گزارش عملكرد شورای علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۶ منتشر گردید

گزارش عملكرد شورای علوم تحقیقات و فناوری در سال ۹۶ منتشر گردید

انجمن پارسیان: گزارش عملكرد شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری(عتف) در سال ۹۶ اعلام گردید كه براین اساس طی یك سال قبل كمیسیون های دائمی این شورا ۱۳ جلسه داشته اند.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی عتف بعنوان نهاد فرابخشی سیاستگذار علوم، تحقیقات و فناوری كشور بر مبنای ماده ۹۹ قانون برنامه سوم توسعه و مواد سه و چهار قانون تشكیل وزارت علوم (مصوب مرداد ۱۳۸۳) تاسیس شد و نخستین جلسه خویش را در روز ۱۳ اسفندماه سال ۸۳ به ریاست رئیس جمهور وقت تشكیل داد.
در این شورا هفت وزیر، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانك مركزی، فرهنگستان علوم، نمایندگان روسای دانشگاه ها، انجمن های علمی و تعدادی از صاحب نظران بخش های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم محول شده است.
شورای عالی عتف با ریاست رئیس جمهور یا معاون اول وی از آغاز فعالیت تا آخر شهریور ماه ۹۶ تعداد ۲۱ جلسه داشته است كه جلسه بیست و یكم آن در تاریخ ۳۰ خردادماه سال ۹۶ در دولت یازدهم برگزار گردید.
كمیسیون دائم شورای عالی عتف در سال ۹۶ در مجموع ۱۳ جلسه تشكیل داده است.
استقلال دبیرخانه شورای عالی عتف
همچنین استقلال دبیرخانه عتف بعد از پیگیری های مداوم و استقرار دبیرخانه شورای عالی عتف در ساختمان مستقل یكی دیگر از دستاوردهای این نهاد در سال ۹۶ است.
دبیرخانه شورای عالی عتف از سال ۱۳۸۳ در ساختمان وزارت علوم مستقر بود اما از سال ۸۹ به مركز تحقیقات سیاست علمی كشور انتقال یافت و در سال ۹۶ بعد از پیگیری های مداوم دبیرخانه برای تخصیص ساختمان مستقل، طی تفاهم نامه ای با پژوهشگاه مواد و انرژی، دبیرخانه شورا به ساختمان مركزی این پژوهشگاه انتقال یافت.
وحید احمدی معاون سابق پژوهشی و فناوری وزارت علوم از جلسه ۱۵۴ تا جلسه ۱۶۲ ریاست این شورا را برعهده داشت و بعد از انتخاب مسعود برومند بعنوان معاون پژوهشی وزارت علوم در دولت دوازدهم وی با حكم ریاست جمهوری به دبیركلی شورای عالی عتف منصوب گردید.
كمیسیون های تخصصی عتف در ۶ ماهه اول سال ۹۶
كمیسیون های تخصصی شورای عالی عتف هم در ۶ ماهه اول سال قبل چهار جلسه را برگزار كرده اند.
بر اساس گزارش تفصیلی دبیرخانه از این جلسات بررسی طرح های كلان ملی در رابطه با هر كمیسیون، بررسی شرح تفصیلی وظایف و اختیارات تخصصی انرژی، طرح نیازهای متخصصان اعضای كمیسیون، بررسی گزارش مطالعه موردی، عرضه گزارش های موردی نمایندگان سازمان های مرتبط در جلسات كمیسیون، تدوین اسناد بالادستی مرتبط مانند تدوین سند علم، فناوری، نوآوری و دانش بنیان حوزه كشاورزی و بررسی گزارش از فعالیت ها و اقدامات دستگاه های اجرایی عضو كمیسیون در مورد سیاست های كلی علم و فناوری ابلاغی رهبری ازجمله مهمترین فعالیت های انجام شده بود.
همچنین كمیسیون تخصصی دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی پركارترین كمیسیون با برگزاری ۶ جلسه طی ۶ ماه و كمیسیون تخصصی سلامت، امنیت غذایی و رفاه اجتماعی با برگزاری ۲ جلسه كم كارترین كمیسیون ها بشمار می روند.

1397/01/11
15:11:36
5.0 / 5
4530
تگهای خبر: پژوهشگاه , تحقیقات , دبیرخانه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum