ساخت سنسور یك بار مصرف با دستمال كاغذی

ساخت سنسور یك بار مصرف با دستمال كاغذی

انجمن پارسیان: تهران- محققان دانشگاه واشنگتن، دستمال كاغذی را به یك سنسور پوشیدنی یك بار مصرف تبدیل كردند كه قادر است ضربان قلب، پلك زدن و سایر حركات انسان را تشخیص دهد.


به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از ساینس دیلی، این حسگرها سبك، انعطاف پذیر و ارزان قیمت بوده و در حوزه های مختلف ازجمله سلامت، سرگرمی و صنایع رباتیك كاربرد دارند.
محققان برای ساخت این حسگرها، دستمال كاغذی را در آب حاوی نانوتیوب های كربنی قرار می دهند. این نانوتیوب های كربنی دارای خاصیت رسانش الكتریكی هستند. هر قطعه از دستمال كاغذی دارای فیبرهای عمودی و افقی است و در نتیجه زمانی كه دستمال پاره می گردد با بررسی راستای پاره شدن فیبرها می توان فهمید كه چه اتفاقی رخ داده است.
محققان با استفاده از این عملكرد توانستند یك سنسور بسازند؛ این سنسور می تواند ضربان قلب، فشار انگشتان، حركت انگشتان، حركات كره چشم و سایر اندام های بدن را حس كند.
یكی از كاربردهای این سنسور نظارت بر نحوه حركت كره چشم اشخاص و ارزیابی عملكرد مغز آنها است. همینطور این سنسور قادر است بر نحوه راه رفتن كودكان استثنایی در منزل نظارت كرده و زمان رجوع به پزشك را مشخص نماید.
در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا كارآیی این سنسور را بهبود بخشند و كاربردهای تجاری مناسبی برای آن بیابند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials Technologies انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1834
مترجم: سپیده كاشانی** انتشار: ناهید شفیعی


1396/11/27
16:51:08
5.0 / 5
4746
تگهای خبر: علم , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
انجمن پارسیان Parsian Forum