وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

دولت الكترونیك به مفهوم الكترونیكی كردن فرآیندها نیست

دولت الكترونیك به مفهوم الكترونیكی كردن فرآیندها نیست

انجمن پارسیان: تهران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه دولت الكترونیك رجوع حضوری مردم به دستگاه ها را می كاهد، اظهار داشت: مكانیزه كردن و الكترونیكی كردن فرایندهای سازمان ها و دستگاه هایی كه ارباب رجوع دارند هرچند گامی رو به جلو و در كاهش فرایندهای درون سازمانی موثر است، اما دولت الكترونیكی نیست.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی بیان داشت: اگر فهم مسئولان ارشد نظام از دولت الكترونیكی صحیح نباشد، نمی توانیم به دنبال اجرای آن برویم.
وی بیكار شدن افراد به دنبال الكترونیكی كردن فرایندهای درون سازمانی را عامل تولید فساد دانست و اضافه كرد: عمده اقدامات دستگاه ها برای الكترونیكی كردن كه شامل هزینه برای احداث ساختمان، مركز داده، كشیدن شبكه ها و راه اندازی اتوماسیون های اداری است، شكل كاریكاتور گونه ای از دولت الكترونیك به حساب می آید.
آذری جهرمی با انتقاد از طریق اندازی دفاتر خدمات الكترونیكی از جانب دستگاه های مختلف و سپردن آنها به بازنشستگان برای دریافت خدماتی كه به مردم عرضه می دهند، اظهار نمود: راه اندازی دفاتر خدمات الكترونیك، دولت الكترونیك نیست چون تولید شفافیت نمی كند.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید با ذكر مثال هایی از مشكلات موجود در فرایند تعویض پلاك خودرو و فرایند جاری شدن قانون ارث پس از فوت كه با پیوستن به دولت الكترونیكی رفع می شود، خاطرنشان كرد: به علت سیلویی بودن فرایندها در دستگاه های مختلف فساد تولید می گردد در حالیكه دولت الكترونیك یعنی زنجیره خدمات كه مراجعات را كم و شفافیت را زیاد می كند.
وزیر جوان كابینه دوازدهم با اشاره به اینكه برای جاری كردن دولت الكترونیك نخست به زیرساخت فنی احتیاج است، تصریح كرد: بخش زیادی از زیرساخت های فنی تولید و اتصال میان دستگاه های مختلف برقرار شده است و همینطور مركز تبادل اطلاعات فراهم است و پروتكل های لازم از جانب رییس جمهوری ابلاغ گردیده است؛ هرچند هنوز مباحثی چون امضای دیجیتال محل اختلاف است.
وزیر ارتباطات مشكل دوم در اجرای دولت الكترونیك را كارتل های موجود در دستگاه ها و مقاومت در مقابل تغییر دانست و اظهار داشت: برای بر طرف كردن این موانع باید برای تولید تغییر اراده داشت.
وی با اشاره به اینكه مبحث فساد به علت اشكالات موجود در فرایندها در همه دولت ها وجود دارد، اضافه كرد: تا وقتی كه فرایندها تغییر نكند فساد وجود دارد و این گونه نیروهای پرارزش را در معرض فساد قرار می دهیم.
آذری جهرمی همینطور با تقدیر از وزارت اقتصاد بخاطر انتشار یك هزار و 346 مجوز كه فقط یكی از آنها اختصاص ارز دولتی است، به بروكراسی اداری در كشور اشاره نمود و افزود: برای دریافت مجوز پرورش آبزیان در كشور مطابق قانون 17 استعلام وجود دارد كه به صورت متوسط هر استعلام سه مرحله است و این یعنی 52 مرحله دارد در حالیكه برای واردات آبزیان چنین فرایندهایی وجود ندارد و دولت الكترونیكی می تواند چنین مشكلاتی را حل كند.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید با اشاره به اینكه مطابق برنامه ششم توسعه باید در انتها این برنامه 30 رتبه شاخص دولت الكترونیكی را افزایش دهیم، خاطرنشان كرد: این در حالیست كه در سال نخست توانستیم شاخص ها را با توسعه دسترسی ها 20 رتبه ارتقا دهیم.
آذری جهرمی شبكه ملی اطلاعات را دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دانست و اضافه كرد: خدمات در واقع همین اقدامات شركت های خصوصی و استارت آپ هایی است كه هم اكنون به عرضه خدماتی چون حمل و نقل، تهیه غذا و تبلیغات مشغول هستند و برخی از آنها با دستگاه های سنتی تعارض دارند.
وی افزود: دستگاه های متعددی متولی محتوا در كشور می باشند و بودجه می گیرند اما هیچ گزارشی از عملكرد خود عرضه نمی دهند.
اقتصام **2022**2017


1397/05/13
13:05:26
5.0 / 5
4492
تگهای خبر: الكترونیك , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
انجمن پارسیان Parsian Forum