برای دایر شدن مدارس، دانش آموزان و معلمان واكسینه شوند

برای دایر شدن مدارس، دانش آموزان و معلمان واكسینه شوند

به گزارش انجمن پارسیان وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: معلمان بزرگ هستند؛ برای اینکه ماموریت بزرگی بر دوش حمل می کنند و به میزانی که آنها قدر ببینند و بر صدر بنشینند، جامعه قد می کشد و هیچ جامعه ای بیش از قد معلمان خود قد نمی کشد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم" بزرگداشت مقام شامخ معلم " که با حضور رئیس جمهور و بصورت غیر حضوری و زنده بوسیله شبکه شاد پخش گردید با اعلان اینکه این مراسم به پاس قدردانی از مقام رفیع معلمان در آستانه روز معلم برگزار می گردد و فرصت مغتنمی است که به نمایندگی از معلمان از حمایت رئیس جمهور و دولت از معلمان، قدردانی کنم.
وی ادامه داد: روز معلم روز استاد شهید مرتضی مطهری است؛ بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان های فکری، اخلاقی و اعتقادی جامعه داشت. روز شهیدان باهنر و رجایی و تمام معلمان سخت کوش، خلاق و فداکار؛ روز معلم روز "محسن خشخاشی"، معلم بروجردی است که در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید. روز "حمید کنگوزهی"، معلم سیستانی که فداکارانه زیرآوار ماند تا دانش آموزانش را نجات دهد. روز "اکبر عابدی" است که خودش سوخت تا دانش آموزانش سالم بمانند. روز "کاظم صفرزاده" که جانش را به سیلاب سپرد تا دانش آموزانش زنده بمانند. روز "حسن امیدزاده" که برای نجات جان دانش آموزش از آتش، زیبایی چهره و جوانی اش را هدیه کرد. روز "حمیده دانش" که غرق شد تا جان دانش آموزانش را نجات دهد. روز "محمدعلی محمدیان" که موی خودرا تراشید تا شاگرد سرطانی اش غم به چهره نیاورد. روز معلم روز همه معلمانی است که با وجود کرونا از روی تخت بیمارستان و با تدریس روی دیواره یخچال یا در ماشین اجازه ندادند آموزش تعطیل شود.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه «معلمان سپاس؛ ایران قدردان شماست»، با اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه معلمان اظهار داشت: می خواهم از زاویه ای سخن بگویم که نیاز اساسی امروز جامعه ماست. برمبنای آموزه های قرآن کریم، انسان ها زمانی که از مادر متولد می شوند هیچ نمی دانند و دنیا برای آنها شروع آموختن و آگاهی است. سمع و بصر و فواد ظرفیت های بی نظیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و اینها مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع باکیفیت بهره گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.
حاجی میرزایی با اشاره به فرصت باارزش سمع و بصر و فواد اظهار داشت: در صورتیکه به استناد آیات قرآن این خاصیت به همه انسان ها داده شده، اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران می کند، فرصت برنامه ریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شان مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است. حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند و سالم و سنجیده این توانایی های ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد و شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آنها را برای پرسشگری، گفت و گو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی پرورش دهد.
وی افزود: ۱۲ سال دوران مدرسه، از بهترین دوران یادگیری با قابلیت بیشترین، سریع ترین، عمیق ترین و هموارترین زمان برای تغذیه این ابزارهای کلیدی در اختیار نظام تعلیم و تربیت است و خانواده ها فرزندان خودرا با اعتماد کامل به پروسه تعلیم و تربیت و با خیال آسوده، به مدرسه می سپارند. اگر امروز لطمه های اجتماعی و نارسایی های روانی نگران کننده است ریشه را باید در خانه و مدرسه جست و جو کرد. در خانه و مدرسه است که می توان مصونیت ایجاد کرد. همه تدابیری که در برخورد با لطمه ها بعد از وقوع به کار بسته می شوند هم پرهزینه تر هستند و هم از توفیقات کمتری برخوردار می باشند.
وزیر آموزش و پرورش با تصریح این مطلب که اگر فرهنگ عمومی حمل و نقل، مصرف آب و برق و... هزینه های سنگینی را بر بخش های اقتصادی اجتماعی و اجتماعی تحمیل می کنند، راه چاره خانه و مدرسه است اظهار داشت: اگر فرهنگ گفت و گو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی اقشار مختلف در رابطه با یکدیگر با کاستی همراه می شود، راه چاره خانه و مدرسه است. اگر همکاری و هم سرنوشتی به سختی به دست می آید ریشه آن در نهاد تعلیم و تربیت است و اگر در حل پایدار مسائل با مشکل رو به رو می شویم و مسائل مزمن می شوند این خانه و مدرسه است که می تواند توانایی فهم مسئله، صورت بندی و مهارت در حل آنرا در نسل نو نهادینه کند.
وی اشاره کرد: خانه و دامان پرمهر مادران بعنوان نخستین مدرسه و زمزمه های محبت آمیز معلمان در مدرسه بعنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با عمیق ترین تاثیر در طول زندگی و سهل ترین زمان برای شکل پذیری هویت و شخصیت، با اهمیت ترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت های ممتاز انسانی است. به یقین می توان گفت نرم ترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر می شود. خانواده ها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند؛ برای اینکه ماموریت بزرگی بر دوش حمل می کنند و به میزانی که آنها قدر ببینند و بر صدر بنشینند جامعه قد می کشد و هیچ جامعه ای بیش از قد معلمان خود قد نمی کشد.
حاجی میرزایی با اعلان اینکه در این راه خطیر عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری ها دخیل هستند، اما معلم چیز دیگری است اظهار نمود: معلم را بعنوان جانشین همه نداشتن ها و جبران کننده همه کاستی ها می شناسیم. معلم با کیفیت و باانگیزه است که می تواند همه کاستی ها را جبران کند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر گام هایی جهت نیل به این اهداف برداشته شده است که به تعدادی از با اهمیت ترین آنها اشاره می کنم. نظام جذب و ساماندهی معلم که متاسفانه با معایب بزرگی روبرو بود در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان با کیفیت هموارتر کرد. لایحه رتبه بندی معلمان با هدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندی ها و صلاحیت های معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا، قابل ارزیابی است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رئیس جمهور و با اعلان اینکه ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری می شود، در دوران مسئولیت شما با تغییرات بزرگ و قابل اعتنایی همراه شد عنوان کرد: با رهنمود رهبری و تدبیر جنابعالی، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستورکار آموزش و پرورش قرار گرفت و آیندگان درباره عظمت و ارزش راهبردی این تصمیم بزرگ بیشتر خواهند گفت.

حاجی میرزایی به توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی اشاره نمود و اظهار داشت: روزانه ۲۸ کلاس درس ساخته شد و ۱۰.۵ درصد از میزان مدارس ناایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مناطق خشت و گلی جمع آوری شد و بخاری های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس جمع و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن شد.

وی افزود: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافت و حدودا دوبرابر شد و بطور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ به ۵۸ درصد رسید. جذب دانش آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت. در توسعه مهارت آموزی، ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم که از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و این نرخ در روستاها چهاربرابر شد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره ابتدایی با برگزاری ۲۶۱۸ جلسه و در دوره متوسطه با برگزاری۲۴۰۰ ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تا کنون تولید و پخش کرده و همه محتوای درسی را عرضه کره است اضافه کرد: کتب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شده که دانش آموزان می توانند از تصاویر و ویدیو های تکمیلی استفاده کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به تولد شبکه شاد و رشد سریعی که داشت اظهار نمود: شاد هرهفته ۱۳ میلیون دانش آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می کند و روزانه بطور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان داده و خدمات همزمان به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر ارائه می دهد.

وی ادامه داد: وظیفه می دانم در مقابل عظمتِ مسئولیت پذیری، سخت کوشی و همدلی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم. خانواده ها بعنوان دستیار معلم نقش آفرینی کردند و گواه دلسوزی ها و پیگیری معلمان هستند. معلم ها هرروز در خانواده ها مشاهده و ارزیابی می شوند. ایرانیان قدردان معلمان هستند.

وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد: یک سال کار در وضعیت کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد. خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید. به اعتبار فاکتورهای معتبر و قابل سنجش می توانیم داوری نماییم که آموزش و پرورش در دولت تدبیرو امید از پوشش گسترده تر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن تر جلوتر بوده است و البته هنوز تاموقعیت آرمانی فاصله داریم اما گام بلندی برداشته شد. از یک بابت کاستی ها از خانواده ها و معلمان و دانش اموزان پوزش می طلبم و از طرف دیگر بابت دستاوردها افتخار می کنم.




منبع:

1400/02/11
23:09:33
5.0 / 5
1046
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , توسعه , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum