نمایشگاه الكامپ 24 و نوسانات ارز

نمایشگاه الكامپ 24 و نوسانات ارز

انجمن پارسیان: تهران- الكامپ 24 امروز به كار خود آخر می دهد، نمایشگاهی بین المللی كه امسال بی نصیب از نوسانات ارزی نماند و با افت نسبی حضور شركت ها و سطح عرضه دستاوردهای بخش سخت افزاری همراه شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، نمایشگاه الكامپ 24 (الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیك) كه 6 مرداد با شعار اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی در 18 سالن به مساحت حدود 27 هزار متر مربع در محل دائم نمایشگاه بین المللی تهران شروع به كار كرد، بخش های مختلفی همچون بازی های كامپیوتری، استارتاپ ها و شركت های سخت افزاری را شامل می گردد.
در حالی كه برخی بخش های نمایشگاه مانند استارتاپ ها امسال با درخشش بهتری به روی علاقمندان باز است، بخش سخت افزاری متاثر از نوسانات ارزی با دشواری هایی روبرو بوده و به قول برخی كارشناسان افت داشت.
مهدی حیدری مدیر اجرایی این نمایشگاه به تازگی در یك نشست خبری اظهار داشته بود: شركت های سخت افزاری بعد از نوسان های ارزی با مشكلات متعددی روبرو شدند و همین مبحث انگیزه حضور در نمایشگاه امسال را از آنان گرفت.
محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی كامپیوتری هم در آیین گشایش الكامپ امسال تصریح كرد: هرچند نمایشگاه الكامپ افت و خیزهایی را تجربه كرده؛ در الكامپ 21 تا 24 شاهد خیزش توسعه فناوری اطلاعات و مشاركت مردم در این حوزه بودیم كه می توان اثر آن را بر زندگی شهروندان دید.
جمشید جم عضو شورای مركزی سازمان نظام صنفی كامپیوتری كشور هم درباره الكامپ امسال به خبرنگار ایرنا اظهار داشته بود: الكامپ امسال به علت تحریم ها و نوسان های ارزی و تاثیر از سایر بازارها از كیفیت در حد عالی قرار ندارد.
یكی از داوران بخش الكامپ پیچ (رقابت سه دقیقه ای گروه های استارتاپی) هم در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه امسال از نظر سخت افزاری افت شدیدی نسبت به سال قبل داشته است.
مرتضی دانش با اشاره به نوسانات ارزی اضافه كرد: به علت مساله دلار و افزایش قیمت ها گروه هایی كه برای عرضه محصولات سخت افزاری در نمایشگاه حاضر هستند، كالاهای بسیار متفاوت و جدید ندارند و آنها هم كه كالایی دارند، قیمتی برای فروش نمی دهند.
وی در مورد بخش استارتاپ ها هم تصریح كرد: در این بخش هم كپی كاری زیاد است ولی هنوز جای امیدواری وجود دارد؛ چونكه همین فضا و برگزاری نمایشگاه اجازه می دهد افرادی كه ایده ای دارند وارد رقابت شوند.

***استارتاپ ها باید فضاهای خالی را شناسایی كنند
مدیر مركز نواوری طرفه نگار با عرضه تعریفی از استارتاپ ها اظهار داشت: استارتاپ ها تجارت های مقیاس پذیر و تكرار پذیر هستند؛ تكرار پذیر یعنی اینكه قابل عرضه به بازارهای مختلف هدف، ادم ها و مدلهای متفاوت باشد و مقیاس پذیر به این معنا كه قابلیت عرضه در سطوح مختلف شهر، شهرستان و كشور را داشته باشند و باید با استفاده از راهبرد بازارها را به هم وصل كند به جای این كه یك گروه همه كارها را خود انجام دهد.
وی در مورد ضعف ها در فضای استارتاپی در ایران توضیح داد: استارتاپ ها به صورت كپی كاری عمل می كنند؛ به علت اینكه استارتاپ ها در همه بخش ها به سمت هایی هدایت می شوند كه بی نتیجه است؛ در صورتی كه باید فضاهای خالی در كسب و كار را شناسایی كرده و این تجربیات را بیشتر به اشتراك بگذارند.
دانش اضافه كرد: متاسفانه امروز همه كسانی كه می خواهند كار كنند چند الگوی ثابت را مد نظر قرار می دهند، با اینكه فضای خالی زیادی داریم كه كسی روی آن كار نمی كند.

***ضرورت ورود شركت های سرمایه گذار خطرپذیر به فضای استارتاپی
عضو هیات مدیره شركت طرفه نگار با اشاره به جای خالی شركت هایی كه سرمایه گذاری خطرپذیر كنند، افزود: این شركت ها سابقه كار و بازار دارند و می توانند برای توسعه شركت خود از استارتاپ ها استفاده كنند.
وی افزود: بعضی شركت های بزرگ و تولیدی هستند كه ایده های زیادی دارند اما كسی نیست این ایده ها را اجرا نماید. اینها باید بیشتر پا در فضای زیست بوم نوآوری ایران بگذارند، به جای صندوق های خطرپذیر كه اگر این شركت ها وارد عرصه استارتاپی شوند می دانند روی بازاری دست گذشته اند كه مشتری دارد.

***استارتاپ ها مساله را درست تعریف كنند
دانش یكی از اشكالات استارتاپ ها را آگاه نبودن از تولید ارزش پیشنهادی دانست و اضافه كرد: استارتاپ های ما مساله را درست تعریف و انتخاب نمی كنند، ازاین رو بطور قطع راهكار هم راهكار خوبی نیست و بازار اقبالی برای موفقیت این تیم ها نشان نمی دهد.
وی تصریح كرد: پشتیبانی از این فضاها لازم است ولی باید مسیر درست عرضه داده شود، افرادی باید مانند مربی در كنار استارتاپ ها باشند. در این زمینه خلا داریم، در بعضی موارد مربی هایی در كنار استارتاپ ها هستند كه تجربیات دانشگاهی دارند ولی تجربیات كسب و كار ندارند.
وی در مورد اینكه آیا امكان وارد شدن استارتاپ ها به فضاهای تولیدی هم هست، توضیح داد: این امر ممكن هست ولی باید حمایت ها افزایش یابد.
«برای نمونه شتابدهنده های ما بیشتر نرم افزاری هستند و معمولا مبالغ كمی را در اختیار استارتاپ ها می گذارند و در نهایت استارتاپی در حوزه خدمات می تواند تولید شود ولی در حوزه سلامت یا نانو به هزینه های زیادی نیاز دارد».
دانش اظهار داشت: البته گرایش اصلی در دنیا هم ابتدا نرم افزار و بعد اینترنت است، ازاین رو تا حدی طبیعی است ولی اگر حوزه های خالی را درست شناسایی كرده و مراكز سرمایه گذاری و شتاب دهی را درست هدف گذاری و به سمت بازارهای جدید هدایت نماییم می توانیم وارد بازارهای جدید شویم و فقط در بخش خدمات فعال نباشیم.
نمایشگاه الكامپ رویدادی در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الكترونیك و كامپیوتر است كه همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندركاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقمندان شده و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاكره در اختیار شركت كنندگان قرار می گیرد.
علمی**9157*2017


1397/05/11
16:24:23
5.0 / 5
4817
تگهای خبر: استارتاپ , الكترونیك , توسعه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
انجمن پارسیان Parsian Forum