گزارش كامل ایسنا از جلسه بررسی آلودگی هوا در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس

گزارش كامل ایسنا از جلسه بررسی آلودگی هوا در كمیسیون اصل ۹۰ مجلس

تعدادی از نمایندگان مجلس به همراه مسئولان در رابطه با آلودگی هوا در کمیسیون اصل 90 مجلس جمع شدند و به پرسش و پاسخ در مورد علل آلودگی کلان شهرها پرداخته و راهکارهای مورد نظر برای کاهش آلودگی را ارائه کردند.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، جلسه بررسی علل آلودگی هوای تهران عصر امروز (دوشنبه) با حضور نهادها و دستگاه های مسئول در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی انجام شد.
در این نشست نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری، سازمان استانداردسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس حضور داشتند و علل آلودگی هوای کلان شهرها را بررسی کردند.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ابتدای جلسه اظهار نمود: حق طبیعی مردم است که از هوای پاک برخوردار باشند. مردم باید بدانند که چرا هوا آلوده است به همین علت این جلسه را تشکیل دادیم تا میزان قصور دستگاه های مختلف در پاک نبودن هوا را مشخص نماییم.
سمیه رفیعی با اعلان اینکه نظارت مجلس بر اجرائی شدن قانون هوای پاک مهم می باشد، در پرسشی از نماینده پخش و پالایش وزارت نفت اظهار داشت: وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ چگونه است؟
نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به پرسش فوق اظهار داشت: مطابق مصوبه هیأت وزیران ما به وظیفه خود درباب توزیع بنزین یورو ۴ در پایتخت عمل کرده ایم. سازمان محیط زیست نیز پایش های خود از این مهم را انجام داده است. وزارت نفت ۸۵ درصد تأییدیه سازمان محیط زیست درباب توزیع بنزین یورو ۴ را ستاندن کرده است. به همه تعهدات در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ عمل شده است.
نماینده پخش و پالایش وزارت نفت اضافه کرد: در مصوبه هیأت وزیران بندی در خصوص توزیع بنزین یورو ۵ وجود ندارد. در مورد گازوئیل نیز در همه کلان شهرها گازوئیل یورو ۴ توزیع می شود. حتی در حومه شهر تهران نیز از همین نوع گازوئیل استفاده می شود. در بعضی موارد از مُر قانونی نیز بیشتر عمل کرده ایم مثلا در شهر اصفهان دو برابر میزان مصوبه هیأت وزیران گازوئیل یورو ۴ توزیع می نماییم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پرسشی دیگر از نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت مطرح کرد: وضعیت قسمت منتهای باک خودرو ها با کدام دستگاه است؟
نماینده بهینه سازی مصرف سوخت اظهار داشت: مسئولیت باک خودرو ها با سازنده خودرو ها بوده و وزارت نفت هیچ دخالتی در این موضوعات ندارد. مسئولیت اصلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
همین طور نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلودگی هوای عسلویه چگونه است، اظهار داشت: من مسئول آلودگی هوای عسلویه نیستم لطفا سوالاتی مطرح کنید که به بخش بهینه سازی مصرف سوخت وزارت نفت مربوط باشد.
وی همین طور در پاسخ به انتقادی در مورد مصرف مازوت در کلان شهر اظهار داشت: پاسخ به این پرسش نیز در حیطه کاری ما نیست. ما در نوع سوخت و ترکیب سوخت هیچ دخالتی نداریم. وظیفه ما میزان مصرف سوخت است. پرسش هایی در مورد کیفیت مصرف سوخت باید از دیگر نمایندگان و نهادها مطرح شود.
نماینده پخش و پالایش در وزارت نفت همین طور درباره میزان مصرف سوخت اظهار داشت: مصرف گاز طبیعی ما در سال ۹۹، ۵۶ میلیارد مترمکعب بوده است. این در حالیست که مصرف گاز طبیعی در سال ۹۷، ۶۳ میلیارد مترمکعب بوده است؛ یعنی از سال ۹۷ تا سال ۹۹ سه میلیارد مترمکعب افزایش مصرف گاز طبیعی داشتیم. ما روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می نماییم. میزان مصرف گاز طبیعی در کشور ما از فصل تابستان تا فصل پاییز ۵۱۹ میلیون مترمکعب کاسته می شود. پس بیشترین مصرف مازوت نیروگاه های ما در آذرماه، دی ماه و بهمن ماه اتفاق می افتد.
نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در مورد وضعیت نیروگاه شازند اراک اظهار داشت: این نیروگاه از اول فروردین سال ۹۹ از گاز سوخت طبیعی بهره برده است اما وقتی به زمستان رسیدیم ۵۰ درصد از مصرف گاز طبیعی کم شد. این نشان میدهد که شدت سرما و مدت سرما بر شبکه گازی ما تأثیر می گذارد و کیفیت سوخت ما را تغییر می دهد.
وی همین طور درباب کیفیت سوخت نیروگاه منتظرقائم اظهار داشت: گازوئیل بعنوان سوخت دوم در این نیروگاه استفاده می شود. این امکان وجود دارد که به این نیروگاه گازوئیل یورو ۴ عرضه نماییم اما تکلیف قانونی در خصوص توزیع این نوع گازوئیل به این نیروگاه وجود ندارد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در پاسخ به این گفته نماینده پخش و پالایش وزارت نفت اظهار داشت: بازدیدهای حضوری ما از نیروگاه ها چیز دیگری می گوید. البته باید بگویم که مصرف مازوت یا کیفیت مصرف گازوئیل در نیروگاه ها با چشم معمولی مشخص نمی گردد اما گزارش های ما می گوید که در نیروگاه منتظرقائم گازوئیلی مصرف می شود که ۶ هزار و ۵۰۰ p.p.m گوگرد وجود دارد و این ۱۲۸ برابر از حد مجاز است. در نیروگاهی در نیشابور نیز ۷۰۰ p.p.m گوگرد مصرف می شود. همه کارشناسان می دانند که گوگرد یک ماده سمی و مشکل دار است. گوگرد ماده ای است که هنگام سوخت و سوز دود حوالی نیروگاه ها را به رنگ زرد در می آورد. بگفته کارشناسان این رنگ دود زرد یک زنگ خطر جدی برای کیفیت آلودگی هواست.
در ادامه این جلسه عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به وضعیت آلودگی شهر اصفهان اظهار نمود: اصفهان سابق بر این دو پالایشگاه داشت که مازوت مصرف می کرد. من در مجلس نهم به خاطر مصرف مازوت به دادگستری شکایت کردم و ۱۹ مشعل مازوت سوز پلمپ شد. در همان زمان به یاد دارم که کیفیت هوای اصفهان به سرعت خوب شد اما این روزها کیفیت هوا به همان وضع سابق بازگشته است. من فکر می کنم که پالایشگاه اصفهان مازوت تولید می کند. بارها از مسئولان خواسته ام که میزان تولید مازوت توسط پالایشگاه اصفهان و همین طور میزان مصرف مازوت و همین طور میزان صادرات مازوت به صورت شفاف ارائه شود که این اتفاق نیفتاد.
نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به اظهارات نماینده اصفهان اظهار داشت: از همان زمان مجلس نهم که فرمودید، تا حالا در شهر اصفهان مازوت استفاده نشده است. سوخت پالایشگاه های اصفهان مطلقا گاز طبیعی بوده است. مازوت های اصفهان بطور کامل در شش ماه اول سال به بندرعباس و پالایشگاه بوشهر فرستاده می شود تا برای صادرات استفاده گردد. علت آلودگی هوای شهر اصفهان تعدد بیش از اندازه پالایشگاه ها، نیروگاه ها در حریم شهرها است و البته میزان سوخت خودرو ها، موتورسیکلت های دیزلی و حمل و نقل شهری نیز در میزان آلودگی تأثیر می گذارد.
در آخر این بخش از جلسه نمایندگان وزارت نفت مکلف شدند که گزارش های دقیق در مورد میزان مازوت صادر شده، میزان مازوت ذخیره شده و همین طور مازوت مصرف شده در مورد هر پالایشگاه را به تفکیک به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدهند.
در ادامه جلسه سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره پرسش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص اقدامات انجام شده در امتداد توزیع بنزین یورو ۵ اظهار داشت: بطور کلی ما یک قانون ارتقای کیفی خودرو در دست داریم. این قانون مکلف کرده بود که از یک سال پیش خودرو های متناسب با بنزین غیر از یورو ۵ دیگر تولید نشوند و اگر تولید شدند شماره گذاری این خودرو ها صورت نگیرد. این قانون با یک سال تأخیر انجام شد. در حقیقت از شروع سال ۹۹ همه خودروسازها مکلف شدند خودرو های متناسب با بنزین یورو ۵ تولید کنند.
معمارباشی در پاسخ به انتقاداتی در مورد خودرو وانت زامیاد اظهار داشت: زامیاد یورو ۴ است. ما برای یورو ۵ کردن خودرو های زامیاد نیازمند همکاریهای بین المللی بودیم چونکه موتورهای این خودرو ها خارجی است. متأسفانه به سبب شرایط تحریمی همکاریهای بین المللی صورت نگرفت. اگر می خواستیم خودرو زامیاد را یورو ۵ نماییم این شرکت برای همیشه قراردادش را با ما قطع می کرد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به میزان آلودگی موتورسیکلت ها اظهار داشت: آلایندگی موتورسیکلت ها در تهران از خودرو ها بیشتر است. از جانب دیگر اقشاری که از این موتورسیکلت استفاده می نمایند منابع درآمدی خوبی ندارند پس دولت وظیفه دارد که درباب ارتقای سطح کیفیتی این موتورسیکلت ها اقدامات جدی انجام دهد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره اقدامات انجام شده برای موتورسیکلت های برقی اظهار نمود: مشکل موتورسیکلت های برقی فروش آن هاست. ما در تولید این نوع موتورسیکلت ها هیچ مشکلی نداریم. الان ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد چونکه قیمت موتورسیکلت های برقی سه برابر موتورسیکلت های بنزینی است. در تمام دنیا دولت ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می گیرند؛ این در حالیست که در کشور ما چنین یارانه ای در نظر گرفته نشده است. بدین سبب مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند. البته دولت یک بسته حمایتی برای خرید موتورسیکلت های برقی در سال ۹۷ تدوین کرد اما این طرح به خاطر تبعات مالی مصوب نشد.
وی همین طور در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان در مورد از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده اظهار داشت: ما تصمیم گرفتیم که بر طبق سن خودرو ها و موتورسیکلت ها این دستگاهها را فرسوده و از رده خارج اعلام نماییم اما دیوان عدالت اداری این تصمیم ما را به حالت تعلیق درآورد چونکه معتقد بود نمی توانیم بر طبق سن یک موتورسیکلت یا خودرو آنرا از رده خارج نماییم. شایان ذکر است که تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو یعنی در سال ۹۷، خودرو های فرسوده بر طبق سن اسقاط می شدند.
ادامه دارد


1399/10/22
17:16:22
0.0 / 5
962
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه , شركت , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum