پرواز با این جنگنده کار هر خلبانی نیست!

پرواز با این جنگنده کار هر خلبانی نیست!

انجمن پارسیان: جت جنگنده هریر AV-8B با توانایی برخاست و فرود عمودی، مرزهای هوانوردی را جابجا کرد اما به کابوس خلبانان تبدیل شد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، جت جنگنده هریر با قابلیت منحصربه فرد برخاست و فرود عمودی بدون احتیاج به باند پرواز یکی از خاص ترین و انقلابی ترین هواپیماهای تاریخ است. این پرنده آهنی که نامش را از یک پرنده شکاری گرفته است ابتدا در بریتانیا توسط شرکت هاکر سیدلی طراحی شد. سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده بعدها مدل توسعه یافته آن یعنی هریر AV-8B را به خدمت گرفت.
به نقل از گجت نیوز، با اینحال این نوآوری بهای سنگینی داشت. قابلیت پرواز عمودی، چالش های کنترل در حالت شناور و پرواز با سرعت پایین خیلی زود هریر را به یک هواپیمای فوق العاده دردسرساز تبدیل کرد. آمارها بشکل تکان دهنده ای نشان میدهد که این جنگنده با از دست دادن یک سوم ناوگان خود یکی از بالاترین نرخ های حوادث را در تاریخ هوانوردی نظامی مدرن آمریکا ثبت کرده است.
چرا پرواز با هریر AV-8B یک چالش مرگبار بود؟ خلبانانی که برای نخستین بار با هریر پرواز می کردند با چالش های پیچیده ای در کنترل شناوری و پرواز با سرعت کم روبرو بودند. تمام فرآیند شناور ماندن در هوا کاملا دستی انجام می شد و نیازمند تمرکز مطلق بود. خلبانان باید بدون هیچ سیستم کامپیوتری کمکی برای تثبیت پرواز به شکل همزمان نازل های جهت دهنده رانش و جت های کنترلی واکنش در نوک بال ها، دماغه و دم هواپیما را مدیریت می کردند.


این کار به هماهنگی بی نقص دست ها و پاها برای کنترل اهرم ها و پدال های مختلف نیاز داشت. کوچکترین خطا در محاسبه یا تاخیر در واکنش می توانست فورا تعادل هواپیما را بر هم زده و آنرا بسمت زمین بکشاند. حاشیه کنترل این جنگنده به قدری کم بود که سرهنگ بیل لارنس آنرا به کوشش برای حفظ تعادل هواپیما روی نوک یک مداد تشبیه کرده بود. این پیچیدگی ها سبب می شد یادگیری پرواز با هریر AV-8B بسیار دشوار باشد و پتانسیل بروز حوادث مرگبار را بشدت افزایش دهد.
در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی مدلهای جدیدتر هریر AV-8B و هریر ۲ با بهبودهای قابل ملاحظه ای برای افزایش ایمنی معرفی گشتند. استفاده از بال های کامپوزیتی، کابین خلبان با ارتفاع بیشتر برای دید بهتر، سیستم های افزایش پایداری و کنترل های دیجیتال مدرن، احتیاج به دقت انسانی بدون کمک سیستم را بشکل قابل توجهی کم کرد. سیستم های کمکی جدید بخشی از بار شناختی را از دوش خلبان برمی داشتند اما علیرغم این پیشرفت ها، پیچیدگی ذاتی هواپیماهای عمودپرواز همچنان یک چالش باقی ماند.
باآنکه حوادث کاهش پیدا کرد اما تا سال ۲۰۰۳ آمار سوانح هریر همچنان سه برابر بیشتر از جنگنده های اف ۱۸ بود. نسل اول هریر به علت حوادث غیرجنگی مختلف لقب بیوه ساز را از آن خود کرد اما نسل دوم توانست این آمار را بهبود ببخشد. با اینحال نرخ حوادث آن هنوز چندین برابر بیشتر از جنگنده هایی مانند اف ۱۶ و اف ۱۸ بود.

خلاصه اینکه به گزارش انجمن پارسیان به نقل از خبر آنلاین، جت جنگنده هریر با قابلیت منحصربه فرد برخاست و فرود عمودی بدون نیاز به باند پرواز یکی از خاص ترین و انقلابی ترین هواپیماهای تاریخ است. این پرنده آهنی که نامش را از یک پرنده شکاری گرفته است ابتدا در بریتانیا توسط شرکت هاکر سیدلی طراحی شد.

1404/05/29
09:42:07
5.0 / 5
38
تگهای خبر: آنلاین , توسعه , دیجیتال , سیستم
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

انجمن پارسیان Parsian Forum