توسط محققان كشور به نتیجه رسید؛

ارائه مدل جدید قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم توزیع

ارائه مدل جدید قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم توزیع

انجمن پارسیان: پژوهشگران کشور موفق به ارائه مدلی جدید برای قیمت گذاری مبتنی بر رفتار مشتری در سیستم های توزیع با رویکرد نظریه بازی ها شدند.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متینه زیاری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « ارائه مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با بهره گیری از رویکرد نظریه بازی ها » اظهار داشت: سیستم های توزیع و زنجیره های تامین نسبت به تغییرات و نوسانات تقاضا، قیمت و... بسیار حساس هستند. وی با اعلان اینکه تغییرات جزئی در سیستم های توزیع می تواند تأثیر قابل توجهی در کل سیستم داشته باشد و گاهی موجب از دست رفتن سهم بازار در وضعیت رقابتی شود، اظهار داشت: در نظر گرفتن بحث قیمت گذاری به هنگام برنامه ریزی، علاوه بر مدیریت هزینه ها، سبب افزایش سهم بازار در وضعیت رقابتی و بهبود انعطاف پذیری می شود. وی اشاره کرد: درنظر گرفتن شاخصهای رقابتی، لحاظ کردن رفتار مشتری و آنچه میزان رضایت و مطلوبیت مشتریان را بیشتر می کند روی موقعیت و اقبال سیستم های توزیع تاثیر به سزایی دارد. بدین جهت مدل قیمت گذاری مبتنی بر رفتار در سیستم های توزیع با بهره گیری از رویکرد نظریه بازی ها دراین پروژه مورد بررسی قرار گرفته است. وی ادامه داد: استفاده از این مدل تا حد زیادی به صنایع مرتبط کمک می نماید با بهره گیری از اطلاعات ثبت شده در پیشینه خرید مشتریان خود، قیمت های متمایز و بهینه برای هر دسته از مشتریان ارائه نمایند که منجر به بهبود میزان فروش و حجم ریالی آن خواهد شد. به گفته ی ایشان، در این پروژه با مطالعه نمونه های مشابه در ادبیات موضوع کار شروع شده و با بررسی روند موجود در صنایع، اطلاعات بروزرسانی شد و نهایتاً مدل سازی انجام و توسط روش ریاضی دقیق حل شد. زیاری اظهار داشت: بطور کلی مدل ارائه شده برای تمامی صنایعی که در وضعیت رقابتی بدنبال تعیین قیمت بهینه محصول و سیاست های توزیع مناسب هستند، کاربردی است. همین طور دانشجویان و سایر محققینی که دراین زمینه فعالیت میکنند، می توانند از مدل ارائه شده در راستای بسط و گسترش موضوع بهره گیرند. وی با اشاره به ادامه این پروژه اظهار داشت: درنظر گرفتن روش های مسیریابی برای حمل کالا به مشتری در وضعیت خرید غیرفیزیکی، انتخاب وسیله حمل و نقل، مکان یابی نقاط توزیع و در نظر گرفتن عدم قطعیت در پارامترهای هزینه تهیه و تدارکات محصول همچون مواردی هستند که می توان به تحقیق حاضر اضافه کرد. محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به خاصیت های طرح: اظهار داشت: قیمت بهینه، ارائه یک مدل جدید برای ترکیب قیمت گذاری رقابتی و درنظر گرفتن رفتار مشتری و افزایش انطباق مدل با شرایط موجود، از خاصیت های این طرح محسوب می شود. زیاری با اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: درنظرگرفتن عامل رقابت در سیستم توزیع بصورت افقی، مدل سازی مسئله بصورت دو سطحی برای نمایش بازی استکلبرگ (رقابت عمودی میان مراکز عمده فروشی و خرده فروشی) با لحاظ کردن رفتار مشتری، درنظر گرفتن رفتار مشتری به کمک تابع مطلوبیت و لحاظ کردن بعد جغرافیایی و قیمت، درنظر گرفتن تابع تقاضای وابسته به قیمت و سطح خدمت برای مدلسازی رقابت میان مراکز عمده فروشی، درنظر گرفتن ریسک اختلال در مراکز تامین و ارائه استراتژی های تاب آوری (نگهداری موجودی و قرارداد با تامین کنندگان قابل اطمینان) برای مقابله با آن مزیت های رقابتی طرح بودند. استاد راهنمای این پروژه محسن شیخ سجادیه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.


منبع:

1401/08/29
14:36:56
5.0 / 5
96
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
انجمن پارسیان Parsian Forum