فراخوان مشترک در حوزه علوم شناختی و پزشکی منتشر گردید
به گزارش انجمن پارسیان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در فراخوانی مشترک از طرح های تحقیقاتی در زمینه بیماری دمانس و اختلالات یادگیری حمایت می کند.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، این ستاد و موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی (نیماد) به صورت مشترک از طرح های تحقیقاتی در دو محور«نشانگر های زیستی اولیه در دمانس» و «توسعه ابزارهای غربالگری، ارزیابی و توانبخشی اختلالات یادگیری با تکیه بر برنامه های برخط» حمایت می کنند.
با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور و احتمال بروز بیماریهای ذهنی همچون دمانس، لزوم ایجاد سیستمهایی که بتوانند به تشخیص زودهنگام و دقیقتر این بیماری کمک کنند بیشتر احساس میشود و تشخیص بموقع و زودهنگام این بیماری میتواند در به تاخیر انداختن بروز آن، اتخاذ راه کارهای درمانی مناسب و هم کاهش هزینه سیستم سلامت مفید واقع شود.
نشانگرهای زیستی معیاری را عرضه میدهند که میتواند ضمن کمک به تصمیمگیری بالینی متخصصان این امکان را برای بیماران و عرضه دهندگان خدمات درمانی فراهم میکند تا بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را در بیماران در معرض خطر انجام دهند.
از میان اختلالات عصب تحولی، اختلالات یادگیری از میزان شیوع بالایی در بین کودکان برخوردار می باشد که علاوه بر پیامد تحصیلی ضعیف، مشکلات رفتاری و هیجانی را هم در بر دارد.
فقدان ابزارهای غربالگری و تشخیصی مناسب برای این اختلالات سبب به تاخیر افتادن تشخیص بموقع این اختلالات می شود و از سویی کمبود برنامه های توانبخشی و درمانی مناسب و موثر، مراکز درمانی و خانواده های این کودکان را با مشکل مواجه می کند.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و موسسه نیماد با هدف دستیابی به تشخیص زودهنگام و بموقع این دو اختلال شایع و دستیابی به برنامه های توانبخشی شناختی ویژه اختلالات یادگیری از محققان دعوت به عمل می آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب