برای كاهش پرخاشگری دركودكان؛
بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور طراحی شد
به گزارش انجمن پارسیان بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای كاهش پرخاشگری در كودكان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی طراحی شد.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مهر، دكتر امید شكری مجری طرح «طراحی و اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای كاهش پرخاشگری دركودكان» اظهار داشت: بر مبنای نتایج حاصل از این طرح مطالعاتی، استفاده از رویكرد نظام های چندگانه در تنظیم برنامه های مداخله ای از مرزهای خانه به مدرسه سبب تسهیل دسترسی به راهبردهایی مانند توجه و تشویق دانش آموزان، تقویت رفتارهای مناسب، جلوگیری از رفتارهای مخرب، ایجاد محیط های اجتماعی مثبت برای همه فراگیران و آموزش مهارت های حل مساله اجتماعی در كلاس های درس، از راه نقش آفرینی نظام آموزش رسمی و معلم خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه كرد: بر مبنای نتایج این پژوهش، بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور از راه تحمل پذیری و تعدیل رخدادهای منفی در بافت تعامل با دیگران، حفظ خودانگاره مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت بخش با دیگران، در تحقق ایده ایمن سازی و مصونیت روانی یادگیرندگان به صورت تجربی مؤثر واقع می شود.
وی اظهار داشت: هر گونه كوشش برای افزایش تاب آوری فراگیران نیازمند آن است كه آنها توانمندهای فردی خویش را بشناسند، منابع بیرونی را شناسایی و مورد استفاده كامل قرار دهند و مهارت های ارتباطی و توانایی حل مساله اجتماعی خویش را تقویت نمایند.
این محقق با بیان اینكه، مشاركت همسالان و احساس مسئولیت آنها در قبال كمك به یكدیگر روند یادگیری مهارت ها را تسریع می كند، اضافه كرد: همة فراگیران از توانایی لازم برای حل مشكلات خود برخوردار می باشند و آنها می توانند چاره هایی را هم به همسالان خود ارائه نمایند.
به گفته شكری با عنایت به كثرت برنامه های آموزش مهارت های اجتماعی برای كودكان و نوجوانان یكی دیگر از اولویت های پژوهشی با اهمیت در این قلمرو مطالعاتی با اطلاع از لزوم مقایسه اثربخشی برنامه آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور با دیگر مدلهای تئوریك مانند پروژه اثر سریع، برنامه پرورش مهارت ها، برنامه انباشت مهارت ها و برنامه خطاها در تفكر معنا می شود.
وی با اشاره به اینكه درتلاش های تحقیقاتی آتی لزوم بیشتر از پیش بازسازماندهی محتوای برنامه های آموزشی مداخله ای هم یك اولویت تعیین كننده تلقی می شود، تصریح كرد: آموزش چگونگی معرفی خود، شروع یك مكالمه و تعریف از همسالان، روش های مناسب و پسندیده پوزش طلبیدن از دیگری بعد از صدمه رساندن به او و آشنایی با شیوه های متقاعدكردن دیگران برای پذیرش دیدگاههای آنها، از دیگر مهارت های اجتماعی پایه با هدف بازآرایی محتوایی برنامه های آموزشی هستند.
وی افزود: علاوه بر این در راه كمك به تجهیز خزانة مهارتی یادگیرندگان كمك به آنها برای آشنایی با شیوه های مناسب بیان عواطف، آشنایی با روش های جایگزین پرخاشگری و اجتناب از واكنش های خصمانه كلامی و جسمانی و یا مكالمات منفی، مجهز كردن دانش آموزان به سازوكارهایی رویارویی با استرس و اضطراب متعاقب رویارویی با شكست، ملامت ها و طرد از سوی دیگران، و هم یادگیری مهارت های مواجهه فعالانه در موقعیت های اجتماعی، روش های هدف گزینی اجتماعی مناسب و در نهایت، تعیین علل مشكلات و اولویت بندی كردن مسائل از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
این محقق تصریح كرد: هر گونه بی توجهی به توانمندسازی كودكان بخصوص كودكانی كه استعداد نمایش گستره وسیعی از رفتارهای ناسازگارانه را در تعامل با همسالان خود نشان می دهند، زمینه را برای ظهور اشكال پیچیده تری از رفتارهای بزهكارانة در آینده فراهم خواهد نمود.
شكری با اشاره به اینكه مهارت های رابطه بین فردی مورد نیاز شامل عزت نفس و خودآگاهی فزونی یافته، مهارت های تفكر منطقی، واقع گرا، منعطف، خلاق، فعالانه و مثبت و همینطور هوش هیجانی- اجتماعی است، تصریح كرد: نتایج این طرح مطالعاتی نشان داده است كه راهبردهای تصریح كننده اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش مهارت های اجتماعی بر كاهش بدكاركردهای رفتاری هیجانی فراگیران شامل مشابهت محیط آموزش با تجارب واقعی كودك در محیط پیرامونی خود، هدف گزینی اجتماعی سازش یافته، دریافت تقویت های مثبت، یادگیری از همسالان تاثیر پذیر است و علاوه براین با تقویت تمایل به مشاركت بیشتر كودكان درفعالیت های كلاسی زمینه اثربخشی مداخله افزایش می یابد.
مجری این طرح پژوهشی تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی افزود: با توجّه به تبعات غیرقابل انكار عدم مهار و كنترل رفتارهای پرخاشگرانه كودكان در كوتاه مدّت و بلندمدّت و از دیگر سوی كوشش برای تحقّق بخشیدن به ایده ی مصونیّت روانشناختی كودكان از راه بسط خزانه مهارت های مقابله ای آنها در مواجهه با موقعیّت های مختلف، طرّاحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور با هدف مدیریّت پرخاشگری فعالانه ی كودكان از اهمیّت فراوانی برخوردار می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب