وردی نژاد:

فناوری اطلاعات سبب كاهش رانت و امضاهای طلایی می گردد

فناوری اطلاعات سبب كاهش رانت و امضاهای طلایی می گردد

انجمن پارسیان: تهران-مشاور رسانه ای رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اهداف برگزاری همایش «نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران» اظهار داشت: این همایش برای تقویت و تبادل دانسته ها در زمینه فناوری اطلاعات است و هرچه ارتباط بخش ها بر مبنای فناوری اطلاعات باشد، شكل گیری رانت و امضاهای طلایی كمتر خواهد شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق 1404 ایران كه تحقق اهداف این سند در بخش فناوری اطلاعات را بررسی می كند، به همت نهاد ریاست جمهوری روزهای 28 و 29 آبان ماه پیشرو در سالن اجلاس سران و با حضور بخش های دولتی و خصوصی و صاحب نظران این عرصه برگزار می شود
رئیس این همایش امروز (سه شنبه) در نشست این همایش تسهیل امور اقتصادی در بخش های دولتی و خصوصی با كمك اقتصاد دیجیتال مهم ترین هدف این همایش دانست و اظهار داشت: فناوری اطلاعات امروزه در بخش های مختلف و سرزمین های متفاوت پیشتاز باشد و بخش قابل توجهی از ثروت در عرصه بین المللی به اقتصاد دیجیتال وابسته است.
دكتر فریدون وردی نژاد در مورد دلیل برگزاری این همایش به اهمیت فناوری اطلاعات اشاره نمود و اضافه كرد: فناوری اطلاعات در بخش های مختلف صنعت، كشاورزی، سلامت، خدمات، در بخش نرم افزار و سخت افزار و تولید محتوا، اصلاح روش ها و فرایندها در سطح دولت و بخش های خصوصی نقش زیادی دارد.
وی تصریح كرد: فناوری اطلاعات با پیشرفت فناورانه فرایند كاری و رابطه بخش خصوصی و سرمایه گذاران را با حكومت و ملت تسهیل می كند.
رئیس اسبق خبرگزاری ایرنا خاطرنشان كرد: فناوری اطلاعات روابط مناسبی بین بنگاه های اقتصادی، سمن ها و حكومت پدید می آورد كه اثر افزایشی و توسعه ای برهم داشته باشند.
وی دیگر هدف این همایش را كمك فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف سند 1404 دانست و اضافه كرد: قدرت هوشمند می تواند ارتباط موثری بین حاكمیت و سمن ها و صنعت و مردم پدید آورد كه نتیجه آن اثربخش تر كردن بخش های خدماتی و صنعتی است.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا برگزاری همایش یادشده در مقطع فعلی مهم می باشد هم اظهار داشت: می خواهیم به سهم خود به حكمرانی راهبردی در كشور كمك نماییم.
وردی نژاد افزود: فناوری اطلاعات می تواند به چابك سازی سیستم حكومتی برای تولید تسهیلات لازم جهت همكاری در صنعت و كشاورزی و كار بنگاهی و خدمت رسانی كمك نماید.
وی با تاكید بر شفافیت افزود: فناوری اطلاعات در حصول شفافیت بیشتر، پیشگیری از فساد، پاسخگو كردن سیستم ها و مسئولیت پذیرتر كردن آنها مهم می باشد و هر چه بیشتر از این توان استفاده كنیم؛ هم در گردش اطلاعات و هم اصلاح ساختارها و هوشمندسازی اركان حكومت بهتر عمل كرده ایم.
وی این همایش را برای تقویت و تبادل دانسته ها در زمینه فناوری اطلاعات دانست و اضافه كرد: هر چه سیستم ماشینی تر و ارتباط بخش ها با هم بیشتر بر مبنای فناوری اطلاعات باشد، شكل گیری رانت و امضاهای طلایی كمتر خواهد شد.
وردی نژاد همینطور به تشریح انتظارات از همایش پرداخت و اظهار داشت: كمك به چابك سازی سیستم حاكمیتی، تقویت ارتباط میان تصمیم گیران و بنگاه ها، كمك به تكریم ارباب رجوع در بخش های خصوصی و دولتی، اهمیت به حقوق شهروندی، روان سازی كارها و تقویت و توسعه فعالیت شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها، جلوگیری از تكرار و حذف روابط، تقویت ضواب و رفع موانع همچون انتظارات ما از این همایش است.

*** تنها 20 درصد از اهداف سند چشم انداز محقق شده است
در ادامه دبیركل همایش تاریخچه ای از سابقه این همایش را بیان كرد و اظهار داشت: سند چشم انداز افق 1404 در سال 84 به تایید مقام معظم رهبری رسید و ابلاغ گردید و به دستور رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار شد هر سال همایشی برای بررسی میزان تحقق اهداف این سند برگزار گردد.
امیرهمایون حیدریان افزود: بر این اساس دو سال پی در پی همایش هایی برگزار گردید اما با تغییر رویكرد در دولت های نهم و دهم، سند چشم انداز از صحنه سیاست كشور حذف شد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سال 95 و پس از امضای برجام خواستند همایشی برای بررسی تحقق اهداف سند برگزار گردد.
وی تصریح كرد: با عنایت به اینكه قرار بود اهداف سند در 4 برنامه 5 ساله محقق شود، امروز پس از گذشت حدود 12 سال از تایید سند چشم انداز، تنها 20 درصد از سند محقق شده است و از سوی دیگر در این سند هر سال رشد اقتصادی 8 درصد درنظر گرفته شده بود اما رشد اقتصادی به صورت متوسط در 40 سال پس از انقلاب 2.4درصد همینطور رشد اقتصادی 19 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 8.8 درصد بوده است.
حیدریان نتیجه گرفت: در جلساتی كه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم، مشخص شد ما در اهداف خود پیشروی نكرده ایم چونكه قرار بود قدرت اول منطقه در عرصه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی تا سال 1404باشیم اما این امر محقق نشده است در صورتی كه رقبای منطقه ای ما هم خوب پیشرفت كرده اند، برای نمونه عربستان با سندی كه برای سال 2030 تنظیم كرده تا حدودی به اهداف خود نزدیك شده است.
دبیر كل این همایش تصریح كرد: این همایش رخدادی علمی و اقتصادی می باشد و انتظار داریم راهكار مناسبی برای حركت چابك تر به سمت اهداف 1404 برای كمك به دولتمردان و بخش خصوصی عرضه نماید.
دبیر علمی این همایش هم دوران فعلی را دوران حاكمیت فناوری اطلاعات برشمرد و اظهار داشت: بزرگ ترین رابطه ما رابطه با حاكمیت فناوری است و پس از بررسی اجرای اهداف سند چشم انداز در سال های مختلف به این نتیجه رسیدیم كه تنها ابزار ما برای تحقق سریع تر این اهداف فناوری اطلاعات است.
محمدحسین پاشنه طلا افزود: قبل از این فناوری اطلاعات عامل توانمندسازی حاكمیت صنایع و معادن و بهبود فرایندها یاد می شد، اما امروز توانمندسازی با دگرگون سازی تغییر كرده است.
وی تصریح كرد: امروز نمی توان صنایع را مانند 5 سال قبل اداره كرد و تغییرات عمده در فضای دیجیتال دنیا را باید در كشور خود با مولفه های بومی به كار بگیریم.
پاشنه طلا خاطرنشان كرد: مواجهه ما با فناوری معمولا واكنشی و منفعلانه بوده است اما این دفعه باید مواجهه فعالانه داشته باشیم، ازاین رو یكی از محورهای همایش تحول دیجیتال است.
وی فناوری اطلاعات را یكی از شركای راهبردی همه اقشار امروز دانست و اظهار داشت: توسعه امروز به روش قدیمی و سنتی اتفاق نمی افتد و قبل از این باید قوانین را احصا می كردیم و سند تدوین می شد، اما اگر از منظر دولتی نگاه نماییم گاهی عمر دولت ها تمام می شد و هنوز سندها آماده نبود.
دبیر علمی این همایش با اشاره به رتبه 127 ایران در فضای كسب و كار اضافه كرد: این رقم باید بهبود یابد چونكه به این معناست كه سرمایه گذاری در ایران زیاد مطلوب نمی باشد و این امر با تولید قوانین جدید یا كاهش قوانین قبلی هم روی نمی دهد بلكه به تسهیل فضای كسب و كار نیاز داریم.
پاشنه طلا افزود: كارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با حضور اساتید و كارشناسان بین المللی برای این همایش تدارك دیده ایم كه بزودی چندوچون آن اعلام می گردد.
به گفته برگزار كنندگان این همایش 10 روز پیش از برگزاری، در نشستی دیگر سخنرانان خارجی و داخلی، فهرست دقیق تر نشست ها و كارگاه ها اعلام می شود، همینطور نمایشگاهی همزمان با این همایش برگزار می شود.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایرنا این همایش به همت دفتر نهاد ریاست جمهوری با هدف چابك و هوشمندسازی اركان حاكمیت و بنگاه های كسب و كار، توسعه اقتصاد دیجیتال، توسعه شركت های دانش بنیان و استارتاپ ها، معرفی فرصت های بكارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرصت های سرمایه گذاری و مشاركت های بین المللی در حوزه فناوری اطلاعات در محورهای حاكمیت توانا، نوآری ها و فرصت تحول، رسانه و تحول و بهبود فضای كسب و كار فناوری اطلاعات ایران برگزار می گردد.
علمی**9157**1440


1397/07/11
12:01:34
5.0 / 5
4689
تگهای خبر: آموزش , استارتاپ , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
انجمن پارسیان Parsian Forum