در مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی محقق شد؛

ارزیابی تنوع گیاه درمنه  در مناطق هیركانی ایران توسط محققان كشور

ارزیابی تنوع گیاه درمنه  در مناطق هیركانی ایران توسط محققان كشور

به گزارش انجمن پارسیان محققان مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی با استفاده از ماركرهای مولكولی، فیتوشیمیایی و مورفولوژیكی تنوع گیاه درمنه در مناطق هیركانی ایران را ارزیابی كردند.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران، درمنه (Artemisia annua L) یك گیاه دارویی مهم و بعنوان منبع اصلی متابولیت آرتمیزینین برای درمان مالاریا محسوب می­ شود. علیرغم پراكنش گسترده درمنه در ایران و بخصوص در مناطق هیركانی (شامل سه استان مازندران، گیلان و گلستان) كه رویشگاه اصلی این گیاه می ­باشد، تلاش قابل توجهی برای ارزیابی تنوع آن صورت نپذیرفته است.
دكتر الیاس آریاكیا عضو هیات علمی مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران در مورد این پژوهش اظهار داشت: سطح بالایی از تنوع مورفولوژیكی، فیتوشیمیایی و مولكولی در بین جمعیت­های درمنه وجود دارد. در سطح بین جمعیتی، بیشترین میزان «آرتمیزینین» در استان مازندران مشاهده شد. علاوه بر این ارتباط معنی­ داری بین محتوای «آرتمیزینین» و تراكم «تریكوم » مشاهده شد كه می­ تواند بعنوان یك روش انتخاب غیر مستقیم عملكرد آرتمیزین در جمعیت­های متنوع درمنه استفاده گردد. وی با اشاره به اینكه با عنایت به اینكه جنگل های هیركانی ایران امسال در لیست میراث جهانی یونسكو قرار گرفته است، بیان كرد: این پژوهش می تواند بعنوان گامی در اعتلای این خطه منحصر به فرد مورد توجه قرار گیرد. این محقق تصریح كرد: نتایج این پژوهش می ­تواند برای مدیریت بانك ژن و برنامه­ های اصلاحی گیاه درمنه مورد استفاده قرار گیرد. آریاكیا اضافه كرد: مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران در جهت انجام رسالت ذاتی خود در شناسایی، حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیكی كشور و در تداوم موفقیت های چشم گیر خود، با انجام یك برنامه ریزی بلندمدت به ایجاد زنجیره تحقیقاتی از شناسایی نمونه های زیستی بومی ایران تا بهره برداری از آنها همت گمارده است.

1398/07/23
14:48:40
5.0 / 5
4232
تگهای خبر: تحقیقات , علم , كشور , محققان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum