گفت وگوی انجمن پارسیان با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

به کسی سهم نمی دهم و محکم پایش می ایستم

به کسی سهم نمی دهم و محکم پایش می ایستم

به گزارش انجمن پارسیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به محورهای زیربنایی برای ورود به حیطه اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، به سازوکار انتخاب معاونین و مدیران کل استانی این وزارت خانه پرداخت و اظهار داشت که با خودش تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی آورد و برای پیشبرد امور نه تنها سهمی به کسی نمی دهد بلکه در این خصوص محکم می ایستد و ضربه هایش را هم تحمل می کند.


حسین باغگلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به محورهای چهارگانه برنامه خود در جهت سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: ما چهارمحور زیربنایی برای تحقق سندتحول بنیادین مدنظر قرار داده و به آن ورود می نماییم. محور اول مدیریت و راهبری است. مدیریت و راهبری باید از تمرکز گرایی جدی، سختی و کم تحرکی به سمت پویایی، چابکی و کاهش تمرکز سوق پیدا کند. البته در این راه، منظور ما عدول از اصول و رها کردن آموزش و پرورش نیست.


برای عملیاتی شدن رتبه بندی تلاش می کنیم

با روشی متفاوت به حل مسائل می پردازیم

وی ادامه داد: محور دوم معیشت و منزلت معلمان است. اولویت تخصص است و معلم متخصص است. همچون گام های مهمی که دولت باید بردارد ارتقای منزلت و معیشت معلمی است. برای عملیاتی شدن رتبه بندی تلاش می کنیم؛ هرچند این طرح صرفا ارتقای معیشت معلمی نیست، بلکه زمینه ای برای ارتقای توانمندی و انگیزه معلمان برای تحرک و تلاش بیشتر را فراهم می آورد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: محور سوم کیفیت آموزش است. آمارها نشان داده است که وضعیت کیفی آموزش، جانانه نیست و باید همه تلاش نماییم. البته بخشی از افت آموزش به تعطیلی ناشی از کرونا برمی گردد که باید جبران کرده و تعالی دهیم. معلمان با تمام توان دارند کار می کنند و اگر انگیزه های آنها را ارتقاء دهیم حتما می توانیم کیفیت آموزشی بهتری داشته باشیم. محور چهارم هم عدالت آموزشی است. نیاز داریم که بسیار مستحکم و جدی به حوزه عدالت آموزشی ورود نماییم. در بعضی موارد عدالت را به مفهوم تساوی گرفته ایم. در حالیکه در بعضی بخش ها برای رسیدن به عدالت باید تبعیض مثبت قائل شد تا کسی که سالها گرفتار افت جدی بوده بتواند به بقیه برسد.
باغگلی در واکنش به این که اینها حرف هایی است که از جانب همه مسؤلان تکرار می شود اظهار داشت: بله، چونکه کلیات و چالش های موجود آموزش و پرورش است. در اینجا شیوه اجرا اهمیت دارد. تلاش می نماییم روش های متفاوتی برای حل مساله داشته باشیم. ما موضوعات را محدود کرده ایم و قرار نیست در ۵۰ محور کار نماییم. موضوع هایی را در اولویت قرار داده و روش های متفاوتی را برای حل آنها عرضه خواهیم کرد.

با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی آورم
باغگلی همینطور درباره برنامه های خود درمورد نحوه انتخاب و انتصاب مدیرانش در صورت دریافت رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: یکی از قول هایی که به آقای رئیس جمهور داده ام این است که با خودم تیمی از بیرون به آموزش و پرورش نمی آورم و قرار بر این است که از ظرفیت همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور، استفاده و مبتنی بر رویکرد شایسته سالاری عمل نماییم.
وی ادامه داد: به ایشان قول داده ام و باورم این است که لازم است چالش های آموزش و پرورش را از منظر و سطح دیگری ببینیم تا بتوانیم در جهت حل آنها به نحو پویاتری حرکت نماییم و این لزوم هم وجود دارد که یک نفر از بیرون هم بتواند در این فضا قرار بگیرد. شاید بتوان آموزش و پرورش را به ماشین درحال حرکتی تشبیه کرد که افرادی در داخل آن مدام درحال تزئینش هستند، اما شخصی که از بیرون سوار آن شود این سؤال برایش پیش می آید که "شما زحمت زیادی کشیده اید، اما ماشین دارد به کجا می رود؟ من از بیرون می بینم که به سمت دره می رود. " خب آنها در پاسخ می گویند که "این چه حرفی است می زنی؟ ما این همه سال این طور حرکت کرده ایم و بنابراین گفته ایم کسی از بیرون نیاید. " در واقع جای صندلی ها در میان خودشان تغییر می کند.


جزئیات انتخاب معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه

راه اندازی سامانه ای ویژه برای این کار
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر رأی اعتماد بگیرم بلافاصله سامانه ای را راه اندازی خواهم کرد اظهار داشت: هر شخصی در هر کجای کشور اگر احساس کند که می تواند در پست های کلیدی قرار بگیرد می تواند خودش را در این سامانه معرفی نماید. این مورد در سطح انتخاب مدیران، معاونت های وزارت خانه و مدیران کل استانی است و هر شخصی احساس می کند توانمندی دارد - حتی افرادی که حالا برسرکارند - می توانند ثبت نام کنند.
وی با اشاره به اینکه یک نظام غربالگری مبتنی بر رویکرد کانون ارزیابی مدیران تشکیل خواهیم داد و صلاحیت افراد را در آنجا بررسی می نماییم و هر شخصی از صلاحیت لازم بر مبنای شاخصهای کلیدی برخوردار باشد می تواند در آن پست قرار بگیرد اظهار نمود: تیم کاری بنده، تمام همکاران آموزش و پرورشی در کل کشور هستند و می توانند این امید را داشته باشند که بر مبنای توانایی هایشان گزینش می شوند. البته این هم مدنظر است که این سیستم گزینش و انتخاب مدیران را در لایه های پایینتر هم اجرایی نماییم.


روی نقدها و ضعف های گذشته متوقف نمی شویم؛ رو به جلو حرکت می کنیم
باغگلی در پاسخ به این که آموزش و پرورش هم اکنون به چنین سامانه ای تحت عنوان سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مجهز است، اظهار داشت: رویکرد متفاوت می باشد و در آنجا ملاک و معیارها قالبی هستند. این پروژه می تواند برای عرصه مدیریت سالهای بعد مورد استفاده قرار بگیرد. آموزش و پرورش سامانه های خوبی دارد و ما می خواهیم ارزش افزوده هایی برای آن ایجاد نماییم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تکیه بر این که بنده در آموزش و پرورش، شهرداری، وزارت ارشاد و نهادهای مختلف به صورت میدانی حضور داشته ام و کار انجام داده ام و در خودم می بینم که ایده های متفاوتی برای حل مسائل و گره های جریان تعلیم و تربیت عرضه و اجرا کنم افزود: یک قاعده کلی داریم و آن این است که بعد از دریافت رأی اعتماد، نگاه و نقد منفی نسبت به ضعف های آموزش و پرورش را کنار بگذاریم و رو به آینده صحبت و حرکت نماییم.


به کسی سهم نمی دهم و محکم پایش می ایستم
وی در پاسخ به این برخی انتقادات درباره نداشتن سابقه اجرایی در سطوح بالا اظهار داشت: برخی افراد که مشغول فضاسازی ضد بنده هستند و در مقطعی از مدیریت مدارس امام رضا (ع) اخراج و از کار کنار گذاشتند، معتقد بودند که باید با رویکرد محافظه کارانه مسیر را طی نماییم و تعاملاتمان این گونه باشد که به هرکسی یک سهمی بدهیم، اما خب بنده به کسی سهم نمی دهم. محکم پایش می ایستم و ضربه هایش را هم تحمل می کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: اما در مجموع اگر از همه کسانی که ضد بنده حرف می زنند هم بپرسید که او جسور است یا خیر؟ اگر انصاف را رعایت نمایند، تأیید خواهند کرد که در کارم جسور هستم. اتفاقاً برخی نقدشان به بنده همین است که بیش از اندازه جسارت داری و امکان دارد مشکل ساز بشود، اما کلیت سخن شما درست است و باید جسارت عقلانی به خرج بدهیم.


قول رئیس جمهور جهت شرکت در جلسات شورایعالی آموزش و پرورش
باغگلی همینطور با تکیه بر این که برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، به یک عزم جدی در همه ارکان دولت نیاز داریم اظهار داشت: سندتحول بنیادین هم تاکید دارد که همه دستگاه ها در عرصه تربیت عمومی مسئول اند. اگر فرمانده میدانِ تربیت در دولت، رئیس جمهور نباشد، مساله تربیت جمع نمی گردد. آقای رئیسی این را پذیرفته که فرمانده میدان عملیات تعلیم و تربیت بشود.
وی ادامه داد: از ایشان قول گرفته ام فعالانه و تا حد ممکن در جلسات شورایعالی آموزش و پرورش شرکت کنند؛ این همراهی، در شخصیت ایشان هم هست و بدون این که ما بگوییم برایشان در اولویت است. هویت فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی حتی در بستر قوه قضائیه هم قابل رویت بود و در عرصه ریاست جمهوری که خطیرتر و بارزتر باید باشد.

معرفی خانواده وزیر پیشنهادی
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که متولد هفتم آذرماه ۱۳۵۷ است در معرفی کوتاهی از خانواده اش اظهار داشت: سال ۱۳۸۰ ازدواج کردم. همسرم کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دارد و یکی از افتخارات خودش این است که خانه دار است و به تربیت فرزندانش می پردازد و از زندگی اش لذت می برد. سه فرزند دارم؛ "ریحانه" فرزند اولم سال جاری به کلاس نهم و "محمدصدرا" فرزند دومم به کلاس سوم ابتدایی می رود. "محمدصالح"، فرزند آخرم هم سه ساله است.




منبع:

1400/05/22
12:15:44
5.0 / 5
652
تگهای خبر: آموزش , تخصص , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
انجمن پارسیان Parsian Forum