پیکان در سربالایی گوگل جاماند

پیکان در سربالایی گوگل جاماند

انجمن پارسیان: خودرو های محبوب بازار ایران چه جایگاهی در کاوشهای اینترنت دارند؟


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، به نقل از آخرین خودرو، داده های گوگل نشان می دهند که پیکان، نماد خاطره ساز ایران، حالا در قعر جست وجوها قرار دارد و کمتر کسی برای خرید، فروش یا حتی قطعاتش سرچ می کند.
جدول میانگین کم ترین و بیش ترین جست وجوی ماهانه خودرو های ایرانی میزان جست و جو خودرو ۵٬۴۰۰ پیکان ۶٬۱۰۰ زانتیا ۱۹٬۳۰۰ آردی ۷۳٬۵۰۰ روآ ۲۸۵ ٬۴۰۰ ساندرو ۲٬۰۲۷٬۰۰۰ ۲۰۶ ۲٬۱۷۵٬۶۰۰ ۲۰۷ پیکان؛ خاطره ای که محو می شود با تنها ۵٬۴۰۰ جست وجوی ماهانه، پیکان در قعر فهرست خودرو های ایرانی قرار دارد. بررسی جست وجوهای مربوط به این خودرو نشان میدهد که سرچ ها عمدتاً پیرامون قطعات یدکی مانند «قیمت کاتالیزور پیکان وانت» یا «شیشه جلو وانت پیکان» است و به ندرت مطالبی مثل خرید و فروش مطرح می شود. جست وجوهای «مزایده پیکان» یا «خرید پیکان اقساطی» به صفر نزدیک شده اند و این نشان میدهد که در عمل بازار معاملات این خودرو مرده است.
نکته جالب، مطالبی مانند «پیکان اسنپ» یا «با پیکان می شود تو اسنپ کار کرد» جست وجوهایی هستند که ثابت یا بسیار کم رشد دارند و بیشتر به صورت شوخی یا کنجکاوی گذرا سرچ می شوند، نه جدی. این داده ها، به وضوح نشاندهنده رکود شدید و بی تفاوتی ذهنی نسبت به خودرویی است که زمانی نماد خیابان های ایران بود. توقف تولید، قدیمی شدن و ظهور خودرو های جدید و ارزان سبب شده پیکان از ذهن مردم کم کم حذف شود.
زانتیا؛ لاکچری که فراموش شد زانتیای با ۶٬۱۰۰ جست وجوی ماهانه، وضعیت مشابهی دارد. جست وجوهای در رابطه با خرید، فروش و مزایده این خودرو با افت صددرصدی رو به رو شده اند. در عوض جست وجوهای در رابطه با قطعات یدکی مانند «باطری زانتیا»، «درب زانتیا» و «رکاب زانتیا» هنوز وجود دارند اما تغییر شایان توجهی ندارند. این مساله نشان میدهد زانتیا هنوز در خیابان ها حضور دارد و نیاز به تعمیرات دارد اما در عمل بازار خرید و فروش و تقاضای جدید برای آن از بین رفته است. قیمت های فضایی قطعات و محدودیت های تامین قطعه نیز سبب شده جست وجوهای جدی کم شود.
آردی؛ خودرو بینابینی بی رونق آردی با ۱۹٬۳۰۰ جست وجوی ماهانه هنوز بین خودرو های پایین جدول است اما وضعیت بهتری نسبت به پیکان و زانتیا دارد. بیشتر جست وجوهای آردی درباره ی قطعات یدکی مثل «قیمت دیسک و صفحه آردی»، «قیمت سرسیلندر آردی» و «لوازم یدکی آردی» است. اما جست وجوهای مربوط به خرید و فروش مثل «فروش آردی» یا «خرید پژو آردی اقساطی» با افت شدید تا صددرصدی روبه رو شده اند. همین طور جست وجوهای مربوط به قطعات بدنه یا فروشگاه های قطعه نیز به شدت کم شده اند. این شرایط نشان میدهد که آردی هنوز در خیابان ها هست اما بازار رسمی خرید و فروش و قطعه فروشی برای آن تقریباً مرده است و تنها تعمیرکاران سنتی و بازارهای محلی سراغ آن می روند.
روآ؛ خاکستری بی هویت روآ با ۷۳٬۵۰۰ جست وجوی ماهانه از بقیه خودرو های این دسته بیشتر است اما روند جست وجوها نزولی و منفی است. بیشتر جست وجوهای روآ به قطعات یدکی مانند «قیمت کویل آردی» یا «لوازم یدکی روآ» مربوط می شود. در مقابل، جست وجوهای مربوط به خرید و فروش کاهش قابل توجهی داشته اند. روآ هیچ گاه نتوانست جایگاه ویژه ای در بازار یا ذهن مشتریان پیدا کند؛ نه نوستالژی دارد و نه نوآوری خاصی برای جذب توجه.
ساندرو؛ ستاره نوظهور بازار ساندرو با ۲۸۵٬۴۰۰ جست وجوی ماهانه در صدر محبوب ترین خودرو های ایرانی قرار دارد. جست وجوهای آن تلفیقی از خرید، فروش، قیمت و قطعات یدکی است و بازار فعال آن نشان میدهد که بازهم مورد توجه خریداران و تعمیرکاران است. این خودرو حتّی پس از توقف تولید به علت اثبات کیفیت و دوام توانسته است که در بازار خودرو ایران جاخوش کند و تعدادی از خریداران باتمام ضعف های امکاناتی این خودرو بدنبال خرید آن باشند.
جذابی که کم کم به فراموشی می رود پیکان دیگر فقط یک خودروی خاطره ساز نیست؛ حالا تو صف طولانی فراموش شده ها جا خوش کرده؛ آنهائیکه رفته رفته از بازار خرید و فروش و حتی جست وجوی آنلاین محو می شوند. زانتیا، آردی و روآ هم یا دارند کم کم از یادها می روند یا در سایه ی خاکستری بی اهمیتی گرفتار شده اند. اما در مقابل، خودرو های جدید مثل ساندرو با حضور پررنگ و فعال در فضای مجازی، هنوز توانسته اند دل ها و توجه ها را زنده نگه دارند.
نگاه نهایی: مرگ های آرام در خیابان، زندگی های پرجست وجو در گوگل داده های جست وجوی گوگل تصویری واضح اما تلخ از سرنوشت برخی خودرو های ایرانی ترسیم می کند. خودروهایی مثل پیکان و زانتیا، که زمانی یا نماد خیابان های ایران بودند یا پرستیژ خیابان ولی عصر، حالا به حاشیه رانده شده اند؛ آن هم نه فقط از خیابان ها، بلکه از حافظه ی کاربران ایرانی در فضای آنلاین. جست وجوهای مربوط به خرید، فروش، مزایده یا حتی قطعات یدکی این خودرو ها افتی قابل توجه داشته اند. در یک نگاه مقایسه ای، آردی و روآ هم وضعیتی مشابه دارند: نه نوستالژیک اند مثل پیکان، نه خاص و نایاب مثل زانتیا. آنها تنها «هستند»؛ بدون علاقه عمومی، بدون تقاضای جدی، و بدون این که حتی یک مزایده یا فروش اقساطی موجب خیز باردیگر شان در جست وجو شود.
تنها کاربرد فعلی این خودرو ها در فضای جست وجو محدود شده به قطعات یدکی و اطلاعات فنی برای تعمیر و نگه داری، بازاری سرد، بی رشد و بدون پویایی. اگر سرچ ها را نشانه ای از زندگی بدانیم، این خودرو ها بیشتر نفس می کشند تا واقعا زندگی کنند.
در مقابل، خودروهایی مثل ساندرو، تارا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ بازهم در بالای جدول ها می درخشند. این خودرو ها بواسطه ی طراحی جدیدتر، حضور مداوم در تبلیغات، تولید پیوسته و فعالیت در بازار خرید و فروش دست دوم، سهم بالایی از جست وجوها را به خود اختصاص داده اند. پس اگر پیکان، زانتیا، آردی و روآ را خودرو های «در آستانه فراموشی» بدانیم، باید ۲۰۶ و ۲۰۷ را بازهم «پادشاهان خیابان» و «پادشاهان گوگل» خطاب کرد. خودروهایی که نه فقط در کوچه و خیابان، بلکه در ذهن و جیب کاربران هم هنوز حرفی برای گفتن دارند.


1404/05/15
11:07:30
5.0 / 5
24
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , كیفیت , گوگل
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

انجمن پارسیان Parsian Forum