چگونه احساس ناخوشایند اهمال كاری را از خود دور كنیم؟

چگونه احساس ناخوشایند اهمال كاری را از خود دور كنیم؟

به گزارش انجمن پارسیان یک روانشناس اظهار داشت: هنگام انجام فعالیت ها ممکنست احساس های ناخوشایندی مانند ترس از شکست تا اضطراب برای شما به وجود آید. بدانید که هیچ راه آسانی وجود ندارد، پس پذیرای این احساس های ناخوشایند احتمالی باشید.



دکتر پیمان دوستی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به احساسات ناخوشایندی که هنگام انجام کارها ایجاد می شوند و تاثیر آن بر اهمال کاری افراد اظهار نمود: برای مقابله با احساسات ناخوشایندی که هنگام انجام فعالیت ها ایجاد می شوند باید فضایی برای حضور آنها در ذهنتان ایجاد کنید و در عین حال بدون جنگیدن با این افکار و احساس ها، به چطور انجام دادن فعالیت هایتان متمرکز شوید.

این روانشناس اهمال کاری را به مفهوم به تعویق انداختن فعالیت ها یا مسئولیت های مهم زندگی دانست و افزود: اهمال کاری ممکنست به دلیلهای مختلفی روی دهد. تعدادی از این دلیلهای شامل ترس از شکست، اضطراب، مسئولیت گریزی و تفکر همه یا هیچ است، بطوریکه یا به بهترین شکل کاری را انجام می دهم و یا اگر نمی توانم به بهترین شکل انجام دهم، اصلا انجام نمی دهم.

به گفته دوستی برخی مواقع اهمال کاری به دلیلهای دیگری مانند اتلاف وقت، نبود برنامه ریزی صحیح، نشخوار ذهنی و یا دنبال کردن هدف های غیر واقع بینانه نیز اتفاق می افتد.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای رهایی از اهمال کاری پرداخت و اظهار داشت: اتلاف وقت یکی از دلیلهای شایع اهمال کاری است، بطوریکه برخی مواقع افراد زمان های زیادی را صرف مواردی می کنند که نه مهم و نه لازم است و در عین حال زمان خودرا برای انجام دادن کارهای مهم و ضروری از دست می دهند.

این روانشناس پیشنهاد کرد: افراد برنامه های خودرا به دسته های مهم و ضروری، مهم و غیر ضروری، غیر مهم اما ضروری، و غیر مهم و غیر ضروری دسته بندی کنند و باتوجه به این دسته بندی، کارهای خودرا اولویت بندی و دنبال کنند.

دوستی اضافه کرد: در بعضی موارد، افراد زمان های زیادی را صرف برنامه ریزی می کنند و این برنامه ریزی به اندازه ای زمان آنان را می گیرد که فرصتی برای انجام دادن کارهای مهم و ضروری برایشان باقی نمی ماند. در روانشناسی این مساله تحت عنوان "زمان دزدی" شهرت دارد. بدین منظور پیشنهاد می شود هرگاه از برنامه خود عقب ماندید، توجه کنید که چه برنامه ای جایگزین برنامه هایتان شده است و آنرا با قرمز یادداشت کنید.

وی همین طور این را هم اظهار داشت که حتی ممکنست انجام کارهایی مثل تماسی غیر منتظره، ملاقات با یک دوست و... سبب عقب افتادن تان از برنامه ها شود. بدین جهت افراد در صورت درگیر شدن با اتلاف وقت می توانند یک نفس عمیق بکشند و اهتمام کنند با نگاهی کنجکاوانه تر از اشتباهات قبلی درس بگیرند و باردیگر کارهای خودرا دنبال کنند.

دوستی معتقد است: گاهی برنامه ریزی نادرست سبب اهمال کاری می شود، بطوریکه ممکنست عمل مطابق برنامه ریزی انجام شده در واقعیت امکان پذیر نباشد و این امر طبیعی است. اگر برای شما هم چنین اتفاقی افتاد، دلسرد نشوید و باردیگر نگاهی به اهداف و برنامه ریزی هایتان بیندازید و ببینید چه چیزی برای درس گرفتن از این شکست وجود دارد که باید به آن توجه کرد؟

این روانشناس سفارش کرد: برای رهایی از اهمال کاری، لازم است بدانید که هم اکنون زمان خود را چگونه می گذرانید. کارهای روزمره شما ممکنست مواردی مانند مطالعه، کلاس، رفت و آمد، خواب، تماشای تلویزیون، لباس شستن، غذا خوردن، صحبت با تلفن، ورزش و... باشد. درباره هفته گذشته خود فکر کنید و هرکاری را که فکر می کنید در هر روز و هر ساعت انجام داده اید با تفکیک روز و ساعت، یادداشت کنید همین طور تمامی کارهای خودرا برای هفته آتی یادداشت کنید.

دوستی اضافه کرد: به داستان هایی که ممکنست ذهن تان تعریف کند تا مانع انجام فعالیت هایتان شود، آگاهانه توجه کنید. در عین حال هر لحظه انتخاب کنید که می خواهید غرق این داستان ها شوید یا می توانید متعهدانه تمرکزتان را بر کارهای مهم و ضروری زندگی تان بگذارید.

وی اشاره کرد: فراموش نکنید که اگر منتظر هستید تا هیچ احساس ناخوشایندی وجود نداشته باشد تا به فعالیت هایتان بپردازید، هیچ گاه این اتفاق نخواهد افتاد، پس لازم است شروع کنید، حتی اگر انواعی از افکار و احساس های ناخوشایند را تجربه می کنید.




منبع:

1399/12/27
12:19:38
0.0 / 5
346
تگهای خبر: مطالعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum