مشاهده دومین برخورد ستاره های نوترونی در جهان

مشاهده دومین برخورد ستاره های نوترونی در جهان

انجمن پارسیان: ستاره شناسان نخستین بار در آگوست سال 2017 موفق به ثبت برخورد و تصادم ستاره های نوترونی شدند و حالا دومین برخورد چند ستاره نوترونی هم به ثبت رسیده است.



به گزارش انجمن پارسیان به نقل از تك اكسپلوریست، ثبت برخورد ستاره های نوترونی با یكدیگر از آن جهت اهمیت دارد كه منجر به انتشار فلزات سنگینی مانند طلا و پلاتین در فضا می شود و مطالعه دقیق وضعیت این فلزات و طول عمر آنها منجر به كسب اطلاعات بیشتر در مورد منشأ جهان و چگونگی شكل گیری آن می شود.
شناسایی این دومین برخورد، توسط تداخل سنج لیزری رصدخانه لایگو صورت گرفته كه در سایت هنفورد آمریكا واقع است. این رصدخانه در واقع یك آزمایش بزرگ فیزیكی با هدف آشكارسازی مستقیم امواج گرانشی است. ثبت دقیق جزئیات این برخورد در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است.
محققان می گویند برخورد ستاره های نوترونی با یكدیگر منجر به ادغام دو ستاره با هم شده است. البته برخورد مورد اشاره ممكنست فعل و انفعالات دیگری را نیز ایجاد كند. ستارگان نوترون بقایای ستارگان در حال مرگ هستند كه در هنگام آخر عمر، گرفتار انفجارهای شدید و فاجعه باری می شوند. برخورد این ستاره ها امواج گرانشی جدیدی را تولید می كند كه برای مدت طولانی در فضا حركت می كنند و اطلاعات جدیدی در مورد طول عمر جهان در اختیار علاقمندان می گذارند.
جرم ستاره نوترونی حاصل از این برخورد ۳.۴ برابر جرم خورشید است. گفتنی است كه در كهكشان راه شیری هم ستاره های نوتورونی حاصل ادغام مشاهده شده اند كه جرم آنها حداكثر ۲.۹ برابر خورشید است.


منبع:

1398/10/24
19:11:51
5.0 / 5
4596
تگهای خبر: سایت , محققان , مطالعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum