شبكه های اجتماعی كودك و نوجوان و مقابله با تهدید فضای مجازی

شبكه های اجتماعی كودك و نوجوان و مقابله با تهدید فضای مجازی

انجمن پارسیان: فضای مجازی یك محیط ناشناخته است؛ همانطور كه كودكان را در مكان های ناشناخته رها نمی نماییم، نباید از حضورشان در فضای مجازی باز بی تفاوت بگذریم. احداث پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی ویژه كودكان شاید راهی برای امنیت آنها در فضای مجازی باشد.


حضور و فعالیت در فضای مجازی كه فضایی سرشار از فرصت و تهدید است، امروزه طیف كودك و نوجوان را هم در بر گرفته و انواع دغدغه ها را همچون در زمینه حفظ سلامت جسم و روح و باز امنیت آنها برای والدین و مسئولان به وجود آورده است.
افزون بر لزوم آموزش بایسته های حضور در فضای مجازی، كارشناسان احداث محیط امن و تخصصی را كه در ان كودكان و نوجوانان بتوانند ضمن استفاده از یك فضای امن، از فناوری و ارتباطات لذت ببرند و به محتوای دسته بندی شده دسترسی داشته باشند، لازم می دانند.

**كودكان، نوجوانان و امنیت ارتباط
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتازگی به نكته ای مهم اشاره نمود و نوشت: «تا امروز حدود 1.5 میلیون كودك و نوجوان به زیست بوم «كودك و اینترنت» پیوسته اند و تا احداث شرایط مناسب فاصله داریم. باید بپذیریم شبكه های اجتماعی به دلایل بسیاری مناسب برای كودكان نیستند و زیست بوم خاص خودرا طلب می كنند و همین مسئله نیازمند آگاهی بیشتر است.»
دغدغه فعالان اكوسیستم استارتاپی و شبكه های مجازی باز همین است كه بتوانند برای این طیف كه هر روز به تعداد آن افزوده می شود، بستری مناسب در نظر گرفته شود.
دكتر مهدی انجیدنی یك فعال و كارشناس شبكه های مجازی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به لزوم راه اندازی شبكه های اجتماعی كودك و نوجوان گفت: این امر ابعاد متفاوت و بسیار مهمی دارد. بُعد اولی كه باید به آن اشاره كنم، ارتباطات كودكان و نوجوان است كه باید به شكل هوشمندانه ای برقرار و زیرساخت های آن مهیا شود.
او در ادامه اضافه كرد: كودكان و نوجوانان در محل های آموزشی، خانوادگی، تحصیلی و دوستانه خود با دیگران ارتباط برقرار می كنند. برای برقراری ارتباط نیاز به رد و بدل كردن شماره تماس است. این كار برای كودك و نوجوانانی كار سختی است و به همین جهت باید سامانه ای وجود داشته باشد كه به شكل هوشمندانه و امن این ارتباط را برقرار كند.

**خدمات تخصصی
او درباب بُعد دوم لزوم احداث پیام رسان های مخصوص كودك و نوجوان اظهار داشت: سوژه بعدی فراهم آوردن خدمات تخصصی حوزه كودكان است. با عنایت به این كه معمولا كودكان دسترسی راحتی به نصب نرم افزار و سرچ كردن در اینترنت ندارند، جست و جوی خدمات مورد نیاز در فضای مجازی برای آنها دشوار است و افزون بر آن، چه بسا حین این عملیات به محتوای نامناسب هم برخورد كنند.
وی با تاكید بر نیاز كودكان و نوجوانان به فضای امن برای فعالیت در زمینه سرگرمی و یا آموزش، تصریح كرد: در یك شبكه اجتماعی یا پیام رسان عمومی، كانال های مختلفی مشغول فعالیت هستند كه از نظر محتوایی اصلا مناسب رده بندی سنی كودك و یا نوجوان نیستند؛ مانند اخبار حوادث، تصاویر دلخراش یك حادثه و تصادف.

** رده بندی و سهولت دسترسی
به گفته انجیدنی، هم اكنون دسترسی سختی برای ارزش افزوده منحصر به كودكان وجود دارد. به صورت مثال پیدا كردن یك مجموعه زبان آموز مخصوص كودك حتی برای والدین دشوار است، چه برسد به كودكان. بنا بر این مهم می باشد كه برای كودكان بستری احداث شود كه بتوانند با بازگشت به آن نیازهایشان را برطرف كنند، بدون این كه والدین نگران دسترسی فرزندان خود به محتوای نامناسب باشند. در این بستر سه دسته مخاطب داریم، كودك، نوجوان و جوان كه محتوا را بر همین مبنا دسته بندی كرده ایم.
وی همین طور اظهار داشت: ارتباطات كودكان و نوجوانان، رده بندی محتوای مناسب برمبنای سن و سهولت دسترسی به محتوای سالم و مفید، از مهم ترین لزوم های احداث و فغالیت پیام رسان های مخصوص كودك و نوجوان هستند كه در قوانین اتحادیه اروپا باز به آن اشاره شده است. این اتحادیه چند سال است كه به شدت در این زمینه تلاش می كند و پروژه هایی مانند فیس بوك كیدز و مسنجر كیدز همچون مواردی است كه پیرو قوانین جدید اتحادیه اروپا شكل گرفته است.

**كمك به شكوفایی كودكان
این كارشناس نكته دیگری را متذكر شد كه می توان از آن بعنوان چهارمین لزوم احداث پیام رسان مخصوص كودك یاد كرد: شكوفایی توان كودكان در تولید محتوا یكی از مواردی است كه می تواند در بستر پیام رسان ها احداث شود و این شكوفایی هم اكنون و آینده دنیای وب مورد نیاز است. دانشمندان امروز اعتقاد دارند دنیای آینده فناوری اطلاعات بر محور زیرساخت های محتوایی می چرخد. زمانی كه كودكان پیام رسان مخصوص خودرا داشته باشند، می توانند در زمینه تولید محتوا فعال شوند. این كار به شكوفایی استعدادهای هنری كودكان كمك شایانی می كند و حتی می تواند در آینده شغلی شان باز نقش مهمی ایفا كند.

**محتوای مناسب
انجیدنی كه مدیریت یك پیام رسان را به عهده دارد، اشاره كرد: یكی از مسائل مهمی كه در حوزه لزوم احداث شبكه اجتماعی و پیام رسان برای كودكان احساس می شود، محتوای مناسب برای آنهاست. در این مدت در خلال مصاحبه هایی كه وزارت ارتباطات و سایر دوستان داشته اند، بارها تاكید شده كه ما به تولید محتوای حوزه كودك نیاز داریم و باید زیرساخت برای آسان تر شدن تولید و نشر محتوای كودك مهیا شود.
وی افزود: ما در مجموعه خود كوشیدیم پروژه «مداد» را برای احداث بستری مناسب برای كودكان تعریف نماییم تا بتوانند به تمام نیازهایشان كه توسط خدمات دهندگان مختلف نمایش شده است، به صورت یك جا دسترسی پیدا كنند.
«برای شروع این پروژه چند فاز مطالعاتی در مورد چگونگی شرایط حضور كودكان در فضای مجازی داشتیم. در نهایت هم به این نتیجه رسیدیم كه باید به سمت تولید یك محصول تخصصی برای كودكان قدم برداریم. ایده اولیه پیام رسان مداد با همین احساس نیاز شكل گرفت و فرآیند تولید این پروژه شروع شد. فاز اجرایی این پروژه حدود یك سال و نیم قبل شروع شد، مدتی باز درگیر فاز تحقیقاتی و مطالعاتی آن بودیم و بزودی این پروژه با امكانات اولیه در دسترس كاربران قرار می گیرد و منتشر می شود».
وی اضافه كرد: این پلت فرم برای كسانی كه می خواهند محتوای كودك تولید كنند، زیرساخت یك بازار كار بسیار بزرگ را به وجود می آورد. از این طریق، فضایی احداث میگردد تا كاربران بتوانند در خانه با موبایل هم قصه ضبط كنند و آنرا به كودكان عرضه كنند، و یا شركت هایی كه محتوای تخصصی در حوزه كودك تولید می كنند با استفاده از این زیرساخت محتوای خاص تولید و از این طریق كسب درآمد كنند.
انجیدنی درباره محتوای این پیام رسان تصریح كرد: پس از عرضه نسخه اولیه، به مرور فازهای بعدی آن باز راه اندازی خواهد شد؛ در نظر داریم در كنار امكاناتی كه این پیام رسان برای ارتباطات كودكان دارد، محتوای آموزشی، محتوای درسی و موارد بسیار متنوعی برای كودكان فراهم نماییم. این خدمات روز به روز، به كمك شركای تجاری گسترش پیدا خواهند كرد تا محتوای مورد نیاز كودكان در فضای مجازی نمایش شود.
وی اضافه كرد: خدماتی مانند آزمون های هوش كه می تواند در حوزه كودكان مفید باشد از راه پلت فرم یا زیرساخت ربات های نرم افزاری، توسط پیام رسان برای كودكان فراهم میگردد. بزودی یك مسابقه در حوزه تولید محتوا و خدمات حوزه كودك خواهیم داشت كه زیر مجموعه مسابقه سالیانه تاپ كودرز برگزار می گردد.
علمی*م.ش*2017


1397/10/22
14:58:18
5.0 / 5
4790
تگهای خبر: آموزش , استارتاپ , اینترنت , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum