آب بندی اصولی خودرو

آب بندی اصولی خودرو

به گزارش انجمن پارسیان، بعد از خرید ماشین صفر کیلومتر باید فرآیند آب بندی با دقت صورت گیرد تا عمر خودرو افزایش یابد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، آب بندی فرآیندی است که در آن قطعات متحرک موتور همچون پیستون، رینگ، سوپاپ و یاتاقان کم کم با یکدیگر هم تراز و صیقلی می شوند
. در کارخانه، این قطعات با تلورانس های میکرومتری ساخته می شوند، اما سطح آنها هنوز زبر است. رانندگی ملایم در کیلومترهای اولیه، سبب می شود:
رینگ های پیستون به دیواره سیلندر بنشینند. سوپاپ ها در جایگاه خود و با قطعات دیگر هماهنگ شوند. روغن به تمام نقاط نفوذ کند و لایه محافظ بسازد. حرارت موتور به صورت یکنواخت توزیع شود. به لحاظ عددی، منابع معتبر سفارش می کنند که این دوره معمولا تا مسافتی حدود 800 تا 1600 کیلومتر ادامه یابد. برای مثال، در راهنمای شرکت کیا آمده که در هزار کیلومتر اول رانندگی با خودرو شرایط ویژه ای باید رعایت شود. همینطور شرکت آئودی برای برخی مدلها دوره 1500 کیلومتر و حتی برخی خودرو های برقی تا 3000 کیلومتر را پیشنهاد داده است.
مراحل و شرایط آب بندی ماشین صفر در ادامه، مراحل آب بندی را مرحله به مرحله شرح می دهیم، طوری که بتوانید از همان شروع خودرو را به نحو مناسبی راه اندازی کنید.
مرحله ۱: آماده سازی اولیه اطمینان حاصل کنید که سطح روغن موتور، خنک کننده، روغن گیربکس و سایر سیالات در حد مناسب هستند.
تایرها را بررسی کنید. فشار باد تایرها مطابق دفترچه باشد و اگر تایرها کاملا نو هستند، سطح آج آنها احتیاج به چند صد کیلومتر کارکرد دارد تا حداکثر چسبندگی را پیدا کند.
سفارش می شود که اولین باری که خودرو را حرکت می دهید، با سرعت ملایم و بدون بار زیاد (تعداد زیاد سرنشین، بار سنگین، یدک کشی) این کار را انجام دهید.
مرحله ۲: رانندگی ملایم در فاصله اولیه در کارکرد اولیه 1000 تا 1500 کیلومتر از بالا بردن دور موتور تا محدوده قرمز، شتاب ناگهانی، یدک کشی یا بار سنگین خودداری کنید.
از ثابت نگه داشتن سرعت در طولانی مدت خودداری کنید. سفارش شده است که بار موتور و سرعت را به صورت دوره ای تغییر دهید تا اجزای موتور و گیربکس به حالت بهینه برسند.

ترمزها و تعلیق هم در این دوره نیاز دارند در کنار یکدیگر بنشینند؛ یعنی از ترمز شدید و ناگهانی پرهیز شود تا لنت و دیسک به درستی باهم هماهنگ شوند.
مرحله ۳: افزایش تدریجی فشار به خودرو بعد از پیمودن مسافت اولیه و اطمینان از عملکرد مناسب، میتوان کم کم شرایط رانندگی را کمی سخت تر کرد بگونه ای که شتاب گیری کمی بیشتر، بار متوسط، سرعت های بزرگراهی و بالا رعایت شود هرچند نباید دور موتور بیش از اندازه بالا رود.
این مرحله به موتور و گیربکس اجازه می دهد با شرایط واقعی کار هماهنگ شوند و کارآمدی بلند مدت بهبود یابد.
مرحله ۴: سرویس اولیه بعد از دوره آب بندی خیلی از منابع سفارش می کنند بعد از انتهای دوره آب بندی یک بررسی سرویس انجام گیرد که شامل بررسی و تعویض روغن موتور، فیلترها، وضعیت ترمزها، تایرها و سایر موارد در صورت ضرورت است. این سرویس بعنوان نقطه شروع رسمی دوره عمر خودرو درنظر گرفته می شود.
نکات ضروری برای آب بندی ماشین صفر در ادامه به نکات مهمی می پردازیم که هر مالک خودروی صفر باید رعایت کند تا از مزایای آب بندی به درستی بهره ببرد و ریسک های احتمالی را کم کند.
مطالعهٔ دفترچه راهنما هر خودروساز امکان دارد سفارش های خاصی برای مدل یا موتور محصول خود داشته باشد؛ بدین سبب نخستین و مهم ترین گام، مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و رعایت سفارش های آن است.
پرهیز از دور موتور بالا و شتاب ناگهانی شتاب شدید یا دور بالای موتور در دوره آب بندی می تواند سبب سایش زودرس، خروج قطعات از حالت هماهنگ و کاهش عمر موتور شود. به عنوان نمونه، سفارش شده در 1000 کیلومتر اول استفاده از خودرو، دور موتور زیر 4 هزار دور در دقیقه نگه داشته شود.
تنوع سرعت و بار موتور رانندگی با سرعت ثابت برای مدت طولانی سبب می شود برخی اجزا با یکدیگر هماهنگ نشوند. بهتر است سرعت ها متفاوت باشند، شتاب و ترمز ملایم داشته باشید، از رانندگی کاملا یکنواخت اجتناب کنید.
اجتناب از حمل بار زیاد و یدک کشی در دوره آب بندی خودروسازان سفارش می کنند که در دوره اولیه خودرو را با بار سبک، بدون یدک کشی یا حمل بار زیاد استفاده کنید تا فشار کمتری بر موتور و سیستم تعلیق وارد شود.

ترمز ملایم و تایر جدید تایرها و ترمزها هم احتیاج به زمان دارند تا عملکرد بهینه پیدا کنند؛ ترمز ناگهانی یا تایر تازه در زمان شروع استفاده از خودروی صفرکیلومتر مناسب نمی باشد.
نصب تجهیزات و افزودنی ها بعد از دوره آب بندی اگر قصد دارید خودرو را تیونینگ کرده و برخی قطعات را ارتقا دهید بهتر است این کار را پس از انتهای دوره آب بندی انجام دهید تا اجزا اصلی ماشین کارکرد طبیعی خویش را پیدا کرده باشند.
رعایت سرویس اولیه و تعویض روغن در زمان مناسب برخی کارشناسان بیان می کنند که با وجود کاهش دوره سفارش شده، بررسی اولیه روغن موتور و سرویس اولیه بعد از حدود 1500 کیلومتر یا بیشتر می تواند مفید باشد.
حفظ سبک رانندگی ملایم در دوره آب بندی توجه به محدودیت ها، احتیاط بیشتر، اجتناب از فشار زیاد بر موتور و... همه این ها سبب می شود که عمر مفید خودرو افزایش و استهلاک اولیه کم شود.


منبع:

1404/08/20
10:45:16
5.0 / 5
34
تگهای خبر: آنلاین , اطمینان , سیستم , شركت
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

انجمن پارسیان Parsian Forum