مطبوع به شکل الکتریکی رینگ های آلومینیومی نورپردازی روز (دی لایت) تعویض دنده الکترونیکی ترمز پارک برقی تجهیزات ایمنی سامانه کنترل پایداری (ESC) ترمزهای دیسکی جلو و عقب ۲ کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو) ترمزهای ABS، EBD و BA سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HAC) ایموبلایزر سیستم هشدار برخورد با موانع سیستم کنترل کشش و پایداری چراغ های خودکار برای رانندگی شبانه (Auto Light) سامانه جلوگیری از لغزش و کنترل شرایط جاده ای حسگرهای هشداردهنده موانع عقب خودرو سامانه پایش باد تایرها (TPMS) فناوری های رانندگی کروز کنترل دوربین ۳۶۰ درجه برای دید کامل اطراف خودرو روشنایی خودکار چراغ های جلو (اتو لایت) پیشبینی قیمت ایران خودرو اینووی / چانگان ایدو DT با عنایت به شرایط بازار ایران و روند قیمت گذاری محصولات ایران خودرو، میتوان اطمینان داشت برای اینووی نیز، قیمتی فراتر از دنا پلاس ارائه شود تا فروش مدلهای قدیمی، تحت تأثیر قرار نگیرند. این موضوع، ضمن توجه به هزینه های جانبی، قیمت ایران خودرو اینووی را برای مصرف کننده به محدوده ی ۱/۵ میلیارد تومان می رساند. هم اینک برای دنا پلاس توربو اتوماتیک صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۲ در بازار آزاد، قیمت ۱/۲ میلیارد تومان وجود دارد.
۲۲۷۳۲۲

منبع:

1404/09/16
12:20:09
5.0 / 5
6
تگهای خبر: mobile , آنلاین , استاندارد , اطمینان
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

انجمن پارسیان Parsian Forum