به میزان ۱۵ درصد؛

گرمایش جهانی رعد و برق را كم می كند

گرمایش جهانی رعد و برق را كم می كند

انجمن پارسیان: تحقیقات جدید نشان داده است با ادامه روند گرمایش جهانی، بروز رعد و برق در سراسر جهان ۱۵ درصد می كاهد.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از میل آنلاین، تحقیقات جدید نشان داده است گرمایش جهانی یكی از قدرتمندترین پدیده های طبیعت را محدود كند. در همین راستا دانشمندان معتقدند این رویداد احتمال رعد و برق در آینده را می كاهد.
افزایش گازهای گلخانه ای تاثیر قابل توجهی روی بادهای طوفانی دارد. در بدترین سناریو، تغییرات آب وهوایی سبب می گردد دمای جهان تا ۲۱۰۰ میلادی ۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد. محققان با روشی جدید تخمین زده اند در چنین شرایطی احتمال وقوع رعد و برق ناشی از بادهای طوفانی ۱۵ درصد كاسته می شود.
در یك رعد و برق ممكن است میلیاردها ولت الكتریسیته آسمان را روشن كند. محاسبات معمول برای نحوه به وجود آمدن این رویداد طبیعی برپایه ارتفاع ابرها انجام می گردد. اما در روش جدید، محققان دانشگاه های ادینبورگ، لیدز و لانكستر محاسبات را با عنایت به حركت ذرات ریز یخ در ابرها انجام دادند. در ذرات یخ نوعی شارژ الكتریكی به وجود می آید كه طی طوفان ها خالی می گردد و همین امر به رعد وبرق و تندباد منجر می گردد.
تحقیقات جدید نشان داده است افزایش دمای زمین سبب می گردد كریستال های یخ دیرتر تشكیل شوند. البته این یافته ها با نتایج مطالعات پیشین در تضاد است. پژوهش های قبلی نشان داده بود تغییرات آب و هوایی احتمال بروز تندبادهایی این چنینی را می افزاید.
دانشمندان تخمین می زنند سالانه در سراسر جهان ۱.۴ میلیون رعد و برق اتفاق می افتد. به عبارت دیگر روزانه ۴ میلیون رعد و برق در آسمان پدید می آید. كاهش رعد وبرق به كاهش آتش سوزی در طبیعت و خسارت به ساختمان و خطوط برق منجر می گردد.
همچنین محققان معتقدند كاهش رعد و برق تاثیر قابل توجهی روی مناطق استوایی خواهد داشت. در این مناطق طوفان های متعددی اتفاق می افتد.


1396/11/25
12:50:34
5.0 / 5
5336
تگهای خبر: محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
انجمن پارسیان Parsian Forum