نظر محیط زیست درباره راهكارهای كاهش آلاینده ازن

نظر محیط زیست درباره راهكارهای كاهش آلاینده ازن

به گزارش انجمن پارسیان باتوجه به افزایش تعداد روزهایی كه غلظت آلاینده ازن هوای تهران را در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داده است، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اظهار داشت: ازن آلاینده ثانویه است كه از تركیب آلاینده های اولیه تولید می شود و یكی از راه های كاهش انتشار آلاینده های اولیه و پیش ساز ازن «اجرای طرح كهاب» است اما متاسفانه وزارت نفت هنوز اقدام كافی در جهت اجرایی كردن این طرح انجام نداده است.



محمد رستگاری در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: خودرو ها و کارخانه ها منابع دو آلاینده پیش ساز اصلی ازن یعنی دی اکسید نیتروژن و گازهای آلی فرار هستند و ترکیب این آلاینده های اولیه در معرض نور خورشید و گرما آلاینده ازن را به وجود می آورند. هر سال با ورود به فصل تابستان، همراه با افزایش دمای هوا و کاهش میزان ابرناکی شرایط برای تشکیل آلاینده ازن فراهم می شود و متاسفانه مساله گرمایش جهانی موجب افزایش درجه حرارت در کشور ما شده که یکی از اثرات جانبی آن افزایش غلظت آلاینده ازن است و در ایران نیز با آن روبه رو شده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه راهکارهایی برای کاهش آلاینده ازن وجود دارد؟ اشاره کرد: برای کاهش غلظت آلاینده ازن باید آلاینده های اولیه مانند دی اکسید نیتروژن و گازهای آلی فرار را کنترل نماییم چونکه گرمایش زمین مساله ای نیست که بتوان در کوتاه مدت آنرا برطرف کرد.

رستگاری با اشاره به اینکه منابع اصلی انتشار گازهای آلی فرار پمپ بنزین ها و باک خودرو ها هستند، اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که برای کاهش گازهای آلی فرار وجود دارد اجرای طرح کهاب (طرح کاهش، هدایت و انتقال بخارات حاصل از تبخیر بنزین) در پمپ بنزین ها است که قبل از سال ۹۰ مطرح شده بود اما متاسفانه در کشور درست اجرایی نشده است و عزم جدی در اجرای آن نمی بینم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه طرح «کهاب» تنها در یک یا دو پمپ بنزین شهر تهران اجرا شده است، اشاره کرد: اجرایی شدن طرح «کهاب» در پمپ بنزین های سطح شهر تهران می تواند به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک می نماید. سازمان حفاظت محیط زیست سال هاست که اجرا شدن این طرح توسط وزارت نفت را پیگیری می کند اما هنوز اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته و این یکی از اشکالات جدی در زمینه انتشار آلاینده ازن است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه وزارت نفت کوشش های فراوان و موفقیت آمیزی در زمینه بهبود کیفیت سوخت داشته است، از این وزارتخانه در زمینه اجرای «طرح کهاب» انتقاد و اشاره کرد: ایجاد تغییرات در پمپ بنزین اقدام ساده ای نیست و مستلزم تخصیص منابع مالی، انجام کار کارشناسی و اقدامات فنی است و به سبب اینکه بخش فنی اجرای «طرح کهاب» مقداری دشوار است، وزارت نفت به سمت اجرایی کردن این طرح حرکت نکرده است. با این وجود اجرای این طرح الزامی است و وزارت نفت باید آنرا در دستور کار خود قرار دهد.

رستگاری یکی دیگر از منابع انتشار گازهای آلی فرار و دی اکسید نیتروژن را «خودروها» دانست و اظهارکرد: خودرو ها یکی از منابع انتشار «دی اکسید نیتروژن» هستند و ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ می تواند نقش مهمی در کاهش آلاینده دی اکسید نیتروژن و در نتیجه ازن داشته باشد. ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ در دستور کار و مقرر است از امسال اجرایی شود.
بیشترین میزان گازهای آلی فرار از باک خودرو ها منتشر می شود
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه حالا بیشترین میزان گازهای آلی فرار که در سطح شهر تهران منتشر می شود، مربوط به باک خودروهاست، اظهار نمود: قطعه ای به نام «کربن کنیستر» در باک خودرو ها وجود دارد که بخارات بنزین جمع شده در باک را تبدیل به مایع و آنرا باردیگر به سیستم احتراق خودرو منتقل می کند تا مصرف شود اما طول عمر این قطعه حدود سه سال بیشتر نیست.

رستگاری با تاکید بر نقش مردم در کاهش انتشار گازهای آلی فرار از باک خودرو ها اشاره کرد: اگر ما بعنوان مالکان خودرو بتوانیم هر سه سال یک دفعه قطعه کربن کنیستر خودروی خودرا تعویض نماییم، علاوه بر کمک به کاهش انتشار گازهای آلی فرار بوسیله خودرو ها می توانیم در طول یک سال دو باک بنزین در مصرف خود صرفه جویی نماییم همین طور قطعه کربن کنیستر قطعه ای به نسبت ارزان قیمت است که باتوجه به کمکی که در صرفه جویی مصرف بنزین می کند، به لحاظ اقتصادی قطعه ای مقرون به صرفه است.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از انتشار دی اکسید نیتروژن مربوط به منابع ساکن همچون کارخانه ها، موتورخانه ها، واحدهای صنعتی و پالایشگاه ها است بدین جهت باید تمهیداتی اتخاذ شود تا میزان انتشار دی اکسید نیتروژن از این منابع نیز کاهش پیدا کند.
برنامه مشخصی برای کاهش میزان ذرات معلق وجود دارد
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران ضمن بیان اینکه آلودگی هوا تابع دو عامل شرایط اقلیمی و میزان انتشار آلاینده هایی است که ما در محیط منتشر می نماییم، اظهار نمود: آلودگی هوا می تواند از هر منبع طبیعی یا انسان ساخت ناشی شود. آلاینده شاخص ما در طول سال بیشتر ذرات معلق است و ما برای کاهش انتشار این آلاینده برنامه مشخص و خوبی داریم که بعد از تشدید تحریم ها، اجرای بخش هایی از این برنامه ها نیز مبتلا به اختلال شد.

وی افزود: در زمینه کاهش میزان انتشار ذرات معلق برنامه ای وجود دارد و می دانیم چه اقداماتی باید صورت گیرد. دولت نیز بسته به امکاناتی که دارد در جهت کاهش ذرات معلق اقداماتی انجام می دهد مانند سه سال پیش که ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تعیین کرده بود و تا مرحله ثبت سفارش نیز پیش رفت اما بخاطر تحریم ها این اقدام عملیاتی نشد. اگر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودرو های دیزلی انجام می شد اساسا حالا شاهد تحولی در میزان «ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون» و کیفیت هوا بودیم.
بخش زیادی از ذرات معلق ناشی از سایش لاستیک خودروهاست
رستگاری درباره منابع اصلی انتشار ذرات معلق اظهار داشت: بر طبق برآوردی که از ذرات معلق در آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران در سال ۹۶ کردیم، حدود ۷ درصد از ذرات معلق به صورت مستقیم از اگزوز خودرو ها منتشر می شود و بخش زیادی از آن هم ناشی از سایش لاستیک و لنت ترمز است بدین سبب حتی اگر بهترین استاندارد خودرو های تولیدی را در ایران داشته باشیم، بخش سایش لاستیک ها کماکان یک مشکل جدی است که به آسانی حل نخواهد شد.

وی در ادامه اشاره کرد: باتوجه به نقش زیادی که سایش لاستیک ها در انتشار ذرات معلق دارد، بمنظور کاهش این آلاینده باید تردد خودرو ها را در سطح شهر کاهش دهیم چونکه کمبود بارندگی موجب می شود شست وشوی معابر نیز به ندرت اتفاق افتد بدین سبب ذرات معلق ناشی از تردد خودرو ها در شب فروکش می کند و با آغاز روز و تردد خودرو ها در معابر این ذرات مجدد در سطح هوا منتشر می شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ چقدر می تواند در کاهش آلاینده ها همچون ذرات معلق موثر باشد، اظهار داشت: شاخص استاندارد هوایی که تنفس می نماییم نسبت به استانداردهای بین المللی خیلی عقب است. بدین جهت ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ مساله ای لازم است اما آنچه مهم بوده است ارتقای استاندارد خودرو های تولیدی کشور به استاندارد یورو ۲ بود چونکه تفاوت بین استاندارد یورو ۲ به ماقبل آن بسیار بیشتر از میزان تفاوت یورو ۲ تا یورو ۵ است. با این وجود ارتقای استاندارد خودرو ها به یورو ۵ باید اجرا شود و هیچ شکی در آن وجود ندارد.

رستگاری افزود: اقدامات خوبی در زمینه کاهش انتشار ذرات معلق صورت گرفته است اما اگر واقعا خودروهایی که حالا در سطح شهر تردد می کنند یورو ۲ بودند، میزان آلودگی ما خیلی کمتر از میزانی بود که حالا شاهد آن هستیم.

وی در این زمینه توضیح داد: خودرویی که با استاندارد یورو ۲ تولید شده است قطعه ای دارد به نام «کاتالیست» که دو تا چهار سال عمر می کند. حالا بخش اعظمی از این خودرو ها این چهارسال را سپری کرده اند و این یعنی میزان انتشار آلودگی برخی خودرو ها دیگر در حد استاندارد یورو ۲ نیستند همین طور عمر استاندارد خودرو های نو پیش از اینکه کاتالیست آنها از بین بروند نیز دوامی ندارند و این نکته ای است که باید به آن توجه بیشتری شود.

رستگاری همین طور اشاره کرد: بر طبق قانون وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست تدوین استانداردها است و ما نیز استانداردها را ابلاغ و بر پروسه تولید خودرو نیز نظارت می نماییم و تا زمان خروج خودرو از کارخانه اشکالی مشاهده نمی نماییم. اشکال مربوط به زمانی است که عمر کاتالیست خودرو بعد از دو سال تمام می شود البته ما کوشیدیم با معاینه فنی و سختگیرانه تر کردن حدود مجاز معاینه فنی این مشکل را برطرف نماییم.
هر چهار سال یک دفعه یک استان سمنان به تهران اضافه می شود
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران یکی از دلیلهای آلودگی هوا و انتشار آلاینده ها را ازدیاد جمعیت دانست و اشاره کرد: ‍مساله این است که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور در یک درصد وسعت کشور یعنی تهران مستقر شده اند درحالی که شهر تهران گنجایش زیستی ۱۲ میلیون نفر جمعیت را ندارد. با این وجود هر سال ۲۰۰ هزار نفر هم به سبب مهاجرت به آن اضافه می شود، یعنی هر چهار سال یک دفعه یک استان سمنان به تهران اضافه می شود.

وی افزود: هر شهروند تهرانی خودرو یا منزل مسکونی دارد و به صورتی موجب تولید آلودگی می شود بدین سبب زمانی که تعداد منابع آلاینده زیاد باشد، بدیهی است که پیامدی درپی خواهد داشت. بدین جهت جایی که پدیده وارونگی رخ دهد اساسا آلودگی هوا نیز خواهد داشت.

رستگاری در آخر با اشاره به اینکه هرسال تعداد روزهای آلاینده شهر تهران با شیب کمی در حال کاهش است، اظهار داشت: واقعیت این است که قسمتی از آلودگی هوا مربوط به پارامترهای هواشناسی است، بطوریکه اگر بهترین سوخت و بهترین تکنولوژی را در تهران داشته باشید اما دو هفته با پدیده وارونگی مواجه شوید، شاخص کیفیت هوای تهران باردیگر به ۱۵۰ خواهد رسید.





منبع:

1399/04/15
17:54:06
5.0 / 5
2382
تگهای خبر: استاندارد , تكنولوژی , سیستم , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum