شماره واحد امدادی؛ ممكن یا غیرممكن؟ ،

نظر رئیس سازمان مدیریت بحران درباره تک شماره شدن دستگاه های امدادی

نظر رئیس سازمان مدیریت بحران درباره تک شماره شدن دستگاه های امدادی

انجمن پارسیان: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد می باشد که محاسن پروژه راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی در کشور، بیشتر از معایب آنست.


محمدحسن نامی در گفت و گو با ایسنا درباره پروژه راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی در کشور اظهارکرد: امروز رویکرد الکترونیک در دولت درحال پیگیری و اجرا است که این اقدام با هدف آسان تر شدن کارها است. دولت الکترونیک دولتی است که در ۲۴ ساعت شبانه روز و در ۳۶۵ روز سال درتمام حوزه های خدماتی و... پاسخگوی مردم باشد. راه اندازی شماره واحد امدادی نیز در همین راستا است.
وی با اعلان اینکه امروز همه باید تلاش نماییم تا با بهره بردن از تکنولوژیهای جدید کار را برای مردم آسان تر نماییم، گفـت: یکی از روش های آسان تر شدن ارتباط با سازمان های امدادی، تک شماره شدن آنست تا با یک شماره پاسخگوی شهروندان باشند. با این طرح مردم می توانند با سرعت بیشتری موارد لازم را اطلاع رسانی کنند و در پی آن نیز اقدامات و خدمات مورد نیاز را سریع تر دریافت نمایند. این سبب می شود تا از نتایج بعدی بعد از حادثه نیز تا حد زیادی جلوگیری شود.
نامی اظهار داشت: برمبنای قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ برای هر وزارتخانه وظیفه ای تعیین شده است. بعنوان مثال در ماده ۱۴ برای وزارت ارتباطات تعیین کرده است که این وزارتخانه موظف است یک ارتباط امن و دائمی را توسط ابزارهای ارتباطی و بصورت سمعی و بصری فراهم آورد. در حقیقت این وظیفه تعیین شده است و قانون وظیفه همه را خصوصاً در زمینه مدیریت بحران تعیین کرده است. پش باید همه دستگاهها سهم خودرا فراهم آورند.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این که معایبی درباب طرح راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی وجود دارد یا خیر اظهار داشت: محاسن این طرح بیشتر از معایب آنست. هر اقدامی برخی معایب و محاسن دارد اما برخی از راه حل ها محاسن بیشتری دارند که راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی همچون آنها است.
وی درباب اعتبارات پیش بینی شده برای این طرح نیز اظهار داشت: این جزو مراحلی است که قانون تعیین کرده و مشخص است که هر اقدام، وظیفه کدام وزارتخانه یا سازمان است. دستگاهها باید این مساله را در بودجه های سالانه خود پیش بینی کنند. بااینکه که در ذهن برخی این وجود دارد که باید هر اقدامی از بودجه بحران پرداخت گردد اما اینطور نیست و در حقیقت زمانی که مجلس شورای اسلامی آنرا تصویب و اعلام نموده، همان سازمان باید بودجه لازم برای اجرای آنرا پیش بینی نماید.
نامی درباره این که هزینه برآورد شده برای این اجرای این طرح متناسب با منافع آنست یا خیر افزود: زیربنای اجرای این طرح هم اکنون وجود دارد که همین شماره تماسهای سه رقمی است که فعلا استفاده می شود. با اجرای این طرح فقط تمام آنها تجمیع شده و تک شماره می شود. فقط باید پذیرفته شود که یک شماره با همان ظرفیتی که قبل تر وجود داشت پاسخگوی همه باشد. قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد و اعتبار زیادی نیاز ندارد.
وی با اعلان اینکه همیشه درباره تغییرات مقاومت وجود دارد افزود: برخی سازمان ها مایل هستند که دراین زمینه مستقل باشند که این صحیح نیست. همه اقداماتی که به امور مردم و کشور مربوط است باید یکپارچه باشد.
بیشتر بخوانید
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
نظر آتش نشانی درباره «تک شماره» شدن تلفن های امدادی
پیشنهاد اختصاص شماره دو رقمی برای امداد رسانی
طرح تجمیع شماره های امدادی «خام» است
بررسی اعزام مشترک و شماره واحد امدادی در سطوح مختلف حوادث
مدتی پیش رییس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از شروع پروژه راه اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک آگاهی داد. پروژه ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد، به تصویب رسید. از پروژه راه اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه های امدادی، بعنوان یکی از پروژه های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر تعدادی از مسئولان مقرر است بصورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از آن که موانع و چالش های اصلی و پروسه اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.




منبع:

1401/03/16
07:46:31
5.0 / 5
228
تگهای خبر: الكترونیك , تكنولوژی , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
انجمن پارسیان Parsian Forum