لزوم مقاوم سازی مراكز داده در برابر زلزله، حفظ ارتباط موبایلی و بانكی

لزوم مقاوم سازی مراكز داده در برابر زلزله، حفظ ارتباط موبایلی و بانكی

انجمن پارسیان: تهران- ایرنا- مقاوم سازی مراكز داده بعنوان محل نگهداری سرورهای ارتباطی باید بعنوان اقدامی مهم برای كاهش عواقب زلزله در نظر گرفته شود.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ستاد توسعه فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز (یكشنبه) میزبان نشست مقاوم سازی مراكز داده در برابر زلزله بود.
زلزله همواره بعنوان عامل مخرب طبیعی با تبعات فراوان مطرح بوده است؛ اما این پیامدها با پیشرفت زندگی بشر در حوزه های مختلف خویش را نشان داده است. یكی از این تبعات تخریب در سازه های مختلف مسكونی، تجاری، بیمارستانی و مراكز داده است.
مراكز داده/ Data base مجموعه ای از سرویس گرها و زیرساخت های ارتباط امنیتی شبكه و تجهیزات الكتریكی هستند كه برای ارائه، نگهداری و پشتییانی از سرویس های تحت شبكه اینترنت واینترانت و اكسترانت استفاده می شوند.
سازمان ها با بكارگیری سرویس های عرضه شده از سوی مركز داده وب گاه ها اطلاعات و سرویس های مبتنی بر شبكه های خویش را روی اینترنت راه می اندازند.
بنابراین اطلاعات بخش عمده ای از ارتباطات تلفنی، موبایلی، ماهواره ای و بانكی روی سروروهایی است كه در مراكز داده نگهداری می شوند و برای نمونه قطع سرورهای بانكی تراكنش ها را متوقف می كند.
در این نشست با حضور شماری از مدیران مراكز داده ایمیلیانو ساپینو/ Emilio Sapina متخصص مقاوم سازی مراكز داده از اسپانیا ابتدا نتایج ناشی از زلزله را در مراكز داده برشمرد و هزینه های مالی و جانی زیاد آن را توصیف كرد؛ خسارت هایی كه قطع ارتباطات نیروهای امدادی و صدمه دیدگان از آن جمله است و با این مقدمه راهكارهایی را برای كاهش صدمه به مراكز داده برشمرد.
وی در ادامه به تفاوت لرزه و زلزله اشاره نمود و اظهار داشت: با وجود تفاوت شتاب در این دو در مراكز داده باید سیستم حفاظتی داشته باشیم كه مراكز را شامل رك /rack server و تجهیزات داخل آن مانند سوئیچ ها محافظت كند.

**راهكارهای مختلف برای مقاوم سازی مراكز داده
ساپینو با بیان انواع راهكارها برای مقاوم سازی مراكز داده پرداخت و اظهار داشت: سازمان های مختلف از روش های گوناگونی برای محافظت از مراكز داده خود استفاده می نمایند مانند روش سازمان ریتال/rittal آلمان كه از پایه های پلاستیكی زیر رك ها كمك می گیرد ولی این پایه ها قابلیت حریق دارند. همینطور یك محقق ایرانی ساكن آمریكا نوعی از رك را ساخته است كه داخل آن از فیبر كربن است و مزایای زیادی دارد ولی قیمت هر رك 20 هزار دلار و گران و بنابراین تولید آن متوقف شده است.
این متخصص مقاوم سازی مراكز داده همینطور انواعی از راهكار را برشمرد كه رك رو از 3 جهت می بندد و در صورتی كه حركتی در 6 جهت روی دهد؛ رك با وجود زلزله تكان نمی خورد ولی عیب روش مزبور این است كه تجهیزات داخل رك می لرزد و ممكن است صدمه ببیند یا حتی از آن خارج شود و در این حالت سرورها از كار می افتند.
وی همینطور ساخت و استفاده از كف های كاذب را از دیگر راهكارها دانست و اظهار داشت: بعضی شركت ها مانند یونیفلر/uniflair و آلتای/altay تركیه از این روش بهره برده اند كه در واقع ساخت یك كفت كاذب روی كف اصلی محل مركز داده است و به این شكل شدت ضربات افقی را كم می كنند، ولی عیب روش این است كه برای كاهش تكانه های حركت های عمودی و لرزه های تركیبی ناشی از حركت عمودی و افقی مفید نیست.
ساپینو همینطور از نصب پایه های فلزی فنری زیر رك ها برای افزایش مقاوم سازی نام برد و اظهار داشت: این پایه ها مزایای زیادی همچون نصب سریع را دارند ولی فقط می توانند تكانه های عمودی را جذب كنند. روش های دیگر مانند استفاده از كانتینر برای رك ها از دیگر اقدامات است كه مزایا و معایبی همچون قطع اتصالات داخل رك را دارد.
وی در انتها به روش تركیبی كه به نام خود وی در اروپا ثبت شده اشاره نمود و اضافه كرد: در این روش رك روی كف كاذب نصب می گردد و یك فرم با پایه های فلزی و فنری برای آن طراحی و ساخته می گردد.
ساپینو در انتها از مدیران مراكز داده خواست تا ابتدا از مركز داده براوردی در مورد محل مركز، خطرهای پیش روی آن شامل لرزه و زمین لرزه، وضعیت مركز داده از جهت كاركرد و... انجام داده و با عنایت به اولویت ها به سمت مقاوم سازی مركز از جهت ساختمان و تجهیز رك ها برای جلوگیری از خسارت و قطع اتصالات و... پیش بروند.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https: //telegram. me


1396/10/25
12:43:05
5.0 / 5
4418
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
انجمن پارسیان Parsian Forum