جزئیات احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ مترو
مترو به علوم تحقیقات می رسد
انجمن پارسیان: مقرر است كلنگ راه اندازی خط 10 مترو در ایام آتی به زمین بخورد و رسما عملیات اجرایی این خط جدید آغاز شود، این در حالیست كه همزمان با آغاز ساخت خط 10 مترو كه به روش TOD ایجاد می شود، توسعه شمالی خط 7 به سمت دره فرحزاد و دانشگاه آزاد آغاز خواهد شد و آنگونه كه مدبرعامل متروی تهران اعلام نموده خط 10 را در صورت اعتبار در پنج فاز و توسعه شمالی خط 7 را در 30 ماه می توان ساخت.
علی امام در گفت و گو با ایسنا، در مورد جزئیات این خط جدید با اعلان اینکه خط ۱۰ متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران در بهمن ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده و جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ گردیده است. اظهار داشت: این خط درمجموع با ۴۳ کیلومتر طول و ۳۵ ایستگاه، در غربی ترین نقطه از ایستگاه مترو وردآورد واقع در خط ۵ متروی تهران شروع شده و در شرقی ترین نقطه در محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراه های شهید زین الدین و شهید باقری به خط ۴ متروی تهران متصل خواهد شد.
وی با اعلان اینکه خط ۱۰ شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران است اضافه کرد: در محدوده وردآورد با خط ۵، محدوده آزادگان با خط ۹، محدوده کوهسار با خط ۶، محدوده میدان کتاب با خط ۷، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را دارد.
مترو به مناطق محروم از سیستم حمل و نقل می رسد
ساخت خط ده با کمک بخش خصوصی
مدیرعامل متروی تهران در تشریح مزایای این خط مترو افزود: خط ۱۰ متروی تهران از مناطق یک تا ۵ و همین طور منطقه ۲۲ عبور کرده و مناطق محروم از سیستم شبکه حمل و نقل ریلی انبوه بر را پوشش می دهد. همچون مزایای راه اندازی این خط می توان به تسهیل دسترسی ساکنین و شاغلین استان های البرز و تهران و پوشش مناسب ریلی منطقه ۲۲ اشاره نمود.
بگفته امام، از دیگر مزایای خط ۱۰ متروی تهران، جذابیت سرمایه گذاری TOD محور و همین طور جذب سرمایه بخش خصوصی است چونکه تامین مالی پروژه به صورت صد درصد بوسیله تهاتر و همکاری با شهرداری مناطق و بخش خصوصی صورت می پذیرد.
تشریح ۵ فاز ساخت خط ۱۰
وی با اعلان اینکه راه اندازی خط ۱۰ طی یک برنامه پنج ساله و در پنج فاز برنامه ریزی شده است، در تشریح فازبندی ها اظهار داشت: فاز نخست شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) به طول ۱۲ کیلومتر و همین طور ایستگاه تبادلی و لینک خط ۷ به خط ۱۰ است که بر طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن چهار سال برآورد شده است.
مدیرعامل متروی تهران با اعلان اینکه فاز دوم ساخت متروی خط ۱۰ شامل محدوده کوهسار (تقاطع با خط ۶ در ایستگاه شهران) تا میدان ساحل به طول شش کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز مهر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن دو سال برآورد شده اضافه کرد: فاز سوم شامل محدوده میدان ساحل تا وردآورد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز آذر ماه سال ۹۹ و مدت زمان اجرای آن نیز سه سال برآورد شده است.
امام با تاکید بر اینکه فاز چهارم ساخت متروی خط ۱۰ شامل محدوده نمایشگاه بین المللی تا نوبنیاد به طول هشت کیلومتر است که شروع عملیات اجرایی این فاز اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن سه سال تعیین شده افزود: فاز پنجم نیز شامل محدوده نوبنیاد تا تهرانپارس به طول ۹ کیلومتر می باشد که شروع عملیات اجرایی این فاز شهریور ماه سال ۱۴۰۰ و مدت زمان اجرای آن سه سال برآورد شده است.
وی این را هم اظهار داشت که به غیر از فاز اول یعنی محدوده نمایشگاه بین المللی تا کوهسار، اجرای سایر فازهای این خط منوط به نهایی شدن مدل تامین مالی و برگزاری مناقصه است ضمن آنکه در طراحی و اولویت بندی ساخت خط ۱۰ مترو، شاخصه های عبور از مناطق برخوردار جهت تامین منابع مالی و تهاتر و همین طور رعایت شرایط زیست محیطی، الزامات جمعیتی و ترافیکی مدنظر بوده و با بهره برداری از این خط، کریدور غرب به شرق حمل و نقل ریلی تهران تکمیل می شود.
ساخت ایستگاه تبادلی و تونل ارتباطی خطوط
وی با اعلان اینکه همزمان با آغاز عملیات اجرایی پروژه راه اندازی خط ۱۰ مترو، عملیات اجرایی ساخت تونل ارتباطی و همین طور ایستگاه تبادلی خط ۱۰ به خط ۷ در میدان کتاب نیز آغاز می شود. اظهار داشت: برمبنای بررسی های فنی هم اکنون بهترین خطی که می تواند به خط ۱۰ متصل شود، خط ۷ است.
توسعه شمالی خط ۷ مترو
مترو به علوم تحقیقات می رسد
امام با اعلان اینکه در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد، توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد نیز در دستور کار قرارگرفته است. اضافه کرد: این مسیر پنج کیلومتر و دارای سه ایستگاه به اسامی اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و جنت آباد شمالی است و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار دارد.
وی در مورد خاصیت شاخه شمالی خط ۷ افزود: پوشش مناسب مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، دره توریستی فرحزاد، شهرک نفت و منطقه جنت آباد از مزیت های مهم اجرای این طرح است و همین طور با راه اندازی پارکینگ خط ۷، امکان کاهش سرفاصله زمانی قطارها در این خط مقدور خواهد شد.
امام با تاکید بر اینکه از سال قبل مطالعات این بخش از خط ۷ مترو به انتها رسیده و طراحی های فاز نخست آن نیز انجام شده است. شروع به کارِ توسعه شمالی خط ۷ از میدان کتاب به سمت دره فرحزاد خواهد بود. اظهار داشت: با اجرای طرح توسعه شمالی خط ۷ در بخش حدفاصل میدان کتاب (سعادت آباد) تا تقاطع جنت آباد و سیمون بولیوار، حدود پنج کیلومتر تونل، یک لینک ارتباطی و سه راهی با خط ۱۰، سه ایستگاه، چهار هواکش میان تونلی و چهار خروجی اضطراری راه اندازی می شود که دسترسی شهروندان را به مناطقی از شمال غرب تهران، بالأخص دانشگاه آزاد اسلامی ( واحد تهران مرکز، واقع در محله پونک) و مجتمع دانشگاهی علوم تحقیقات فراهم می آورد.
مدبرعامل متروی تهران در خاتمه اضافه کرد: برآورد اولیه پس از توسعه شمالی خط ۷ حاکی از افزایش ۲۷ درصدی جذب مسافر در این خط است. عملیات اجرایی پروژه به صورت همزمان در سه ایستگاه و تونل در مهر ماه ۱۳۹۹ آغاز و پیش بینی می شود در صورت تامین و تزریق نقدینگی متناسب با روند اجرایی، طرح بعد از حدود ۳۰ ماه به بهره برداری برسد.
منبع: parsianforum.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب